به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۴:۰۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۰/۰۶ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۲۶۰۴۶

تورم در ژاپن به بالای یک درصد رسید

گروه اقتصادي: نرخ تورم مصرف کننده ژاپن در نوامبر برای نخستین بار در پنج سال گذشته به بالای یک درصد رسید که گویای پیشرفت مداوم بانک مرکزی این کشور در هدفش برای رسیدن به تورم دو درصدی است.
تورم در ژاپن به بالای یک درصد رسید
شاخص قیمت مصرف کننده مبنا که شامل محصولات نفتی می‌شود اما هزینه‌های متغیری مانند مواد غذایی تازه را در برنمی‌گیرد، 1.2 درصد در نوامبر نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت. این سریع‌ترین رشد از اکتبر سال 2008 به این سو محسوب می‌شود. همچنین شاخص تورم دیگری که شامل قیمت‌های مواد غذایی و انرژی نمی‌شود و مشابه شاخص مبنای مورد استفاده در آمریکاست، بر مبنای سالانه 0.6 درصد در نوامبر افزایش یافت که دومین افزایش ماهانه پیاپی و بزرگ‌ترین افزایش از اوت سال 1998 به این سو بود. بانک مرکزی ژاپن در آوریل اجرای سیاست‌های محرک اقتصادی را آغاز کرد و متعهد شد از طریق خرید بالای اوراق قرضه، نرخ تورم را ظرف دو سال به دو درصد برساند.

رشد اقتصادی ژاپن که در نیمه اول سال جاری میلادی از همتایانش در گروه هفت پیشی گرفته بود، در سه ماهه سوم به دلیل صادرات ضعیف کند شد اما تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند اقتصاد این کشور با رشد تقاضای مصرف کننده در آستانه افزایش برنامه ریزی شده مالیات بر فروش مجددا رونق می‌گیرد. هاروهیکو کورودا، رییس بانک مرکزی ژاپن مکررا اظهار کرده تاثیر منفی افزایش مالیات بر فروش بر تقاضای مصرف کننده موقتی خواهد بود و روند رشد تورم را متوقف نمی‌کند. بر اساس گزارش رویترز، آمار دیگر نشان داد تولید کارخانه‌ای در ژاپن برای سومین ماه پیاپی رشد کرده و میزان خرده فروشی افزایش یافته است. شمار مشاغل موجود نیز به بالاترین سطح در شش سال گذشته رسیده است. این آمار تایید می‌کند احیای سومین اقتصاد بزرگ جهان در حال پیشرفت بیشتر است با این‌همه تحلیلگران نسبت به اینکه تورم بتواند ظرف دو سال به دو درصد برسد، تردید دارند.
مرجع : ايسنا