به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۱۹:۰۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۴/۲۴ ساعت ۱۷:۰۳
کد مطلب : ۲۸۲۵۹۴
زیرساخت‌های حیاتی افغانستان آماج حملات تروریست‌های طالبان

وضعیت افغانستان به سمت فاجعه انسانی می‌رود

وضعیت افغانستان به سمت فاجعه انسانی می‌رود
گروه بین الملل: هماهنگ‌کننده کمک‌های انسان‌دوستانه سازمان ملل برای افغانستان گفت: افزایش خشونت‌ها در این کشور باعث شده که وضعیت به سمت فاجعه انسانی برود.
رامز الاکبروف، گفت که نیازمندی‌های این کشور به کمک‌های انسان دوستانه هرگز به این میزان نبوده ولی امکانات برای جوابگویی به بحران در دست نیست.
او با بحرانی توصیف کردن وضعیت انسانی در این کشور، آن را بدترین در جهان دانسته است. او گفت: جنگ، افزایش آوارگان داخلی به دلیل خشونت‌ها و همچنین بروز خشکسالی در این کشور باعث شده که ۱۸ میلیون نفر که بیشتر از نصف جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهند، به کمک انسانی نیاز داشته باشند.
به گفته او ۱۰ میلیون نفر در معرض گرسنگی قرار دارند و نصف کودکان زیر پنج سال در این کشور از گرسنگی رنج می‌برند. از یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلاری که برای کمک به این افراد توسط سازمان ملل درخواست شده فقط ۴۰ درصد آن تامین شده است.
در ماه‌های اخیر با خروج نیروهای خارجی از افغانستان خشونت‌ها در این کشور افزایش یافته است و این روند باعث شده که ده‌ها هزار نفر از خانه‌های خود آواره شوند. سازمان ملل هشدار داده که ادامه این روند می‌تواند بر امنیت منطقه و جهان تاثیر بگذارد.
قبل از این، فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر نیز اعلام کرده بود که در سال ۲۰۲۱ میلادی به دلیل بروز خشکسالی یک سوم از جمعیت افغانستان بدون غذا خواهد ماند و اقدام فوری برای مقابله با این کار لازم است.در گزارش این نهاد که چند ماه قبل نشر شد، خشکسالی و بحران غذایی یکی از مشکلات عمده مردم در دهه‌های اخیر دانسته شده بود و توضیح داده شده بود که بیشتر از ۱۳ میلیون نفر براساس آخرین ارزیابی این نهاد با کمبود مواد غذایی روبرو هستند.به گفته این نهاد، بحران عدم مصونیت غذایی، با مشکلات اجتماعی و اقتصادی که میلیون‌ها نفر به دلیل شیوع کرونا با آن مواجه هستند، درهم آمیخته است.
نیلاب مبارز، سرپرست جمعیت هلال احمر افغانستان گفته بود که عمیقا نگران وخیم‌تر شدن وضعیت و کمبود شدید آب در بسیاری از مناطق است. به گفته او محصولات غذایی تمام شده و فعالیت اقتصادی، همچنین بازارهای محلی فلج و درآمد اولیه مردم کم شده است.
مرگ دو کودک هنگام فرار از افغانستان به تاجیکستان
نیروهای مرزبانی تاجیکستان از پناه آوردن ۳۴۷ شهروند قرقیزتبار افغانستان به این کشور خبر دادند. به گفته این نیروها دو کودک زیر دو سال در مرز جان باختند.مرزبانی تاجیکستان می‌گوید این افراد در روزهای ۱۳ و ۱۴ ژوئیه برای حفظ جان خود از گروه طالبان فرار کرده به تاجیکستان پناه برده‌اند.
مقام‌های تاجیکستان می‌گویند، همه این پناهجویان قرقیزتبار ساکن دهه اندیمین ناحیه وخان ولایت بدخشان افغانستان بوده و مرز دولتی را در حدود ناحیه مرغاب تاجیکستان، واقع در شرق این کشور گذشته‌اند.به گفته نیروهای مرزبانی تاجیکستان در میان پناهجویان قرقیزتبار افغانستان ۹۱ مرد، ۷۷ زن و ۱۷۷ کودک و نوجوان (۶۴ پسر و ۱۱۳ دختر) بوده‌اند.
همکاران محلی آمریکا از افغانستان خارج می‌شوند
آمریکا بزودی خارج کردن همکاران محلی این کشور از افغانستان را آغاز می‌کند.  برنامه ویزا برای مهاجرت ویژه در مورد افغان‌هایی که به نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا کمک کردند، اجرا می‌شود.کاخ سفید اعلام کرد به دستور جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، تا قبل از پایان کامل خروج نیروها برنامه خارج کردن هزاران همکاران محلی در چارچوب عملیات پناه‌دادن به متحدان در هفته آخر ماه ژوئیه آغاز می‌شود.جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت اینها افراد شجاعی هستند و ما می‌خواهیم مطمئن شویم ارزش کار آن‌ها در چند سال اخیر به رسمیت شناخته می‌شود.
دولت آمریکا برای خارج کردن همکاران محلی که با ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا در افغانستان کار کرده‌اند تحت فشار کنگره بوده است.گفته می‌شود که بیش از ۱۸ هزار مترجم، راننده، مهندس، نگهبان، تعمیرکار و کادر اداری، متقاضی مهاجرت به آمریکا هستند. تعداد این افراد با اعضای خانواده‌های آنها به یکصد‌ هزار نفر می‌رسد.
 در مرحله اول ۲۵۰۰ نفر احتمالا در تاسیسات نظامی در آمریکا یا یک کشور ثالث مستقر خواهند شد تا رسیدگی به درخواست ویزای آنها کامل شود.
ویزا برای مهاجرت ویژه در اختیار کسانی قرار می‌گیرد که در جریان جنگ افغانستان که در سال ۲۰۰۱ شروع شد با ارتش یا دولت آمریکا همکاری کرده‌اند.
گروه طالبان اخیرا گفته است که اگر این افراد صف دشمن را ترک کنند و بخواهند مثل یک فرد عادی در کشور خود زندگی‌کنند، تهدیدی متوجه آنها نخواهد شد.در آلمان نیز در اوائل ماه ژوئیه به دلیل تهدید‌های گروه طالبان، نخستین گروه متشکل از ۲۳ نفر از همکاران افغان نیروهای آلمانی وارد این کشور شدند. آلمان تا پایان ماه ژوئن ۴۷۱ ویزا برای همکاران محلی که تعداد آن‌ها همراه با خانواده‌هایشان به ۲ هزار و ۳۸۰ نفر می‌رسد، صادر کرده است.
زیرساخت‌های حیاتی افغانستان آماج حملات تروریست‌های طالبان
طی دو ماه گذشته که پیشروی‌های تروریست‌های طالبان در خاک افغانستان رو به افزایش گذاشته است، زیرساخت‌های اساسی از جمله بخش فناوری اطلاعات هدف مکرر حملات این گروه قرار گرفته‌اند.بخش فناوری اطلاعات افغانستان، از معدود پروژه‌های موفق عمرانی در این کشور جنگ‌زده است که اکنون با ادامه درگیری‌ها تهدید شده است.
کمتر از دو هفته پیش،تروریست‌های طالبان سیستم‌های فیبر نوری و تجهیزات مخابراتی مربوط به آن را در اسلام‌قلعه ولایت هرات، گذرگاه تجاری هم‌مرز با ایران، منفجر کردند.
 حوزه مخابرات با درآمد متوسط سالانه ۱۳۹.۶ ميليون دلار به يكی از بزرگ‌ترين بخش‌های درآمدزا در افغانستان مبدل شده بود كه بيش از ۱۲ درصد درآمد دولت را شامل می‌شد.
با وجود این، ظرفیت یاد شده با گسترش درگیری‌ها در افغانستان همزمان با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو، به‌سرعت در حال از بین رفتن است.


 
برچسب ها: افغانستان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها