به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۳:۲۲
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۵/۲۷ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۲۸۸۶۵۱
علی مطهری: روسیه در نظام ما نفوذ کرده و حامیانی دارد

در دامن روسیه و چین افتاده‌ایم

در دامن روسیه و چین افتاده‌ایم
گروه سیاسی:  عکس یادگاری لوان جاگاریان، سفیر روسیه در ایران، با سایمون شرکلیف، رئیس جدید نمایندگی دیپلماتیک انگلیس در تهران در همان ایوان یا کریدور تاریخی سفارت روسیه در تهران که کنفرانس تهران در سال ۱۹۴۳ یا ۱۳۲۲ خورشیدی در آن برگزار شد، خبرساز شده است. (کنفرانس تهران دربارۀ نوع مواجهۀ متفقین با آلمان از ۶ تا ۹ آذر ۱۳۲۲ برگزار شد.)
عکس ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ دو دیپلمات ارشد به گونه‌ای است که یادآور عکس تاریخی رهبرانشان در ۷۸ سال قبل - سال ۱۳۲۲ خورشیدی - با حضور ژوزف استالین، فرانکلین روزولت و وینستون چرچیل، رهبران اتحاد جماهیر شوروی، ایالات متحدۀ آمریکا و بریتانیا در جریان جنگ با آلمان هیتلری باشد و به همین خاطر صندلی وسط، خالی است چون آمریکا ۴۲ سال است در ایران سفیر ندارد اما همین صندلی خالی یعنی قصدشان بی هیچ شک و شبهه، شبیه‌سازی آن عکس تاریخی بوده و به آن می‌بالند.
در همین خصوص نایب رئیس مجلس دهم گفت: به نظر من سفیر روسیه می‌خواست به مردم ایران و به دنیا پیام بدهد که امروز ایران تحت سیطره ماست. قرائن هم نشان می‌دهد که ما تا حدودی در دامن روسیه و چین افتاده‌ایم.
  علی مطهری  در گفت‌وگوی خود با انصاف نیوز درمورد واکنش‌های ضد و نقیض به سفیر روسیه و سفیر انگلیس گفت:این هم از عجایب بود که برخی از افراد موسوم به انقلابی و صدا و سیما در حالی که نقش اصلی را در این ماجرا سفیر روسیه داشت بیشتر به سفیر انگلیس حمله کردند. این یکی از قرائنی است که نشان می‌دهد روسیه در نظام ما نفوذ کرده و حامیانی پیدا کرده است.
 ما از اول انقلاب تاکنون از شوروی و روسها ضربه خورده‌ایم. من معتقدم در تسخیر سفارت آمریکا، سفارت شوروی و حزب توده نقش داشتند، در ترور استاد مطهری به عنوان مظهر مخالفت با کمونیسم در ایران، برای برداشتن مانع اصلی نفوذشان نقش داشتند. در جنگ تحمیلی هم که دیدیم شوروی بزرگترین حامی صدام بود و غربیها دیرتر وارد شدند. در قضایای برجام هم دیدیم که روسیه همواره نگران توافق ایران با غرب بوده و از ایران به عنوان ضربه‌گیر در مقابل آمریکا استفاده کرده است. در سوریه هم دیدیم که توافقی با نتانیاهو داشتند و دست اسرائیل را برای حمله به نیروهای هوادار ایران باز گذاشتند و چقدر شهید داده شد. نمونه دیگر بدعهدی روسها در تحویل دادن واکسن به ایران است که به مردم ما آسیب زد. بنابراین نگرانی برخی تحلیلگران سیاسی از نفوذ روسیه در ایران بجاست.
وی در پاسخ به این پرسش كه آیا روس‌ها قابل اعتمادند، یا انگلیس از روسیه غیرقابل اعتمادتر است؟،گفت:به طور کلی غربی‌ها رو راست‌تر و صادق‌تر هستند، آنچه را که مورد نظرشان است بیان می‌کنند و نفاق کمتری دارند ولی روسیه این طور نیست و پیچیده عمل می‌کند. مثلا در قضیه جنگ آذربایجان و ارمنستان دیدید که روسیه اصلاً اجازه ورود به ایران نداد در حالی که این دو کشور قبلاً جزء ایران بوده‌اند و ایران مادر آنهاست. اصولاً به هیچ کشوری نباید اعتماد کرد و سیاست ایران هم همین بوده است. مذاکرات برجام هم براساس اعتماد به غرب نبوده، اگر هم فرضاً زمانی اعتماد شده کل نظام اعتماد کرده است نه مثلاً دولت یازدهم و دوازدهم.
مطهری در مورد خطرات نگاه با تسامح و تساهل جریانی خاص به روس‌ها یا چینی‌ها گفت:این نگاه ناشی از دشمنی بیش از حد و کور با آمریکا و غرب است. در واقع عده‌ای به نام انقلابی‌گری برای دوری از آمریکا و غرب آنقدر عقب‌ رفته‌اند که از آن طرف پشت بام افتاده و در دامن روسیه و چین قرار گرفته‌اند. الان سیستمهای امنیتی خفقان‌آور این دو کشور الگوی نهادهای امنیتی ماست و این اشتباه است چون آنها کشورهای کمونیستی بوده‌اند و برای آزادی بیان ارزش زیادی قائل نیستند. ما باید یک سیاست متوازن میان غرب و شرق داشته باشیم و بین آنها رقابت ایجاد کنیم. عدم رابطه امروز ما با آمریکا و به طور کلی سردی روابط ما با غرب، به نفع اسرائیل از یک طرف و به نفع روسیه و چین از طرف دیگر است و باعث شده است که پول اضافه‌ای بی‌جهت از جیب ملت ایران برود، ضمن این که توسعه و پیشرفت کشور دچار وقفه شده است. باید به جای شعار دادن عقلمان را به کار گیریم.


 
برچسب ها: روسیه

۱۴۰۰/۰۵/۲۷ ۱۴:۱۹
حدس این موارد برای مردم ایران که اطلاعات سیاسی‌شان کم نیست، از خیلی وقت ها پیش کار سختی نبوده است. (376156)
۱۴۰۰/۰۵/۲۷ ۱۵:۱۱
خدا از کسانی که در این چهل سال بجای پیشرفت کشور وابستگی به چین و روسیه رو به وجود آوردند و ما رو در دام تحریم های آمریکا انداختند نگذره (376164)
۱۴۰۰/۰۵/۲۷ ۱۸:۳۲
باعث تاسف و ناامیدی است
کجا رفت معیار نه شرقی نه غربی جمهوری اسلامی؟؟ (376172)
قوامی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۵/۲۷ ۲۳:۲۱
پیدا کردن نفوذیهای روسیه و چین بسیار ساده است... چه کسی خبر کودتای نوژه را از کا گ ب گرفت و به انقلابها رساند... دوم چه کسی سالها رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین است... جناب مطهری همین دو شخص را بکشی بیرون بقیه جاسوسها و نفوذیهای روسیه و چین به اینها وصل هستند... (376177)
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۵/۲۸ ۰۲:۴۳
مقصران وضعییت موجود کاملا مششخص هستند.ایا میشودامیدوار بود روزی بابت این همه جفا در حق ایران و ایرانیان در مقابل محکمه صالحه پاسخگو باشند .
خیلی خیلی بعید است (376179)
۱۴۰۰/۰۵/۲۹ ۱۶:۴۲
خدا بیامرزد استاد مطهری رو کاش مسولین ما هم همینطور فکر میکردن (376245)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها