به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب : ۲۵۹۶۱۲

بهترین خوراکی برای درمان عفونت ریه چیست؟

بهترین خوراکی برای درمان عفونت ریه چیست؟
گوه علمی: نیاز کالری بیمار مبتلا به عفونت ریه به‌دلیل تب و افزایش متابولیسم بیشتر می‌شود. از طرفی به‌دلیل کاهش اشتها، دریافت غذایی‌اش کم می‌شود، بنابراین بیمار در فاز حاد بیماری باید از مواد کم‌حجم و پرکالری استفاده کند. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه کرد، مقدار انرژی دریافتی است. نیاز کالری بیمار مبتلا به عفونت ریه به‌دلیل تب و افزایش متابولیسم بیشتر می‌شود. از طرفی به‌دلیل کاهش اشتها، دریافت غذایی‌اش کم می‌شود، بنابراین بیمار در فاز حاد بیماری باید برای تامین کالری مورد نیازش از مواد کم‌حجم و پرکالری استفاده کند. خیلی از سوپ‌های خانگی این ویژگی را دارند و با اینکه رقیق هستند، کالری‌شان با سبزی‌های نشاسته‌ای مانند سیب‌زمینی و مواد پروتئینی مانند گوشت و طعم‌دهنده‌هایی مانند خامه افزایش می‌یابد. این سوپ‌ها نیازی به جویدن ندارند و می‌توان آنها را به دفعات به بیمار داد.

مصرف مایعات نیز برای این بیماران ضروری است زیرا به‌دلیل تب و تند شدن تنفس بخش زیادی از آب بدن دفع می‌شود و جایگزینی آن بسیار مهم است. از طرفی، این بیماران به‌دلیل ترشحات عفونی و غلیظ تنفسی در تنفس مشکل پیدا می‌کنند و برای دفع این ترشحات از طریق سرفه باید مایعات کافی مصرف کنند. بهترین منبع برای تامین مایعات بدن آب است. اگر بیمار نتواند طعم و دمای آب را تحمل کند، می‌تواند از چای کمرنگ و شیر هم استفاده کند. البته شیر را می‌توان با طعم‌دهنده‌هایی مانند عسل مصرف کرد.

آبمیوه‌ها هم علاوه بر آب فراوانی که دارند حاوی قند هستند. آب برخی میوه‌ها مانند سیب بدون هیچ افزودنی‌ای حدود 9درصد قند دارد. یک لیوان آب سیب حدود 24 گرم (معادل 8حبه قند معمولی) قند دارد و قند آن سریع جذب می‌شود. آبمیوه فیبر، ویتامین محلول در آب و پیش‌نیاز ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین A یعنی بتاکاروتن را نیز تامین می‌کند و یک آنتی‌اکسیدان قوی است که در کنترل التهاب و عفونت‌ها به‌خصوص عفونت‌های تنفسی خیلی موثر است. آبمیوه به‌دلیل اینکه پروتئینی ندارد و از نظر برخی املاح خیلی غنی نیست، زمان مصرفش نباید طوری باشد که باعث کاهش اشتها در وعده اصلی غذا شود بلکه باید در میان‌وعده صبح و عصر گنجانده شود. البته مصرف آبمیوه در افرادی که مشکل اضافه وزن یا قندخون دارند توصیه نمی‌شود.کودکان و سالمندان مبتلا به این بیماری اغلب دچار کاهش اشتها می‌شوند و نمی‌توانند در وعده‌های اصلی به اندازه کافی غذا بخورند. ممکن است بیمار غذای یک وعده را در 4وعده با حجم کم مصرف کند. به هر صورت باید سعی کنیم کالری مورد نیاز فرد را تامین کنیم. سوء‌تغذیه در 2گروه کودکان زیر 5 سال و سالمندان بالای 65 سال با بروز این بیماری ارتباط دارد و وزن نباید کاهش یابد.
برچسب ها: عفونت ریه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها