به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۰ ساعت ۱۰:۳۴
کد مطلب : ۲۴۳۷۵۸

۱۰درصد دانشجویان گوشی اندروید ندارند

۱۰درصد دانشجویان گوشی اندروید ندارند
گروه جامعه: معاون صندوق رفاه دانشجویان با تاکید بر اینکه ۱۰ درصد دانشجویان گوشی اندروید دسترسی ندارند، گفت: صندوق رفاه به تمامی دانشجویانی که این امکانات را نداشته باشند وام کمک هزینه خرید گوشی یا تبلت تا سقف ۵ میلیون تومان پرداخت می کند.در پی اعلام فراخوانی با عنوان "دغدغه‌ها یا مطالبات این روزهای دانشجویان چیست؟" از سوی خبرگزاری که در آستانه روز دانشجو و با هدف انعکاس دیدگاه ها، نظرات، دغدغه ها و مشکلات دانشجویان در حوزه های مختلف رفاهی، صنفی و آموزشی در شرایط تعطیلی ناشی از شیوع کرونا ویروس دانشگاه ها اعلام شد، تعدادی از دانشجویان به عدم دسترسی به امکانات و تجهیزات آموزشی اعم از تبلت، گوشی یا لپ تاپ انتقاد داشتند و خواستار کمک صندوق رفاه برای خرید این تجهیزات آموزشی شدند.یکی از مخاطبان به مشکلات مالی دانشجویان در این شرایط اشاره و تاکید کرد: متاسفانه بحران کرونا بیش از پیش مشکلات مالی دانشجویان را بیشتر کرده و طبیعتا مشکل مالی می‌تواند حرکت علمی کشور را متوقف کند. هزینه‌های سنگین خرید لوازم الکترونیک، خرید بسته‌های اینترنتی ،خرید کتاب ... باعث ناامید شدن دانشجو از تحصیل شده است.وی در ادامه آورده است: با وجود اعلام سازمان جهانی بهداشت بابت اینکه این ویروس حداقل دو سال ما را به چالش خواهد کشید دانشگاه برنامه ای برای مشکلات دانشجویان ارائه نداده است. سوال این است که چرا بودجه سرویس حمل و نقل، خوابگاه، سلف و هزینه های گاز و برق دانشگاه که دانشجو در دانشگاه حضور ندارد برای رفاه دانشجو (خرید لپ تاپ) صرف نمی‌شود؟

در این زمینه الیاس منیری معاون دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان با تاکید بر اینکه این صندوق به تمام دانشجویانی که به تجهیزات آموزشی نظیر گوشی و لپ تاب دسترسی ندارند وام کمک خرید این تجهیزات را بدهد به ایسنا گفت: دانشجویانی که به عدم دریافت وام ضروری خرید لپ تاب یا تبلت انتقاد دارند آیا درخواستی را به دانشگاه یا صندوق ارسال کرده اند که وامی را دریافت نکرده باشند؟ در واقع یکی از مشکلاتی که ما امسال داریم این است که به دلیل اینکه دانشگاه ها امسال تعطیل است. بنابراین بسیاری از این دانشجویان به تسهیلات صندوق رفاه اطلاعی ندارند.وی در ادامه تصریح کرد: در واقع ما حدود یک ماهی است که درگیر این موضوع هستیم که گروه های اجتماعی ما در خصوص تسهیلات صندوق رفاه انواع اطلاع رسانی ها را به دانشجویان انجام می دهند و بخشنامه های متعددی را نیز به دانشگاه ها ارسال کردیم و حتی به حدود ۲۳هزار دانشجو پیامک در خصوص نحوه دریافت تسهیلات صندوق رفاه ارسال کرده ایم.به گفته منیری؛ با توجه به اینکه ۹۵ درصد دانشجویان در دانشگاه حضور ندارند بنابراین از اطلاعیه ها و بخشنامه های صندوق اطلاعی ندارند اما در حال حاضر چون دانشجو در محیط دانشگاه حضور ندارد در نتیجه از تسهیلات رفاهی نیز بی خبر شده اند. اگرچه برخی از دانشگاه ها ایمیل هایی را در این زمینه به دانشجویان ارسال کرده اند.

معاون دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم همچنین خاطرنشان کرد: دانشجویان به پورتال های دانشجویی یا پورتال صندوق رفاه دانشجویان مراجعه و درخواست های خود را ثبت کنند. وقتی درخواستی از سوی آنها ثبت نمی شود. صندوق رفاه چگونه خواسته ای را پیگیری کند. انتقاد دانشجویان به عدم اختصاص تسهیلات خرید تجهیزات آموزشی نظیر گوشی یا لپ تاپ از وزارت علوم مثال فردی است که منتظر برنده شدن در یک قرعه کشی بانکی است اما در صورتیکه حسابی را در آن بانک باز نکرده است. بنابراین خیلی عجیب است که دانشجویان از این روند دریافت تسهیلات اطلاعی نداشته باشند. البته ما این بی اطلاعی را از دانشجویان جدیدالورود می توانیم بپذیریم اما دانشجویان قدیم که از ما وام دریافت کرده اند چگونه نمی دانند که باید برای ثبت تقاضا به پورتال صندوق مراجعه کنند.وی با بیان اینکه صندوق رفاه دانشجویان برای شرایط خاص اعم از شرایط کرونایی به دانشجویان وام موارد خاص می دهد گفت: این وام شامل چند دسته از وام ها می شود. مثلا کسی که فرزندی متولد می شود، دچار حادثه شود و یا در معرض بلایای طبیعی نظیر، سیل، زلزله و ... باشد و همچنین به دلیل ابتلا به بیماری های خاص از داروهای خاص استفاده کند تا سقف پنج میلیون تومان وام شرایط خاص دریافت می کند که پرداخت وام برای خرید گوشی یا لپ تاپ نیز در شرایط کرونایی جزو این موارد خاص قرار گرفته است و دانشجو اگر تا قبل از این شرایط گوشی اندروید نداشت ممکن بود اهمیتی نداشته باشد اما در حال حاضر داشتن این تجهیزات به دلیل مجازی شدن کلاس های آموزشی اهمیت دارد. بنابراین این نیز جزو ضرورت ها و موارد خاص دریافت وام قرار گرفته است و دانشجویانی که کم بضاعت باشند و توانمندی مالی ندارند می توانند کمک هزینه خرید گوشی، لپ تاپ یا تبلت دریافت کنند.

وی ادامه داد: دانشجویانی که به تجهیزات آموزشی نظیر گوشی یا تبلت دسترسی ندارند حتما تقاضای دریافت وام موارد خاص را در قسمت ثبت تقاضای پورتال صندوق رفاه دانشجویان ارائه دهند و دانشگاه ها بر حسب شرایط خود می توانند این وام را به دانشجویان پرداخت کنند. در واقع از قبل به دانشگاه ها ابلاغ اعتبار شده است و اگر دانشگاهی ۲۰۰ نفر تقاضای دریافت وام کمک خرید گوشی یا تبلت را دارد ولی برای ۱۰۰ نفر می تواند این وام را پرداخت کنند می توانند بر حسب اولویت ها این وام را پرداخت کنند.معاون دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد دانشجویان به امکانات آموزش مجازی نظیر گوشی یا تبلت دسترسی دارند گفت: نظرسنجی که در اواخر ترم گذشته انجام شد مشخص شد که تنها حدود ۱۰ درصد این دانشجویان به این امکانات دسترسی ندارند. ما در صندوق رفاه دانشجویان برای این درصد نیز تسهیلات کمک خرید گوشی یا تبلت فراهم کرده ایم و اگر دانشگاه این تشخیص را بدهد که دانشجو به این امکانات نیاز دارد ما اعتبار را به سرعت پرداخت خواهیم کرد و کمتر از ۵۰۰۰ تقاضا تا کنون برای دریافت این وام از سوی دانشجویان ارسال شده است و ما هم محدودیتی برای دریافت این وام نداریم و دانشجویان همه مقاطع تحصیلی اعم از ورودی های جدید و ... می توانند وام را دریافت کنند.

یکی دیگر از مخاطبان ایسنا با عنوان "حسین" نیز ضمن انتقاد به شرایط دریافت وام ها عنوان کرده بود: من در ترم جاری درخواست وام دانشجویی نمودم. تقریباً تمامی پروسه های اداری دریافت این وام را نیز طی کردم در حالی که از ما نامه کسر از حقوق به مبلغ حداقل ۳۰ میلیون تومان درخواست شد،اما باید سوال کرد که کدام ضامنی حاضر می شود برای ضمانت که بدون هیچ مناسباتی نامه کسر از حقوق ارائه بدهد و حاضر باشد در قبال دومیلیون وام من ۳۰ میلیون تومان در اختیار صندوق رفاه قرار دهد. با این شرایطی که برای دریافت وام قرار داده می شود هیچ ضامنی حاضر به ضمانت نیست.در این رابطه نیز معاون دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان از حذف شرط کسر از حقوق برای دریافت وام دانشجویی در شرایط کرونا خبر داد و به خبرنگار ایسنا گفت: ما در صندوق رفاه تصمیم گرفتیم به دلیل شرایط موجود از دانشجویان کسر از حقوق نمی خواهیم و بر اساس سند تعهد به متقاضی دریافت وام با داشتن سند تعهد وام پرداخت خواهد شد و همان تعهد ضامن کفایت می کند.

منیری ادامه داد: در واقع این شرایط برای ضامن هایی هست که قراردادی هستند و ما برای اینکه شرایط پرداخت وام را تسهیل کنیم اعلام کردیم ضامن های قراردادی هم بدون کسر از حقوق می توانند مورد قبول واقع شوند. البته در گذشته فقط ضامن های رسمی می توانستند به عنوان ضامن معرفی شوند. با توجه به اینکه در بسیاری از شهرها ما ضامن رسمی نداشتیم و اعلام کردیم کارمندهای قراردادی نیز می توانند ضمانت دانشجویان را قبول کنند. بنابراین کارمندان قراردادی تمامی دستگاه های سه قوه و حتی بانک ها و برخی نهادها شامل این ضامن ها می شوند و شرایط ضامن سهل تر از گذشته است.معاون دانشجویی صندوق رفاه دانشجویان تاکید کرد: با توجه به اینکه دانشگاه ها درگیر مباحث آموزشی و مجازی خود هستند بنابراین با وجود اینکه تلاش هایی که در بخش های رفاهی و اداری وام برای پرداخت تسهیلات به دانشجویان فعال هستند اما دانشجویان اطلاع چندانی از شرایط تسهیلی وام ها و سایر تسهیلات صندوق رفاه ندارند.تلاش سرویس دانشگاهی ایسنا برای پیگیری سایر مطالبات دانشجویان از مسئولان ذیربط که در بخش نظرات خبر "دغدغه‌ها یا مطالبات این روزهای دانشجویان چیست؟" ثبت شده و می‌شود ادامه دارد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها