به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ساعت ۱۵:۳۴
کد مطلب : ۲۵۹۶۸۸
یک‌پنجم مردم در کشورهای کاملاً آزاد زندگی می‌کنند

سقوط متوالی میزان آزادی در جهان

سقوط متوالی میزان آزادی در جهان
گروه بین المل: «خانه آزادی» (فریدام هاوس) در گزارش سالانه خود در مورد وضعیت آزادی در کشورهای جهان تصویر تیره‌ای به‌ دست می‌دهد و می‌نویسد که درپی ۱۵ سال سقوط متوالی میزان آزادی در جهان، اکنون تنها کمتر از یک‌پنجم مردم جهان در کشورهای کاملاً آزاد زندگی می‌کنند.
یافته‌های این نهاد نشان می‌دهد در سالی که گذشت، همه‌گیری کرونا، ناامنی اقتصادی و جسمانی و درگیری‌های خشونت‌آمیز به مردم جهان ضربه زده و «مدافعان دموکراسی متحمل خسارات جدید و سنگینی در مبارزه با دشمنان اقتدارگرا شدند، به ‌طوری ‌که تعادل بین‌المللی به نفع استبداد تغییر کرده است.»این گزارش نشان می‌دهد درصد کشورهای «غیرآزاد»، از زمان آغاز زوال دموکراسی در جهان که از سال ۲۰۰۶ آغاز شده، اکنون به بالاترین سطح خود رسیده است.
به نوشته «خانه آزادی»، این روند نه فقط دولت‌های استبدادی مانند چین، بلاروس و ونزوئلا، بلکه دموکراسی‌های پرتلاطمی مانند ایالات متحده و هند را نیز شامل می‌شود.
در این گزارش آمده است که حقوق سیاسی و آزادی‌های مدنی هندی‌ها از زمان نخست‌وزیری نارندرا مودی در سال ۲۰۱۴ رو به زوال گذاشته و این دولت ملی‌گرای هندو با افزایش فشار بر سازمان‌های حقوق بشری، افزایش ارعاب دانشگاهیان و روزنامه‌نگاران و حملات متعصبانه به مسلمانان به مردم‌سالاری در این کشور ضربه زده است.این گزارش در بخشی مربوط به ایالات متحده می‌نویسد که امتیاز ایالات متحده در زمینه میزان آزادی طی یک دهه گذشته ۱۱ واحد کاهش یافته است.
«خانه آزادی» در گزارش تازه خود، در قعر جدول کشورهای غیر آزاد، این کشورها و رتبه و امتیاز آنها را برمی‌شمرد: ۲۷ افغانستان، ۱۰ آذربایجان، ۱۱ بلاروس، ۲۳ قزاقستان، ۲۸ قرقیزستان، ۲۰ روسیه، ۸ تاجیکستان، ۲ ترکمنستان و ۱۱ ازبکستان.


 
برچسب ها: آزادی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها