به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۲:۴۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۴ ساعت ۱۰:۵۴
کد مطلب : ۲۶۷۹۶۹

نگاهی به وضعیت ۴ پیک کرونا در ۱۴‌ ماه گذشته

نگاهی به وضعیت ۴ پیک کرونا در ۱۴‌ ماه گذشته
گروه جامعه: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون، کشور چهار پیک کرونا را تجربه کرده و حالا در چهاردهمین‌ماه از ورود رسمی این ویروس به ایران، چهارمین پیک آن رقم خورده است. نخستین پیک، فروردین سال ۹۹ اتفاق افتاد؛ زمانی که ۵ هزار و ۷۹۴ نفر جانشان را در اثر این بیماری از دست دادند و ۴۹۳ هزار و ۱۲۲ نفر هم مبتلا شدند. فروردین سال ۹۹، دومین‌ماه شیوع کرونا در کشور بود و وضعیت پیش آمده از نظر شیوع کرونا، تحت‌تأثیر شرایط اسفند سال ۹۸ بود که به‌طور دیرهنگام با اعمال محدودیت‌ها مواجه شد.

با تعطیلی بسیاری از مشاغل و توقف فعالیت مراکز آموزشی، شیوع کرونا در اردیبهشت روند نزولی گرفت و درنهایت از اواسط اردیبهشت، بازگشایی‌ اصناف و مراکز آموزشی به‌تدریج اتفاق افتاد. همین موضوع در کنار تعطیلات خرداد سبب شد تا در مرداد پیک جدیدی از بیماری اتفاق بیفتد. در این پیک، ۵ هزار و ۷۴۲ نفر جانشان را از دست دادند و ۷۳ هزار و ۶۲۵ نفر هم مبتلا شدند. 

پیک سوم کرونا، آذر ماه گریبان کشور را گرفت. در آن یک ماه، ۹ هزار و ۷۲۹ نفر جانشان را از دست دادند و ۳۳۰ هزار و ۷ نفر هم مبتلا شدند. از ابتدای پاییز، آمار فوتی‌ها و ابتلا روند صعودی به‌خود گرفته بود که درنهایت در آذرماه به اوج خود رسید. فوتی‌ها و مبتلایان کرونا در آن دوره، به‌دلیل سفرهای مرداد و شهریور و همچنین فعالیت گسترده مشاغل به بالاترین میزان خود رسیده بود. از ابتدای آذر اما با اعمال محدودیت‌های سختگیرانه و ممنوعیت تردد شبانه، روند شیوع و در ماه‌های بعد یعنی زمستان ۹۹، آمار شیوع کنترل شد.
 
پیک چهارم اما در پی عادی‌سازی‌ها در اسفند و آغاز خرید عید و رفت‌وآمدهای قبل از تعطیلات، از اواخر فروردین‌ماه آغاز شد. در ۳۱روز فروردین، ۵ هزار و ۷۹۴ نفر فوت کردند و ۴۹۳ هزار و ۱۲۲ نفر مبتلا شدند که تعداد مبتلایان بالاترین میزان در ۱۳‌ ماه گذشته بود. ادامه پیک چهارم در اردیبهشت در جریان است و آمارها حکایت از روند صعودی تعداد فوتی‌ها در روزهای آینده دارد.  در این میان اما تجربه آذر سال گذشته  نشان می‌دهد محدودیت‌های سختگیرانه در کنترل شیوع کرونا مؤثر بود و توانست شیوع ویروس را کنترل کند. 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها