به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۰۷ ساعت ۱۵:۴۷
کد مطلب : ۲۸۵۱۱۳

چالش‌های پیش روی دولت رئیسی

چالش‌های پیش روی دولت رئیسی
گروه سیاسی:  نایب رئیس مجلس دهم درباره چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم گفت: رئیس جمهور منتخب با دو گونه چالش روبه‌رو است، چالش‌های داخلی و چالش‌های خارجی. درباره چالش‌های داخلی می‌توان گفت آقای رئیسی باید دوباره اعتماد مردم به حکومت را جلب کند، چرا که به علت مشکلات کنونی که برخی ریشه اقتصادی و برخی ریشه سیاسی دارند بخشی از مردم از مسئولین فاصله گرفته‌اند و دولت سیزدهم باید این فاصله را برطرف کند. لازمه این کار توجه به تمامی اقشار جامعه و خواسته‌های آنهاست تا عوامل این کم‌اعتمادی از بین برود.
علی مطهری درباره آزادی بیان در دولت سیزدهم گفت: آقای رئیسی باید به مسئله آزادی بیان اهمیت داده و مراقب باشد تا فضای خفقان در کشور حاکم نشود چرا که یکی از انتقادهای مردم همین کمرنگ شدن آزادی بیان است.
مطهری درباره چالش‌های خارجی پیش روی دولت جدید نیز بیان کرد: رئیس جمهور منتخب باید روابط کشورمان را با سایر کشورهای جهان تقویت کند. اولین اقدام وی باید بهبود روابط با همسایگان به ویژه عربستان، امارات و سایر کشورهای اسلامی مثل مصر و اردن باشد. باید توجه داشت که تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی بدون همکاری و اتحاد کشورهای اسلامی امکان پذیر نیست. برای مثال آرمان آزادی فلسطین بدون اتحاد کشورهای اسلامی در عمل محقق نخواهد شد. فاصله کنونی ما با کشورهای اسلامی مثل عربستان خواست رژیم صهیونیستی است و عدم ارتباط ایران با آن‌ها به سود این رژیم. البته شنیدم برای مراسم تحلیف آقای رئیسی از مقامات عربستان دعوت شده است که جای خشنودی دارد.
وی ادامه داد: روابط ایران با کشورهای غربی نیز باید بهبود پیدا کند. این‌که روابط سیاسی نزدیک ما منحصر به چند کشور باشد و هشتاد درصد روابط تجاری ما فقط با شش کشور جهان باشد امری خطرناک و به ضرر منافع ملی است. نباید این گونه باشد که دشمنی ما با برخی کشورها باعث وابستگی به کشورهای دیگر شود.
نایب رئیس پیشین مجلس درباره اهمیت برجام برای کشور توضیح داد: مسئله دیگر، مسئله برجام و اجرای آن است. خوشبختانه تا این لحظه مذاکرات به مرحله خوبی رسیده و آمریکا بسیاری از شرایط ایران مانند لغو تحریم‌های هسته‌ای و تمام تحریم‌هایی که در دوران ترامپ بر ایران تحمیل شد پذیرفته است، گرچه لغو برخی تحریم‌های غیر هسته‌ای مانند تحریم بابت گروگان‌گیری را قبول نکرده است. ما نباید بر این موضوع اصرار کنیم چرا که این امر باعث از دست رفتن فرصت احیای برجام می‌شود. بهبود معیشت مردم بدون روابط مالی عادی با کشورها و بانک‌های دنیا و بدون احیای برجام امکان پذیر نیست. هیچ کشوری نمی‌تواند با وجود چنین تحریم‌هایی وضعیت خود را به حالت عادی برگرداند؛ بنابراین آقای رئیسی نباید تحت تاثیر شعارها قرار بگیرد، چرا که در اینجا صحبت از منافع مردم و آینده انقلاب اسلامی است.وی افزود: مسئله FATF هم باید حل و فصل شود تا مشکل انتقال پول‌های ما در خارج از کشور و به طور کلی مبادلات بانکی ما حل شود. اما همزمان باید تکیه به توان داخلی داشت و از امکانات و منابع طبیعی و نیروی انسانی متخصص کشور به نحو احسن استفاده کرد تا وابستگی‌مان به خارج کم شود. اما صرفا تکیه بر توان داخلی بدون ارتباط با دنیا حلال مشکل نیست. همچنین باید توازن اقتصادی بین غرب و شرق برقرار شود و بین آن‌ها رقابت حاکم باشد تا در دامن هیچ‌کدام نیفتیم.
مطهری در پایان اظهار کرد: با احیای برجام و پیوستن به FATF بسیاری از مشکلات اقتصادی موجود آسان‌تر حل می‌شود تا مردم یک رفاه نسبی را احساس کنند.


 
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها