به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۰:۲۰
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۴ ساعت ۱۸:۵۰
کد مطلب : ۲۵۹۱۵
کشور به سمت فساد سیستمی سوق داده شد

کشف‌نمونه‌اي مشابه زنجانی در وزارت‌صنعت

گروه اقتصادي: یکی از نمایندگان امضا کننده نامه درخواست برخورد با بابک زنجانی، ابراز امیدواری کرد که برخورد با این فرد سرآغاز برخورد با مفسدان اقتصادی دیگر از جمله فردی که به گفته این نماینده، کمیته تحقیق و تفحص از وزارت صنعت، معدن و تجارت به نمونه‌ای مشابه او یا نیمچه زنجانی رسیده، شود.
روزسه شنبه ۱۲ نفر از نمایندگان مجلس با ارسال نامه‌ای سرگشاده به حسن روحانی، علی لاریجانی و صادق لاریجانی رؤسای قوای مجریه، مقننه و قضائیه خواستار پیگیری قاطعانه پرونده بابک زنجانی شدند. امضا کنندگان این نامه خطاب به سران قوا تاکید کردند که دلایل کافی برای تعقیب بابک زنجانی در دست است. احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم در مجلس از جمله امضاکنندگان این نامه در گفت‌وگو با فرارو درباره دلایل انتشار این نامه گفت: به هر صورت به طور گسترده مباحث زیادی درباره بابک زنجانی، مطرح است که متاسفانه رسانه ملی هم در دامن زدن به این مباحث دخیل بوده است. وی افزود: به هر حال برای افکار عمومی سئوالات زیادی پیرامون این فرد مطرح شده است که او با این سن کم چگونه به چنین سرمایه‌ای دست پیدا کرده است و آیا از رانت‌های غیر قانونی استفاده کرده است یا نه.

امیرآبادی ادامه داد: به هر حال دستگاه‌های حکومتی در مظان اتهام به همکاری به این فرد هستند بر اساس سابقه و نحوه دستیابی این فرد به چنین حجم از سرمایه‌ای مورد بررسی قرار گیرد تا هم اتهام از دستگاه‌های حکومتی دور شود و هم از خود این فرد اگر خطایی مرتکب نشده است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس درباره اینکه چرا به موضوع فساد به صورت کلان نگاه نمی‌شود و معمولا پس از سر زبان افتادن برخی اسامی مسوولان تازه به فکر مبارزه با فساد می‌افتند، گفت: اتفاقا یکی از موضوعاتی که ما در این نامه خطاب به سران قوا مورد توجه قرار داديم همین مسئله است یعنی پرداختن به فساد اقتصادی به طور ریشه‌ای. به هر حال ما معتقدیم که سال‌ها مماشات با فساد مالی و اداری، متاسفانه کشور را به سمت فساد سیستمی سوق داده است. یعنی بروز فساد تنها متوجه یک فرد نیست و فسادی رخ نمی‌دهد مگر اینکه سیستمی از فرد فاسد حمایت کند. به همین
سال‌ها مماشات با فساد مالی و اداری، متاسفانه کشور را به سمت فساد سیستمی سوق داده است
دلیل شاهد هستیم که افراد در زمان‌های نسبتا کوتاه به ثروت‌های افسانه‌ای دست پيدا می‌کنند.

نماینده قم ادامه داد: بر این اساس مبارزه با فساد امکان‌پذیر نیست مگر آنکه ساختار‌ها و روش‌ها تغییر کند، چرا که تاکنون ساختار‌ها و روش‌هايی که پیش گرفته شده پاسخگوی مبارزه با فساد نبوده است و نتوانسته مانع از تداوم ثروت اندوزی‌های سیستمی و فردی شود. امیرآبادی با تاکید بر اینکه یکی از الزمات مبارزه با فساد حمایت از رسانه‌های آزاد است گفت: تا زمانی که این امکان فراهم نشود که رسانه‌ها آزادانه و با حفظ حرمت اشخاص و گروه‌ها، بر جریانات قدرت و ثروت نظارت کنند، مبارزه همه جانبه با فساد ممکن نخواهد شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر کمیته‌های تحقیق و تفحص مجلس به طور مستمر مشغول هستند که حاصل نمونه‌ای از آن با انتشار گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی به اطلاع افکار عمومی رسید. رئیس هیات تحقیق و تفحص از وزارت صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: همچنین در حال حاضر کمیته تحقیق و تفحص از وزارت صنعت، معدن و تجارت فعال است و در حال تهیه گزارش از این وزارت خانه است که تاکنون در پی تحقیقات به عمل آمده توانسته‌ایم به یک نیمچه زنجانی دست پیدا کنیم.

امیرآبادی ادامه داد: با تکمیل تحقیقات، این فرد را که با رانت توانسته بود به مجوز واردات کالاهای استرتژیک همچون گندم، شکر و‌دان مرغ با دلار دولتی دست پیدا کند و آن را با قیمت بسیار بالا وارد بازار نمايد را معرفی خواهیم کرد. وی درباره اینکه آیا احتمالا این فرد هم به سرنوشت سعید مرتضوی دچار می‌شود و با در اختیار داشتن مصونیت از محاکمه فرار خواهد کرد یا نه گفت: من بعید می‌دانم که آقای مرتضوی هم برخوردار از مصونیت باشد، مجلس گزارش تحقیق و تفحص از سازمان تامین اجتماعی را تهیه کرد و آن را در اختیار قوه قضاییه قرار داد که با نوبت رسیدگی متخلفات این پرونده به میزان تخلفاتی که کرده‌اند مورد محاکمه قرار می‌گیرند و برخورد لازم با آن‌ها صورت خواهد گرفت.

نادر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۴ ۱۹:۳۷
به به چه بخور بخوری ،و ما پس از 18سال کارمندی هنوز مستاجریم آیا کسی نیست که ما کارمندان مسلم را یاری کند و از شر این دزدان عزیز برهاند (192022)
متحیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۴ ۲۰:۱۰
هردم از این باغ بری میرسد (192047)
ایثارگر
United States
۱۳۹۲/۱۰/۰۴ ۲۰:۳۹
این از نتایح انتصاب افراد کوچگ در راس مناصب بزرگ است (192070)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۴ ۲۱:۰۰
اینا مملکتو خوردن اونوقت تو نوبت رسیدگی هستند. (192075)
افشین نیکتا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۴ ۲۱:۳۶
من در دوران دانشجویی در کرمان با آقای شهرام جزایری هم دانشگاهی بودیم البته آن زمان ایشان فرد ساده و سالم و معمولی بود حتی یکبار یه چک هزارتومنیش پاس نشده بود و فرم خورده بود. به نظر من دلیل اصلی انحراف ایشان و بقیه، ساختار غلط نهادها و سازمان های ما می باشد و صد البته اشکالات عدیده قوه قضاییه. ایشان ۱۲سال و ۳ ماه است در زندانند اما به اون همه نماینده مجلس ، قضات ، خبرنگاران و... رشوه داده که برای دادگاه هم ثابت شده ولی فقط با راشی برخورد شده در حالیکه اسلام برخورد با راشی و مرتشی را می خواهد. تا این وضع باشه شهرام جزائری های بعدی هم در راهند.
به همین خبر بالا دقت کتید. حتی اسم این فرد جدید را هم نگفته اند!!! (192097)
داود
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۴ ۲۱:۵۵
فتنه
حتما کار اصلاح طلب هاست (192110)
lمالک اشتر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۰/۰۴ ۲۲:۰۶
فاسدان ازعلی{ع}شرم کنید (192113)