به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۱ ساعت ۱۱:۲۰
کد مطلب : ۲۵۲۲۰۸

میوه‌ای که در درمان سردرد معجزه می‌کند

میوه‌ای که در درمان سردرد معجزه می‌کند
گروه علمی: همه‌ی شما حداقل یک‌بار سردرد گرفته‌اید و می‌دانید که می‌تواند چقدر آزاردهنده باشد. گاهی اوقات این سردرد خفیف است و با کمی استراحت یا نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه برطرف می‌شود اما برخی از انواع سردردها واقعا ناتوان‌کننده هستند و می‌توانند شما را از کار و زندگی بیندازند. اکثر افرادی که دچار سردردهای شدید می‌شوند، به مُسکن‌ها روی می‌آورند. درحالی‌که قرص‌های مُسکِن در تسکین فوری سردرد بسیار مؤثر هستند، اما استفاده‌ی طولانی‌مدت از آنها اثرات منفی روی بدن می‌گذارد و پس از مدتی، فرد واقعا به آنها وابسته می‌شود، اما علاوه‌بر درمان دارویی، درمان‌های خانگی هم برای سردرد وجود دارند. ما در این مقاله، درمان های خانگی سردرد را ارائه می‌دهیم که واقعا مؤثر هستند. این درمان‌ها هم آسان هستند و هم ارزان؛ ضمنا لازم نیست نگران عوارض جانبی آنها هم باشید.دکتر سوپریا بالی، متخصص طب داخلی در بیمارستان Max، می‌گوید: سردردها به‌وسیله‌ی احساس فشار (سفتی) در گردن، شانه و پوست سر مشخص می‌شوند، درحالی‌که میگرن‌ها اساسا سردردهای ضربانی هستند که اغلب در یک طرف سر اتفاق می‌افتند. علائم درواقع از فردی به فرد دیگر و حتی از یک حمله‌ی میگرن به حمله‌ی بعدی متفاوت هستند.

از این مواد دوری کنید
شما باید از موادی که باعث القای سردرد می شوند، مانند MSG (مونوسدیم گلوتامات)، کافئین بیش‌ازحد، الکل، فنیل‌اتیلامین موجود در شکلات و پنیر، تیرامین موجود در آجیل و گوشت‌های تخمیرشده (فراوری‌شده) و سویا و آسپارتام موجود در بسیاری از مواد غذایی شیرین‌شده‌ی مصنوعی اجتناب کنید. اگر سردردتان شروع شد، از تمام وسایل الکترونیکی ازجمله تلفن، لپ‌تاپ و تلویزیون دوری کنید. سالم غذا بخورید و وعده‌های غذایی‌تان را در فواصل منظم مصرف کنید، چون افت قند خون می‌تواند زمینه را برای بروز سردرد مهیا کند. حداقل سه بار در هفته، به‌مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید و همیشه، تأکید می‌کنیم همیشه هیدراته بمانید.

۱. زنجبیل، یک گیاه همه‌فن‌حریف!
احتمالا با خواص زنجبیل برای پوست و مو و همچنین تأثیر آن در چربی سوزی آشنا هستید. زنجبیل که به‌عنوان اکسیری برای آرام کردن سردرد معروف است، یک درمان خانگی سردرد است که باعث تسکین فوری می‌شود. زنجبیل به کاهش التهاب رگ‌های خونی در سر کمک می‌کند و از این طریق درد را کاهش می‌دهد و ازآنجاکه باعث بهبود روند هضم (گوارش) می‌شود، به رفع حالت تهوع در هنگام میگرن نیز کمک می‌کند.می‌خواهید بدانید که چگونه باید از این ماده‌ی جادویی استفاده کنید؟ ریشه‌ی زنجبیل را چند دقیقه در آب جوش بخیسانید و به‌عنوان چای بنوشید یا نسبت‌های مساوی از آب زنجبیل و آب لیمو را مخلوط و میل کنید. می‌توانید این نوشیدنی را یک یا دو بار در روز بنوشید. همچنین می‌توانید با مقداری پودر زنجبیل و دو قاشق غذاخوری آب، یک خمیر درست کنید و چند دقیقه روی پیشانی‌تان بگذارید تا سردردتان سریع‌تر تسکین یابد.

۲. روغن نعناع فلفلی
نعناع فلفلی با رایحه‌ی شاداب‌کننده‌اش به باز شدن عروق خونی گرفته که باعث سردرد می‌شوند، کمک می‌کند. نعناع فلفلی حاوی منتول است که باعث تنظیم جریان خون در بدن می‌شود. روغن نعناع فلفلی را در یک اتاق تاریک و خنک به‌آرامی استنشاق کنید. همچنین می‌توانید سه قطره روغن نعناع فلفلی را با یک قاشق غذاخوری روغن بادام درختی مخلوط کنید یا فقط مقداری آب به آن اضافه کنید و شقیقه‌ها یا پشت گردن‌تان را با آن ماساژ دهید. روش دیگر آن است که برگ‌های نعناع فلفلی را له کنید و روی پیشانی‌تان قرار دهید یا با اضافه کردن یک قاشق چای‌خوری نعناع فلفلی خشک‌شده به یک فنجان آب جوش، یک دمنوش گیاهی درست کنید. روی فنجان را بپوشانید و اجازه دهید ۱۰ دقیقه خیس بخورد. سپس آن را صاف کنید، مقداری عسل در آن بریزید تا شیرین شود و به‌عنوان چای بنوشید.

۳. روغن اسطوخودوس
اسطوخودوس نه‌تنها رایحه‌‌ی خوشی دارد، بلکه درمانی عالی برای سردرد نیز هست. بوییدن عطر آرامش‌بخش اسانس اسطوخودوس به آرام کردن سردرد کمک می‌کند. فقط کافی است چند قطره از روغن اسطوخودوس را روی یک دستمال بریزید و استنشاق کنید. همچنین می‌توانید دو قطره از روغن اسطوخودوس را به دو فنجان آب جوش اضافه کنید و بخار آن را استنشاق کنید. روش دیگر درمان خانگی سردرد با روغن اسطوخودوس آن است که دو یا سه قطره از آن را با یک قاشق غذاخوری روغن بادام یا روغن زیتون مخلوط کنید و پیشانی‌تان را با آن ماساژ دهید. دکتر مانوج آهوجا از بیمارستان Healing Touch می‌گوید: همچنین می‌توانید در یک تشت آب گرم، چند قطره روغن اسطوخودوس و نعناع فلفلی بریزید و پاهایتان را درون آن قرار دهید. آب گرم، خون را به سمت پاهای شما به جریان می‌اندازد و عطر دل‌پذیر روغن‌ها شما را آرام می‌کند.

۴. دارچین لطفا!
خواص دارچین برای سلامتی و کاهش وزن زبانزد است. علاوه‌بر اینها، دارچین یک ادویه‌ی جادویی است که می‌تواند یک درمان خانگی سردرد باشد و آن را به‌طور مؤثری درمان کند. طرز استفاده از آن؟ چند چوب دارچین را آسیاب کنید تا پودر شود. سپس مقداری آب به آن اضافه کنید تا به شکل یک خمیر غلیظ درآید. این خمیر را روی پیشانی و شقیقه‌هایتان بمالید و ۳۰ دقیقه دراز بکشید. سپس آن را با آب ولرم بشویید.

۵. آویشن را امتحان کنید
آویشن هم یک درمان خانگی سردرد است. برای تسکین سردرد، یک یا دو قطره از روغن آویشن یا رُزماری را روی شقیقه‌ها و پیشانی‌تان بمالید. آن را به‌آرامی مالش دهید تا جذب پوست شود، سپس چند دقیقه آرام بنشینید تا این درمان خانگی اثر کند.

۶. حرکات کششی پایه
چند تمرین ساده برای کشیدن سر و گردن‌تان می‌تواند به کاهش شدت سردرد کمک کند. چانه‌تان را به سمت بالا و پایین، چپ و راست حرکت دهید و گردن‌تان را به طرف هر شانه خم کنید. همچنین می‌توانید گردن‌تان را در جهت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا عضلات شانه و گردن‌تان شل و ریلکس شود. حالا می‌دانید که وقتی سرتان درد گرفت، باید چه کار کنید.

۷. از گرما یا سرما کمک بگیرید
قرار دادن یک بسته یخ در پشت گردن‌تان می‌تواند در کاهش درد میگرن مؤثر باشد، چون سرمای یخ به کاهش التهاب – که باعث بروز سردرد شده است – کمک می‌کند. همچنین سرمای ناشی از یخ، یک اثر بی‌حس‌کننده‌ی درد نیز دارد. چه باور کنید و چه باور نکنید، قرار دادن پاهایتان در آب داغ نیز به خلاص شدن از شر سردرد کمک می‌کند. هنگام سردرد شدید، کمی پودر خردل تند نیز به این آب اضافه کنید. دکتر آهوجا می‌گوید: «شما می‌توانید یک حوله را در آب داغ یا آب یخ فرو ببرید و ۵ دقیقه روی سرتان قرار دهید. این روند را چندین بار تکرار کنید.»

۸. سیر را فراموش نکنید
سیر خواص زیادی دارد. این ماده به‌علت خواص خنک‌کننده و تسکین‌دهنده‌اش می‌تواند یک درمان خانگی سردرد باشد و برای تسکین سردردهای ضربه‌ای به‌کار رود. چند حبه سیر را له کنید و آنها را درون یک کیسه‌ی کوچک یا دستمال تمیز قرار دهید. هر زمانی که دچار سردرد شدید، عطر سیرهای له‌شده را استنشاق کنید تا دردتان تسکین یابد. همچنین می‌توانید دو قطره روغن سیر را با یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و مقداری نمک دریایی مخلوط کنید و پیشانی و شقیقه‌هایتان را به‌آرامی با آن ماساژ دهید.

۹. ریحان، بهترین است
ریحان گیاهی بسیار معطر است که برای درمان خانگی سردرد به‌کار می‌رود و دارای خواص ضددرد است. روغن آن به‌عنوان یک شل‌کننده‌ی عضلانی اثربخش است و به برطرف کردن سردرد ناشی از تنش و سفتی عضلانی کمک می‌کند. شما می‌توانید سه یا چهار عدد برگ ریحان تازه را در یک فنجان آب جوش بریزید و بگذارید چند دقیقه خیس بخورد. سپس مقداری عسل اضافه کنید و آن را بنوشید. همچنین می‌توانید چند برگ ریحان تازه بجوید یا پس از جوشاندن ریحان در یک قابلمه‌ی آب، بخار آن را استنشاق کنید.

۱۰. خوردن یک سیب در روز، شما را از مراجعه به پزشک بی‌نیاز می‌کند
سیب و سرکه سیب هردو می‌توانند به‌عنوان درمان خانگی سردرد به‌کار روند. آنها به بازگرداندن تعادل اسیدی-قلیایی در بدن کمک می‌کنند. دکتر سوپریا بالی می‌گوید:‌ نصف فنجان سرکه‌ی سیب را با نصف فنجان آب مخلوط کنید و این مخلوط را در یک قابلمه دَردار بجوشانید. قابلمه را از روی حرارت بردارید، یک حوله روی سرتان بگذارید و بخار آن را به‌آرامی استنشاق کنید (خودتان را بخور دهید). این روش، سردردهای سینوسی را فورا تسکین خواهد داد.اگر با سردرد از خواب بیدار شدید، روی یک تکه سیب مقداری نمک بپاشید و بخورید و پس از آن مقداری آب گرم بنوشید. یا دو قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را به یک لیوان آب با عسل و آب‌لیمو اضافه کنید و دو تا سه بار در روز بنوشید.

۱۱. قدرت پیشگیری
آیا انجام برخی از حرکات یوگا مانند وضعیت شتر می‌تواند سردرد شما را تسکین دهد؟ بله، یوگا حرکات فیزیکی، تمرینات تنفسی و مراقبه را باهم ترکیب می‌کند تا موجب افزایش میزان آرامش فرد شود. یوگا، در افزایش تمرکز ذهن مؤثر است، عضلات شما را می‌کِشد و بدن شما را به نحوی حرکت می‌دهد که به از بین بردن تنش کمک می‌کند. انجام تمرینات یوگا به‌طور منظم، بهترین کاری است که می‌توانید انجام دهید؛ چون در هر صورت پیشگیری، بهتر از درمان است.نکته: به‌طور آگاهانه تلاش کنید تا نفس‌های کامل و عمیقی بکشید که در دیافراگم شروع می‌شوند و سپس ریه‌هایتان را پر می‌کنند. این کار، مقدار زیادی اکسیژن تازه را در خون شما به جریان می‌اندازد و به آرام کردن ذهن و بدن‌تان نیز کمک خواهد کرد.
برچسب ها: سردرد
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها