به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۱۷ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب : ۲۸۶۹۸۷

چشمه «تاق‌بستان» در چند قدمی خشک شدن!

چشمه «تاق‌بستان» در چند قدمی خشک شدن!
گروه جامعه: سال۱۳۹۴ بود که چشمه «تاق‌بستان» کرمانشاه برای اولین بار خشک شد. خشک شدنی که ظرف مدت بسیار کوتاهی رخ داد و همه را غافلگیر کرد.از آن زمان به بعد چون در سال‌های پربارش بودیم دیگر مشکلی برای این چشمه رخ نداد، اما خشکسالی‌های امسال تاق بستان را هم تحت تأثیر قرار داده است.بخش قابل توجهی از دریاچه کوچک کنار چشمه به خشکی افتاده و چشمه تاق بستان امسال هم وضعیت خوبی ندارد.
 
آنطور که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه می گوید، دبی کنونی چشمه تاق بستان به ۷۰ تا ۸۰ لیتر در ثانیه رسیده است.علیرضا کاکاوند در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه کم بارشی‌های امسال چشمه تاق بستان را نیز مانند سایر منابع آبی تحت تأثیر قرار داده، اظهار کرد: اکنون با وجود آنکه برداشتی برای تامین آب شهر از این چشمه صورت نمی‌گیرد، اما دبی آن بسیار کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در شرایطی که تعدادی از منابع آبی شهر دچار افت دبی شدند، بنا داشتیم سراغ چشمه تاق بستان برویم، اما دبی آن آنقدر کم بود که آب خروجی تا تصفیه خانه نمی‌رسید.مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه عنوان کرد: چشمه تاق بستان در سال‌های پر بارش دبی بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ لیتر در ثانیه را تجربه کرده، اما دبی کنونی آن بین ۷۰ تا ۸۰ لیتر بر ثانیه است.

مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه نیز از افت دبی چشمه تاق بستان یاد کرد که باعث شده خطر خشک شدن آن دور از انتظار نباشد.جواد جوادی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه کاهش بارندگی در سال آبی جاری باعث خشک شدن و یا کاهش آبدهی چاه‌ها، چشمه‌ها و حتی آب‌های سطحی از جمله سراب‌ها و رودخانه‌های استان شده، افزود: چشمه تاق بستان نیز از این قاعده مستثنی نیست.

وی میانگین دبی چشمه تاق بستان در سال آبی جاری را ۴۶ لیتر در ثانیه اعلام کرد که رقمی بسیار نگران کننده است.مدیر روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: دبی میانگین این چشمه در سال آبی گذشته (۱۳۹۸_۱۳۹۹) حدود ۴۲۷ لیتر در ثانیه بوده و امسال دبی آن به یک‌ دهم کاهش یافته است.جوادی تاکید کرد: این کاهش دبی ناشی از شرایط طبیعی بوده و تنها عامل موثر بر آن کمبود بارش‌های امسال بوده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها