به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۳/۲۵ ساعت ۱۴:۱۱
کد مطلب : ۲۷۸۰۶۱

رهبران ناتو:چین یک چالش امنیتی جهانی است

رهبران ناتو:چین یک چالش امنیتی جهانی است
گروه بین الملل: رهبران کشورهای عضو ناتو در بيانيه پايانی جلسه خود اعلام کردند که چین یک چالش امنیتی دائمی است که تلاش می‌کند نظم بین‌المللی را زیر سئوال ببرد.
آن‌ها درعین حال در مورد سرعت تولید موشک‌های هسته ای چین ابراز نگرانی کردند.
در بیانیه پایانی اجلاس رهبران کشورهای عضو ناتو گفته می‌شود که «اهداف و رفتار تعرضی چین برای نظم بین‌المللی مبتنی بر اصول پذیرفته شده و مناطقی که از نظر امنیتی برای ناتو مهم هستند یک چالش سیستماتیک است».رهبران ۳۰ کشور عضو ناتو از اطلاق مفهوم «تهدید یا خطر» به چین پرهیز کرده ولی در مورد «سیاست‌های تعرضی» و سرعت مدرن‌سازی نیروهای مسلح و استفاده از نشر اطلاعات غلط توسط چین ابراز نگرانی کردند.رهبران ناتو از پکن خواستند که به تعهدات بین‌المللی خود عمل کرده و در نظام جهانی مسئولانه رفتار کند.
بیانیه ناتو در شرایطی منتشر می‌شود که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، اقدامات خود برای جلب حمایت متحدان واشینگتن در مقابله با چین و تمرکز روی پرونده حقوق بشر و رفتار تعرضی آن کشور در آسیای شرقی و اقیانوسیه را افزایش داده است. بایدن در اجلاس کشورهای گروه هفت نیز موضوع رفتار چین با مسلمانان اویغور را مطرح کرد و در پایان آن اجلاس سه روزه که در انگلستان برگزار شد از همکاری کشورهای دیگر در این زمینه ابراز رضایت کرد.
البته او یادآوری کرد که در مورد لحن انتقاد از پکن در این زمینه هنوز بین متحدان آمریکا اختلاف‌نظرهایی وجود دارد.در بیانیه اجلاس ناتو با صراحت گفته می‌شود که «اعضای ناتو با در نظر گرفتن امنیت کشورهای عضو با چین برخورد خواهند کرد».

 
برچسب ها: ناتو
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها