به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۳:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۵ ساعت ۱۱:۴۵
کد مطلب : ۲۹۲۹۲
كمك قابل توجه آمريكا به آژانس برای راستی آزمایی ایران

تعداد بازرسان آژانس در ایران دوبرابر می‌شود

گروه سياسي: مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست شورای حکام از افزایش تعداد بازرسان این نهاد در ایران به موجب اجرای توافقنانه ژنو خبر داد.
تعداد بازرسان آژانس در ایران دوبرابر می‌شود

يوکیو آمانو گفت: این اقدام تعداد بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران را افزایش خواهد داد. آمانو تاکید کرد برای انجام این کار در شش ماه آینده لازم است که هزینه ها به 6 میلیون یورو افزایش یابد. پیشتر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، از کشورهای عضو خواسته بود تا در تامین هزینه های مالی افزایش فعالیت بازرسان آژانس در ایران کمک کنند، در همین رابطه يک دیپلمات غربی به رویترز گفت که تامین این پول مشکل چندانی ندارد. در تاریخ 28 دی ماه مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارشی جدید با اعلام اینکه نظارت بر صحت اجرای توافقنامه ژنو از سوی ایران و کشورهای 1+5 نیاز به شش میلیون یورو (8.2 میلیون دلار) هزینه دارد از کشورهای عضو خواست تا در تامین این هزینه مشارکت کنند.

آمانو با انتشار گزارشی جدید با تاکید بر اینکه آژانس بین المللی انرژی اتمی نقشی محوری در نظارت بر اجرای توافقنامه هسته‌ای ژنو خواهد داشت خواستار مشارکت کشورهای عضو آژانس در تامین هزینه های این کار شده بود. اين در حالي است كه جوزف مک‌مانوس، نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: آمریکا کمک  قابل توجهی به آژانس برای راستی آزمایی برنامه اقدام مشترک میان ایران و 1+5 پرداخت می‌کند. وی بدون این‌که رقم کمک آمریکا به آژانس را اعلام کند گفت: برخی از اعضای آژانس نیز در نشست شورای حکام توافق کردند که به آژانس کمک کنند.
 یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی  از جامعه بین‌المللی خواسته بود برای برآورد هزینه‌های ناشی از افزایش بازرس‌های آژانس برای بررسی راستی‌آزمایی اجرای برنامه اقدام مشترک میان ایران و 1+5 کمک کنند.

وی با اشاره به توافق ژنو افزود: این توافق گام بسیار مهمی برای دستیابی به توافق جامع و نهایی برای پایان یافتن به یک دهه مناقشه هسته‌ای ایران است. وی در عین حال در جلسه شورای حکام آژانس درباره برنامه اقدام مشترک ایران و 1+5 اعلام کرد که هنوز در این‌باره راه طولانی پیش رو است. آمانو در این نشست گفت: ما به افزایش دو برابری کارمندان مخصوص برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران نیاز داریم. وی با اشاره به نیاز آژانس برای تامین بودجه مورد لازم گفت: من تمام کشورهایی که شرایط مناسب برای انجام این اقدام را دارند فرا می‌خوانم تا بتوانند سرمایه‌گذاری لازم را انجام دهند.

1+5 هزینه نظارت بر اجرای توافق ژنو را پرداخت می‌کند

عضو تیم مذاکره‌کننده ایران از پرداخت هزینه نظارت آژانس بر اجرای توافق ژنو از سوی کشورهای گروه 1+5 خبر داد. سید عباس عراقچی با اشاره به نشست ویژه شورای حکام در روز جمعه (4 بهمن) درباره چگونگی نظارت بر اجرای توافق ژنو در پاسخ به این پرسش که هزینه‌های نظارت بر اجرای برنامه اقدام مشترک از سوی آژانس توسط کدام یک ازکشورها تقبل می‌شود؟ اظهار کرد: 1+5 نسبت به تامین هزینه‌های نظارت و راستی‌آزمایی اجرای توافق ژنو به آژانس اطمینان‌ داده است که آن را تقبل کند. وی گفت که ایران برای نظارت آژانس هزینه‌ای پرداخت نخواهد کرد.

معاون وزیر خارجه درباره تعیین تاریخ مذاکرات بعدی ایران و 1+5 که در گفت‌وگوی میان ظریف و اشتون این موضوع مورد بررسی قرار گرفته است گفت: پیشنهاداتی درباره زمان مذاکرات بعدی مطرح و بررسی شده است اما هنوز از سوی ایران تاریخی مورد موافقت قرار نگرفته است.

مرجع : ايسنا

جمشید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۵ ۱۹:۰۰
اگر نیرو کم دارند . کمکشان می کنیم. هرچه زودتر بهتر.به رفع بیکاری جوانان بپردازند. (201228)