به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۳ ساعت ۰۸:۵۳
کد مطلب : ۲۵۵۹۴۶
شهید فخری زاده هشت ماه زیر نظر جاسوسان بود

روایتی تازه از ترور شهید فخری‌زاده با تیربار یک تنی

روایتی تازه از ترور شهید فخری‌زاده با  تیربار یک تنی
گروه سیاسی: هفته نامه جویش کرونیکل در بریتانیا به نقل از منابع اطلاعاتی ناشناس از نحوه ترور شهید محسن فخری‌زاده، رئیس سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع  جزییات تازه ای منتشر کرد.
بنا بر این گزارش، شهید فخری‌زاده توسط یک تیربار بسیار پیشرفته و به وزن حداقل یک تن ترور شد که قطعات آن در ظرف هشت ماه توسط سازمان اطلاعاتی اسرائیل (موساد) به داخل ایران قاچاق و سپس مونتاژ شده بود.
این منابع مدعی شده است که تیم ترور متشکل از حداقل ۲۰ ایرانی و اسرائیلی بوده است و این مقام ارشد برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی را هشت ماه زیر نظر داشتند.
شهید محسن فخری‌زاده، روز جمعه ۷ آذر ۱۳۹۹  در جاده‌ آبسرد در حدود ۸۰ کیلومتری شرق تهران ترور شد. او هنگامی که به همراه همسرش و با یک خودروی شخصی در شهر آبسرد (تابعه دماوند) در حرکت بود هدف قرار گرفت.جویش کرونیکل به نقل از منابع خود نوشته است که تدارکات عملیات ترور از فروردین ماه سال 1399 آغاز شد.
جویش کرونیکل گفته است که عوامل موساد یک برنامه دقیقه به دقیقه برای زیر نظر گرفتن حرکات شهید فخری‌زاده را تهیه و اجرا کردند. «آنها به مدت هشت ماه، با آن مرد نفس کشیدند، با او بیدار شدند، با او خوابیدند، با او سفر کردند.»
این نشریه افزود تیم موساد می دانست که شهید محسن فخری‌زاده جمعه‌ها از تهران به ویلای خود در خارج پایتخت می‌رود. «آنها مسیر روزانه، سرعت و زمان حرکت خودروی وی  را می‌دانستند و دقیقاً می‌دانستند از کدام درها برای بیرون آمدن استفاده می‌کنند.»
بنا بر این گزارش در روز واقعه وقتی خودروی او از نقطه تعیین شده عبور کرد آنها دکمه را فشار دادند و مسلسل شلیک کرد. «۱۳ گلوله از رو در رو به شهید فخری‌زاده برخورد کرد‌، در حالی که همسرش که ۱۰ اینچ (۲۵ سانتیمتر) دور نشسته بود ، هیچ آسیبی ندید.»
دریادار علی فدوی، جانشین فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در آذر گذشته روایتی مشابه را مطرح کرده بود با این تفاوت که به گفته او ضاربی در محل نبوده و تیربار روی خودروی نیسان به صورت «ماهواره‌ای و آنلاین کنترل می‌شد.»به گفته فدوی در زمان حمله ۱۱ نفر به عنوان تیم حفاظتی همراه محسن فخری‌زاده بودند اما "تیربار با دوربین پیشرفته روی چهره شهید فخری‌زاده زوم بود و از هوش مصنوعی کمک گرفته بودند." این فرمانده ارشد سپاه گفت که ۱۳ گلوله از مسلسل روی نیسان شلیک شده و تنها فرد دیگری که تیر خورده سرتیم حفاظت شهید فخری‌زاده بوده که خود را سپر او کرده و ۴ گلوله خورده است.این در حالیست که هفته نامه جویش کرونیکل می‌گوید در آن واقعه به هیچ یک محافظان شهید فخری‌زاده آسیبی وارد نیامد. بنا‌بر این گزارش، سلاح یاد شده بر یک وانت نیسان نصب شده و بسیار سنگین بود زیرا حاوی یک بمب نیز بود که منفجر شد تا پس از ترور، اثری از سلاح باقی نماند.این گزارش می افزاید اسرائیل این عملیات را به تنهایی و بدون دخالت آمریکا انجام داده است هرچند دولت اسرائیل قبل از حمله «سرنخ کوچکی» به دولت دونالد ترامپ دادند.گزارش نشریه جویش کرونیکل به با روایت علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نزدیک است.علی شمخانی در جریان مراسم خاکسپاری شهید محسن فخر‌ی‌زاده گفته بود، او در جریان «یک عملیات پیچیده و با استفاده از تجهیزات الکترونیکی و بدون حضور فردی در صحنه» ترور شد.خبرگزاری فارس  هم در گزارشی نوشته بود که تیراندازی به سمت خودروی شهید محسن فخری‌زاده، با استفاده از «سلاح‌های خودکار» صورت گرفته و «هیچ عامل انسانی در محل ترور حضور نداشته است».
بر اساس این روایت، در این ترور از خودرو نیسانی که در فاصله ۱۵۰ متری ماشین شهید فخری‌زاده متوقف بوده، از یک دستگاه تیربار اتوماتیک کنترل از راه دور، شلیک‌های متعددی صورت می‌گیرد که در نهایت منجر به شهادت فخری‌زاده می‌شود.جویش کرونیکل می‌گوید، «برآورد محرمانه» نشان می‌دهد که پر کردن جای شهید محسن فخری‌زاده در برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران شش سال طول خواهد کشید.جوییش کرونیکل در گزارش خود تایید کرده که سازمان موساد عامل این ترور بوده است.این گزارش اضافه کرده است، دلیل این که آسیبی به محافظان و همسر شهید محسن فخر‌ی‌زاده در جریان این حمله وارد نشد، این است که در این عملیات از یک سلاح بسیار دقیق اتوماتیک استفاده شد تا از آسیب وارد شدن به غیرنظامیان جلوگیری شود.
جویش کرونیکل اضافه کرده است: این ترور با سلاح بسیار سنگین از راه دور و با هدایت نیروهای حاضر در صحنه عملیات و با مشاهده «هدف» انجام شد.
در حالی جوییش کرونیکل به نقش موساد در ترور شهید محسن فخری‌زاده اشاره کرد که دو روز پیش وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران گفته بود، فردی که اولین تدارکات را برای «ترور» محسن فخری‌زاده انجام داد «جزو نیروهای مسلح بود».محمود علوی گفت: وزارت اطلاعات «پنج روز» پیش از شهادت محسن فخری‌زاده خبر داده بود که «دشمن قصد انجام عملیات در آن نقطه را دارد».وزیر اطلاعات در ادامه برای نخستین بار اعلام کرد: «فردی که اولین تدارکات را برای ترور انجام داد، جزو نیروهای مسلح بوده است».


 
برچسب ها: محسن فخری زاده
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها