به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۱۰:۵۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۳ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۲۵۷۲۵
مهرانه مهين ترابي:​ تلویزیون به مردم لبخند بدهد

انگار تلویزیون دیگر قدرت جذب مخاطب ندارد

گروه فرهنگ و هنر:​ مهرانه مهین‌ترابی که در جشنواره جام‌جم، جایزه‌ی بازیگری را به خاطر بازی در سریال «همسران» به خود اختصاص داده است، درباره‌ی برگزاری جشنواره امسال چنین می‌گوید: برگزاری جشنواره در همه جای دنیا رسم است و رسم بدی هم نیست، اما به شرطی که واقعا تلاش شود تا سطح کیفی آثار را حفظ کنند.
انگار تلویزیون دیگر قدرت جذب مخاطب ندارد
این بازیگر گفت: در کل برگزاری جشنواره جام‌جم و قضاوت در مورد آثار، برای افراد ایجاد انگیزه می‌کند تا بهتر باشند و از تمام انرژی‌شان استفاده کنند؛ بر این اساس ذات خود جشنواره می‌تواند اتفاق خوبی باشد اما زمانی که مثلا کیفیت کارها طی یک سال گذشته به قدری پایین است که وقتی نفر اول جشنواره را اعلام می‌کنند، همه با خود می‌گویند این که نفر اول است پس نفرات آخر چه بوده‌اند، اتفاق جالبی نیست. وی در عین حال تاکید کرد: ذات کلی جشنواره جام‌جم بد نیست و در واقع محلی برای جمع شدن آدم‌ها در کنار هم، تبادل نظر و تصمیم‌گیری جهت بالا بردن کیفیت آثار و همچنین قضاوت درباره‌ِ آثار است؛ ضمن اینکه برگزاری چنین جشنواره‌ای به ویژه برای جوانان خیلی هیجان انگیز است و به آنها امید می‌دهد.

جشنواره جام‌جم رسم بدی نیست اما ...
مهین ترابی همچنین با بیان اینکه برگزاری جشنواره جام جم رسم بدی نیست، تصریح کرد: جشنواره جام جم خوب است به شرطی که واقعا تلاش شود سطح کیفی کارها حفظ شود، نه اینکه مثلا جشنواره امسال را با پنج سال پیش مقایسه کنند. باید در برگزاری این جشنواره سال به سال کیفیت کارها بهتر شود و آثارمان به‌روز باشد. اگر واقعا به این مساله معتقد باشیم و باور کنیم که فرهنگ، پایه‌ی رفتارها و تقابل افراد را مشخص می‌کند، باید به این مساله نیز اهمیت بدهیم.

عملکرد تلویزیون در یک سال اخیر از نگاه مهین‌ترابی
بازیگر سریال‌های «همسران»، «زمانه»، «بچه‌های نسبتا بد» و ... در پاسخ به اینکه عملکرد تلویزیون، طی یک سالی که گذشت را چطور ارزیابی می‌کنید؟ خاطرنشان کرد: راستش به طور مدام تلویزیون تماشا نمی‌کنم اما از آنجایی که از دور و اطرافم می‌شنوم، نمی دانم آیا آثار تلویزیون امسال در حدی است که بشود برایش یک مسابقه ترتیب داد و افرادی را اول‌، دوم و سوم معرفی کرد؟ متاسفانه فکر می‌کنم کیفیت آثار تلویزیون طی یک سال گذشته به نحوی نبوده که بتوان برایش جشنواره برگزار کرد.

انگار تلویزیون دیگر قدرت ندارد
او در عین حال گفت: به نظر می‌آید تلویزیون در حال از دست دادن کیفیتش است و دیگر قدرت این را ندارد که مخاطب را پای خودش بنشاند و او را سرگرم کند. تلویزیون طی سال‌های اخیر خیلی ضعیف شده است و من همیشه دوست داشتم به مدیران بگویم که یک فکر اساسی برای این مساله کنند و تلویزیون و کیفیت آثار آن را جدی بگیرند.

ای کاش مدیران به تلویزیون توجه بیشتری کنند
وی همچنین توضیح داد: حفظ کیفیت آثار تلویزیون مساله مهمی است و عمیق‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنیم. گاهی با خودم فکر می‌کنم دیدن برنامه‌های ماهواره که مخاطب مطابق میل خود آنها را انتخاب می‌کند، ما را به عنوان یک ملت از همدیگر دور می‌کند و به نوعی باعث دوری افراد از یکدیگر می‌شود و این اتفاق اصلا قشنگ نیست و آدم‌ کمی دلش می‌گیرد. مهین ترابی در ادامه اظهار امیدواری کرد نسبت به اینکه ای کاش مدیران به تلویزیون توجه جدی کنند. او ادامه داد: شاید در نهایت مدیران با خود بگویند به هر حال در کنار تلویزیون، ماهواره هم هست و ما هم آنتن خودمان را پر می‌کنیم، مخاطبان هم حق انتخاب دارند اما واقعا باید در این رقابت خودشان را داخل کنند و بخواهند با ماهواره رقابت کنند؛ ضمن اینکه سطح کیفی کارها را به حدی بالا ببرند تا تماشاچی‌شان را برای خودشان نگه دارند. مدیران نباید نسبت به انتخاب مردم بی‌اعتنا باشند.


مدیران نگویند توان مقابله با ماهواره را ندارند
مهین‌ترابی در تکمیل صحبت‌هایش تصریح کرد: بی‌اعتنایی به انتخاب مردم‌، آنها را از هم جدا می‌کند و درک متقابل افراد را هم کم می‌کند. این مساله صدمه زننده است، شاید در کوتاه مدت کمتر به چشم بیاید اما در طولانی مدت مطمئنا تاثیرگذار است و جمع کردن بعدش به قدری مشکل می‌شود که باید 100 برابر تلاش شود تا مساله بهبود پیدا کند؛ بر این اساس توصیه می‌شود باید از همین حالا مقابلش را گرفت و کاری کنند که بیننده‌، تلویزیون خودمان را انتخاب کند. مدیران باید نسبت به این مساله حساس باشند و نگویند که توان مقابله را ماهواره را نداریم. این بازیگر در بخشی دیگر از گفت‌وگوی خود با تاکید بر اینکه برنامه‌های تلویزیون نباید ملال‌آور باشند‌، بیان کرد: در هر ساحت و عرصه‌ای برنامه‌ها باید جدی گرفته شوند و اینگونه نباشند که مثلا وقتی هر شش کانال تلویزیون را می‌بینم‌، یک میکروفن در وسط میز گذاشته‌اند و دو سه نفر با هم در حال صحبت هستند. قرار نیست همه مردم ما، متخصص مغز و یا هر چیز دیگری شوند.

تلویزیون به مردم لبخند بدهد
وی خاطرنشان کرد: وظیفه تلویزیون این نیست که با برنامه‌های تخصصی‌اش مردم را در حد تخصص از همه چیز آگاه کند، بلکه یکی از کارهای تلویزیون در وهله اول سرگرمی است و درگام دوم وظیفه دارد هر آنچه را که جزو روزمره‌ی افراد است و به آن احتیاج دارند را به آنها بدهد. وظیفه تلویزیون دادن آرامش‌، لبخند،‌ شادی و امید به زندگی است. این بازیگر همچنین توصیه کرد: تلویزیون باید از کلیشه خارج شود و به جایی برسد که مردم بخندند و دلشان شاد شود و احساس خوبی به آنها بدهد. تلویزیون باید به مردم بگوید زندگی را انقدر جدی نگیرند و انقدر بر سر و کله هم نزنند نه اینکه بر تنش‌های آنها اضافه کند و برای مردم نگرانی و استرس بیاورد. او ادامه داد: تلویزیون باید یک بازنگری برای نقشی که در جامعه دارد، انجام دهد.

از «زمانه2» خبری نیست
بازیگر نقش فاطمه در سریال «زمانه» همچنین درخصوص ساخت سری دوم این سریال به کارگردانی حسن فتحی، خاطرنشان کرد: تهیه کننده‌ سریال، در خصوص ساخت سری دوم هیچ اعلامی نکرده است. حرف‌هایی شنیده‌ام اما فکر می‌کنم شایعه باشد. در هر حال من در جریان نیستم و فعلا خبری از «زمانه 2» نیست.

جدیدترین کارهای مهین‌ترابی؟
مهین ترابی درباره جدیدترین کارهای تلویزیونی‌اش گفت: آخرین کارم در تلویزیون‌، سریال «بچه‌های نسبتا بد» بود و در حال حاضر کار جدیدی ندارم چرا که پیشنهادها خوب نبود. در حققیت هر فردی برای خودش حساب و کتابی دارد و من نمی‌توانم صرف اینکه فقط کار انجام دهم سر کاری بروم به دلیل اینکه من کارمند نیستم. همیشه صبر می‌کنم تا کاری که دلم می‌خواهد را انجام دهم و یا حداقل کاری را انتخاب کنم که فکر می‌کنم با آن وقت تماشاچی را نمی‌گیرم. وی به گفته‌هایش اضافه کرد: همیشه به عنوان بازیگر وجدان کاری داشتم و دارم، به جهت اینکه تعصب زیادی به کارم دارم و با مسؤولیت هستم. همیشه فکر می‌کنم برای کاری مقابل دوربین بروم که اگر تماشاچی بعد از 8 - 9 ساعت بیرون بودن‌، وقتش را برای دیدن من گذاشت، خجالت زده نشوم و با خود بگویم وقت تماشاچی را گرفتم و هیچ چیز هم به او ندادم.
مرجع : ايسنا