به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ساعت ۱۵:۳۱
کد مطلب : ۲۹۶۷۳۲

ترفند‌های غیراخلاقی روس‌ها در برابر ایران

ترفند‌های غیراخلاقی روس‌ها در برابر ایران
گروه سیاسی: روزنامه جهان صنعت نوشت: یک کارشناس اصلی بخش فارسی خبرگزاری روسی اسپوتنیک آنگونه درباره پرونده هسته‌ای ایران می‌نویسد که گویا در دل این پرونده قرار دارد و از سوی گروه‌های سرسخت مخالف برجام ماموریت دارد نکاتی را بنویسد که غرب را تحریک کند. به طور مثال در تازه‌ترین نوشته‌اش بدون اینکه بداند و بفهمد میزان فقر در ایران به دلیل تحریم‌های ایران در دهه ۱۳۹۰ چقدر گسترش یافته و چقدر درآمد ارزی ایران از دست رفته، می‌نویسد: «به‌رغم اینکه مسوولان ایرانی مدام اظهار می‌دارند که آمادگی دارند در صورت برداشته شدن تحریم‌ها و التزام طرف مقابل به تعهدات خود به برجام برگردند، اما هر نظاره‌گری می‌تواند متوجه شود که دیگر بازگشت به برجام از اولویت‌های ایران خارج شده است. امروزه ایران فناوری کامل هسته‌ای را در اختیار دارد و اگر بقای ایران در خطر باشد آن وقت ممکن است تصمیم بگیرد برای بقای خود هم که شده دست به تولید تسلیحات هسته‌ای بزند. امروزه بسیاری در ایران باور دارند حالا که همه تحریم‌هایی که قرار بود در صورت ساخته شدن بمب هسته‌ای علیه ما اعمال شود اعمال شده پس برویم بمب هسته‌ای تولید کنیم و قائله را ختم کنیم. بحث تولید بمب هسته‌ای هم به این دلیل نیست که ایران بخواهد از آن علیه کشور دیگری استفاده کند، اما در نهایت شرایطی ایجاد می‌کند که تهدید‌های نظامی برخی علیه ایران دیگر کمرنگ شوند و آن‌هایی که هر روز صبح تا شب ایران را تهدید به حمله نظامی می‌کنند متوجه شوند که حمله نظامی به ایران تاوان سنگینی برای آن‌ها خواهد داشت و بهتر است دیگر درباره آن حرف نزنند.»
از سوی دیگر، یک کارشناس روس به نام ولادیمیر ساژین که اسپوتنیک او را خاورشناس مطرح روس معرفی می‌کند در نوشته تازه خود خشم مقام‌های روسیه از رفتار هسته‌ای ایران را آشکار کرده و به افشاگری علیه برنامه هسته‌ای ایران می‌پردازد و می‌نویسد: «رویداد‌ها نشان می‌دهد که ایران می‌تواند با سیاست هسته‌ای حیله‌گر خود بیش از حد بازی کند. لحظه‌ای نزدیک می‌شود که تهران باید در مورد ادامه روند مذاکرات و قیمت خواسته‌های خود از ایالات متحده، کشور‌های اروپایی و درباره همکاری واقعی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصمیم بگیرد که بخش فارسی خبرگزاری روسی اسپوتنیک او را خبرگزاری روسی برخی از دیپلمات‌ها و ناظران بین‌المللی از میزان دخالت روس‌ها در گفت‌وگو‌های غیرمستقیم ایران و آمریکا بر سر پرونده هسته‌ای و میزان اطلاعات و شمار تحلیل‌های میخاییل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین با شگفتی یاد می‌کنند.» همچنین باید به مصاحبه‌های پی‌در‌پی و سردرگم‌کننده اولیانوف روسی در ماه‌های تازه سپری شده توجه کرد. او به تازگی برای ایران تعیین تکلیف کرده و نوشته است ایران شاید بخواهد با گروه جدید مذاکره‌کننده خود که منصوب رییس‌جمهور جدید ایران است و با توجه به شرایطی که دارد امتیاز‌های بیشتری را بخواهد، اما نماینده روسیه در مذاکرات وین در پیامی تاکید کرد مذاکرات وین باید از ادامه مذاکرات ۲۰ ژوئن پیگیری شود. مذاکرات [پیرامون برجام]نباید از ابتدا آغاز شود، بلکه باید دنباله مذاکرات ۲۰ ژوئن (۲۰۲۱) باشد.
واقعیت این است که این گونه بندبازی‌ها از سوی مقام‌های روسی بیشتر از هر چیز ناظران آگاه را به یاد داوری ظریف درباره نقش منفی روسیه درباره تمایل روسیه برای به بارننشستن برجام می‌اندازد. روسیه می‌خواهد ایران هرگز با اروپا دوست نباشد تا بتواند گاز خود را تا روز آخر به طور انحصاری به اروپا صادر کند و گاز ایران بلااستفاده بماند.

 
برچسب ها: روسیه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها