به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۱۰:۲۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۱۲/۲۶ ساعت ۰۹:۵۰
کد مطلب : ۲۰۵۲۶۱

آخرین خبرها از شیوع بیماری کرونا در ایران

گروه جامعه: در بیست و هفتمین روز از شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور ۱۲۷۲۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۷۲۴ نفر جان‌باخته‌اند و ۴۷۹۰ نفر بهبود یافته و از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.
آخرین خبرها از شیوع بیماری کرونا در ایران
به گزارش ایلنا، در بیست و هفتمین روز از شیوع ویروس کووید ۱۹ در کشور تاکنون ۱۲۷۲۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که از این تعداد ۷۲۴ نفر جان‌باخته‌اند و ۴۷۹۰ نفر بهبود یافته و از مراکز درمانی ترخیص شده‌اند.به گفته رییس جمهور چیزی به نام «قرنطینه» نداریم و خدمات دولت به طور معمول به مردم خواهد رسید. همچنین با توجه به نزدیکی تعطیلات عید نوروز سید سلمان سامانی سخنگوی وزارت کشور اعلام کرد:مقرر شده تمام استانداری‌ها به منظور کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری به سایر استان‌هاى کشور مطابق دستورالعمل مربوطه از تمام ظرفیت‌ها برای کنترل دقیق خروجی‌هاى استان استفاده کنند، اما تعطیلی مترو، پایانه‌های مسافربری و اتوبوسرانی در دستور کار دولت نیست.البته پلیس راهور ناجا نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد به منظور پیشگیری از شیوع ویروس و تأمین ایمنی و سلامت مردم و کارکنان مقرر شد، مراکز شماره‌گذاری و تعویض پلاک سراسر کشور از تاریخ ۹۸/۱۲/۲۶ تا اطلاع ثانوی تعطیل و هیچگونه خدماتی ارائه نگردد. همچنین  از مردم خواست تا در جهت حمایت از پویش  "در خانه بمانیم"، از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.
بستری ۲۰۰ مبتلای فاقد دفترچه نیروهای مسلح
استقرار هزار تخت بیمارستانی در پارکینگ طبقاتی برای پرستاری از بهبودیافتگان کرونا

«منوچهر ظهیری» مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)  درباره تمهیدات دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در پی شیوع ویروس کووید ۱۹، گفت: پارکینگ طبقاتی دانشگاه بقیه‌الله، برای استقرار هزار تخت بیمارستانی آماده می‌شود. اما تشکیل هزار بستر بیمارستانی، نیازمند زمان است. وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰۰ تخت بیمارستانی در سالن اسبق غذاخوری ایجاد شده است. دو طبقه پارکینگ هم تقریبا آماده است و بقیه طبقات هم با فعالیت ۳ شیفت به زودی آماده می‌شود. ظهیری در پاسخ به این پرسش که آیا ایجاد این تخت‌های بیمارستانی نیاز فوری است یا تمهیداتی برای شرایط اضطراری تلقی می‌شود؟ اظهار کرد: اینطور نیست که این تخت‌ها نیاز فوری ما باشد. بلکه برای بهبودیافتگانی است که می‌توانند تا ۱۴ روز ناقل بیماری باشند. این بیماران با انتخاب خودشان، می‌توانند در خانه ایزوله بمانند یا در تخت‌های بیمارستانی آماده شده مدتی را بگذرانند. بدیهی است که عده‌ای نگران آلوده شدن خانواده خود نیز باشند. در حقیقت این کار برای قطع زنجیره انتقال است.او در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با توجه به اینکه دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله مختص نیروهای مسلح است، آیا این بیمارستان به اقشار دیگر هم خدمات ارائه می‌دهد؟ گفت: در حال حاضر بیشتر افرادی که دفترچه بیمه نیروهای مسلح را دارند به ما مراجعه می‌کنند و البته اغلب افرادی که به ما مراجعه می‌کنند، مبتلا نیستند. 
وی افزود: مشکلی که داریم افرادی هستند که احساس می‌کنند به کرونا مبتلا شده‌اند و به بیمارستان رجوع می‌کنند، بستری می‌شوند و در نهایت معلوم می‌شود که کرونا ندارند. مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) با تاکید بر اینکه رجوع بی‌مورد به بیمارستان‌ها خود از علل ابتلا به بیماری است، گفت: در حال حاضر تمام اورژانس‌های کشور پر هستند، البته برای پذیرش افراد محدودیتی وجود ندارد. 

وی افزود: تا الان نزدیک به ۲۰۰ نفر از افرادی را که دفترچه نیروهای مسلح نداشتند و مبتلا به کرونا بودند را بستری کردیم. خیلی از آن‌ها مرخص شدند و یک ریال هم از آن‌ها اخذ نشد، اما اگر کسی بیاید و بیماری او کرونا نباشد، به آن‌‌ها هزینه تحمیل می‌شود.  مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) افزود: گاهی برخی افراد احساس می‌کنند که کرونا دارند، به بیمارستان رجوع می‌کند و اورژانس ما را درگیر می‌کند، همین دو روز گذشته ۳ مورد تقاضای تست داشتیم که احتمالا با خود گفته بودند که تست دادن هم بد نیست.
وی در پایان افزود: این اقدامات بی‌اخلاقی است. فردی با یک سرما‌خوردگی هم به ما مراجعه می‌کند و در صف تست ریه قرار می‌گیرد. این ممکن است کار فردی که ریه‌اش واقعا درگیر است را به تعویق بیندازد؛ در حقیقت بیماری که اگر دیر به او رسیدگی شود، امکان مرگ برایش وجود دارد باید در صف بماند تا آدمی که سالم است، جواب تستش مشخص شود. توزیع بسته‌های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا در سردشت و پیرانشهر/ ۸ هزار جانباز شیمیایی و دانش آموزان شین‌آبادی در معرض خطر هستند/ مکان‌یابی برای احداث بیمارستان صحرایی/ همه وزرا باید پای کار باشند‌
توزیع بسته‌های بهداشتی برای پیشگیری از کرونا در سردشت و پیرانشهر
مکان‌یابی برای احداث بیمارستان صحرایی/ همه وزرا باید پای کار باشند‌

«رسول خضری» نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت بیماری کرونا در پیرانشهر و سردشت، گفت: وضعیت کرونا در پیرانشهر مانند سایر بخش‌های کشور است. تاکنون ۵ مورد مثبت و ۳ مورد مشکوک گزارش شده  است.نماینده مردم پیرانشهر در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: خوشبختانه وضعیت  خوب است اما باتوجه به اینکه ما در شهرهای مرزی هستیم و حدود ۸ هزار جانباز شیمیایی و دانش آموزان شین آبادی را داریم این مساله بیشتر نگران‌کننده است.وی ادامه داد: باتوجه به این موارد دکتر همتی معاون سرپرست محترم هلال احمر  ۴۰۰ بسته بهداشتی برای پیشگیری از کرونا به منطقه فرستاده است که ما هم برای دانش‌آموزان شین آباد پیرانشهر و جانبازان  شیمیایی سردشت استفاده می‌کنیم.خضری درباره اقدامات صورت گرفته در پیرانشهر و سردشت، عنوان کرد: ضدعفونی شهر درحال انجام است، کنترل رفت و آمد صورت می‌گیرد و بیمارستان صحرایی ۳۰ تختخوابی را برای شهرستان سردشت با کمک هلال احمر مکان‌یابی کردیم که انشاالله بتوانیم احداث کنیم.وی درباره وضعیت جانبازان شیمیایی سردشت که چندی پیش مطرح شد مناسب نیست، گفت: جلسه‌ای با حضور قائم مقام  وزیر بهداشت، رئیس دانشکده علوم پزشکی ارومیه، مدیر عامل جمعیت هلال احمر استان، ۲ تن از مدیران استانداری و شورای تامین سردشت تشکیل شد که درخواست داروهای استریل و بیماری‌های تنفسی را داشتیم.این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در جلسه مذکور بحث نقاهتگاه و بسته‌های بهداشتی را مطرح کردیم که جانبازان شیمیایی و دانش‌آموزان شین‌آبادی در معرض خطر هستند و باید این گروه‌ها جدی رصد شوند.وی درباره جدی نگرفتن خطر بیماری کرونا توسط مردم، گفت: تنها راه مقابله با کرونا ویروس ماندن در خانه و کمپین در خانه می‌مانیم است، نه مهمانی می‌رویم نه مهمان می‌پذیریم؛ چرا که در خانه ماندن بهترین راه قطع  زنجیره انتقال است.نماینده مردم پیرانهشر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: وزارت بهداشت اقداماتی خوبی انجام داده است، شورای عالی سلامت که ریاست آن بر عهده رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت هم دبیر آن است کارهای مناسبی کردند اما من اعتقادم بر این است که همه وزرا باید پای کار باشند‌. خدابخشی نتوانستیم برای پزشکان و پرستاران به تعداد کافی ماسک N۹۵ تأمین کنیم/ برای مقابله با کرونا و حمایت از مشاغل آسیب‌دیده بودجه کافی اختصاص یابد
نتوانستیم برای پزشکان و پرستاران به تعداد کافی ماسک N۹۵ تأمین کنیم
برای مقابله با کرونا و حمایت از مشاغل آسیب‌دیده بودجه کافی اختصاص یابد

«محمد خدابخشی» عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹  درباره وضعیت حوزه انتخابی خود گفت: استان لرستان از استان‌های درگیر با بیماری کرونا است و متاسفانه این بیماری در شهرستان الیگودرز نیز در حال افزایش است بر اساس آزمایش های انجام شده تاکنون چهار مورد مثبت داشتیم که از میان این چهار مورد دو مورد فوت کردند که البته بالای ۷۰ سال سن داشتند؛ همچنین یک نفر بهبود پیدا کرده و از بیمارستان ترخیص شده و یک نفر نیز همچنان در بیمارستان بستری است.وی افزود: علاوه بر آن بر اساس سی تی اسکن‌هایی که از  ۱۲ نفر گرفته شد، به علت مشکوک بودن به کرونا در بیمارستان بستری شده‌اند، اما فقط مشکوک هستند و منتظر نتایج آزمایش آنها هستیم.خدابخشی افزود: با توجه به اینکه مشاغل غیرضروری تعطیل شده‌اند و فقط داروخانه‌ها و مغازه‌های خواربار فروشی و سوپر مارکت‌ها فعال هستند شرایط بهتر شده و امیدواریم که بیماری کنترل و از شیوع آن جلوگیری شود.نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تلاش کردیم اقلام ضدعفونی فراهم شود، گفت: اما در حال حاضر مشکل ما این است که پزشکان و پرستاران ما نیاز شدید به ماسک N۹۵ دارند اما نتوانستیم به تعداد کافی تأمین کنیم که امیدوارم مسئولان ذیربط هر چه سریع‌تر این مشکل را رفع کنند.
وی ضمن تشکر از سپاه و گروه‌های جهادی خودجوش برای ضدعفونی معابر شهر، گفت: علیرغم اینکه دانشگاه علوم پزشکی شهرستان الیگودرز نیز اقداماتی را انجام می‌دهد اما امکانات کم است؛ در سطح ملی نیز انتظار داریم که برای بسیج امکانات و برای اینکه عزم و اراده جدی‌تری برای کنترل این بیماری شکل گیرد از همه ظرفیت‌ها استفاده شود.

نمایند مجلس دهم  با تاکید بر اینکه ضروری است که خود رئیس‌جمهور ریاست ستاد مقابله با کرونا را به‌عهده بگیرد، گفت: ممکن است بعضی از دستگاه‌ها همراهی و هم همکاری لازم را با مجموعه وزارت بهداشت نداشته باشند و گله‌هایی هم که وزیر بهداشت کرده‌اند مؤید این است که همکاری و همراهی در برخی جاها آنطور که باید و شاید نیست؛ رئیس‌جمهور با توجه به اختیارات قانونی وسیع می‌تواند این مسئله را مدیریت کند و حضورش در رأس ستاد مقابله با کرونا  برای پیشگیری از این بیماری تاثیر بیشتری خواهد داشت.وی درباره آسیب‌هایی که به برخی از مشاغل بر اثر شیوع بیماری کرونا وارد شده و لزوم دیده شدن ردیف بودجه برای آنها اظهار کرد: در گزارش کمیسیون تلفیق بودجه اصلاحات بودجه‌ای کم و بیش انجام شد؛ همان مصوباتی که کمیسیون تلفیق بودجه داشت با اذن مقام معظم رهبری به شورای محترم نگهبان ارسال شد.خدابخشی با بیان اینکه قاعدتاً بودجه باید در صحن علنی مجلس مصوب می‌شد اما برای اینکه امکان تشکیل مجلس نبود اذن مقام معظم رهبری راهگشا شد، گفت: بودجه به شورای محترم نگهبان ارائه شد و شورای نگهبان ایراداتی را مطرح کردند که امروز رأس ساعت ۱۰ در کمیسیون تلفیق بودجه بررسی خواهد شد که امیدواریم و تلاش می‌کنیم نظرات شورای نگهبان برای ابلاغ هر چه سریعتر بودجه تامین شود. وی در پایان گفت: با توجه به شیوع بیماری کرونا باید با این نگاه که این بیماری همچنان در کشور حضور دارد و ضرورت دارد با آن مبارزه کنیم اطمینان داشته باشیم که منابع کافی برای این مقابله با بیماری و همچنین در مورد مشاغلی که ممکن است آسیب ببیند در بودجه اختصاص می‌یابد.