به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۶ ساعت ۲۰:۳۳
کد مطلب : ۲۹۶۷۸۲

گروسی: قرار بر توقف سانتریفیوژ‌های ایران نیست

گروه سیاسی: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در واکنش به ادعاهای نخست وزیر اسرائیل مبنی بر ضرورت توقف برنامه هسته‌ای ایران، با تصریح این مهم که «قرار نیست سانتریفیوژها در ایران متوقف شود»، گفت: جامعه جهانی موافقت کرده که تهران می‌تواند تاحد مشخصی اورانیوم غنی کند.
گروسی: قرار بر توقف سانتریفیوژ‌های ایران نیست
رافائل گروسی در گفت و گو با برنامه هاردتاک شبکه بی بی سی گفت: البته برخی دیدگاه‌های متفاوتی دارند و ترجیح می‌دهند ایران کاری نکند اما تصمیم‌گیری در این زمینه به من ارتباطی ندارد.  در بخشی دیگر این مصاحبه، گروسی در پاسخ به این سوال که آیا آژانس تصویر کاملی از فعالیت‌های اتمی ایران دارد تصریح کرد: ما در اندازه‌ای که در شرایط موجود بتوان، تصویر کامل داریم که بسیار قابل توجه است. بازرسی‌های ما در ایران گسترده است. ما در تمام تاسیساتی که ایران دارد حضور داریم و هر روز سال بازرسی انجام می‌دهیم. مجری بی‌بی‌سی صحبت گروسی را قطع کرد و با بیان این ادعا که اقدامات آژانس بازیگران منطقه را راضی نکرده، به ادعاهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی علیه برنامه هسته ای ایران در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل اشاره کرد. مدیرکل آژانس با لحنی تند پاسخ داد: من فکر نمی‌کنم از آنچه که نخست وزیر اسرائیل گفته، بتوان این طور برداشت کرد که به بازرسی‌های ما مورد اعتماد نیست. وی افزود که اسرائیل گمان می‌کند «چون ایران دارای توانمندی در زمینه هسته‌ای است یک خطر بشمار می‌رود.» مدیرکل آژانس گفت: این مساله یک مقوله سیاسی است و من تمایلی به دخالت در این زمینه ندارم. اما حرف من این است که ما توانمندی اتمی ایران را زیر نظر داریم و آنچه شرایط فعلی را حساس کرده این است که اگر دسترسی‌های ما در ایران محدود شود، کنترل از دستمان خارج شده و جزئیات دقیق را از دست می‌دهیم.
وی تکرار کرد که بازرسی‌های آژانس در ایران گسترده و وسیع است و «ما از گرم اورانیوم تولید شده در ایران با خبریم و می‌دانیم در مراکز مختلف چه اتفاقاتی رخ می‌دهد. » در بخشی دیگر از این مصاحبه، گروسی که اخیرا ادعا کرده ایران به تفاهم دو هفته پیش با این نهاد متعهد نبوده و مانع تعویض کارت حافظه دوربین‌ها در مجتمع تسای کرج شده است، بار دیگر ادعای نگرانی درباره برناه هسته ایران را تکرار کرد و گفت: ما در اندازه‌ای که باید نگران هستیم، نه بیشتر نه کمتر. وی گفت: ما در ایران دفتر داریم و از مراکز اتمی (در این کشور) بازرسی می‌کنیم. این مساله به طور موازی و یا به تعبیر دیگر با احتمال بازگشت به توافق معروف هسته ایران (برجام) که در سال ۲۰۱۵ امضا و آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، عمیقا مرتبط است. از ابتدای امسال تلاش‌های دیپلماتیک در وین برای بازگشت به این توافق آغاز شده است و ما ضامن هرآنچه با ایران توافق ‌شود هستیم و به طور مرتب اوضاع را زیر نظر داریم.
آژانس بین المللی انرژی اتمی یکشنبه گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: ایران از ۲۰ تا ۲۲ سپتامبر (۲۹ الی ۳۱ شهریور) به بازرسان آژانس اجازه سرویس تجهیزات نظارتی و جایگزینی کارت حافظه دوربین‌ها در تمام محل‌های ضروری در ایران به جز کارگاه تولید قطعات سانتریفیوژ در مجموعه تسای کرج را داده است. این کارگاه که مختص ساخت قطعات سانتریفوژ است، اوایل تیرماه سال جاری هدف حمله خرابکارانه پهپادی قرار گرفت و یکی از دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آن‌جا تخریب شد. مدیرکل آژانس مدعی است رفتار ایران مغایر با تفاهم دو هفته پیش میان دو طرف است، اما جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که مساله دوربین‌های کرج فراتر از تفاهمات حاصله در بیانیه مشترک است. کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان های بین‌المللی مستقر در وین در همین رابطه توضیح داد که تفاهم دو هفته پیش «با حسن نیت ایران و با هدف جایگزینی کارت های حافظه "تجهیزات مشخص شده" حاصل شد.»
وی با بیان اینکه تحقیقات امنیتی و قضایی در مورد مجتمع تسای کرج همچنان ادامه دارد و تجهیزات نظارتی این مجتمع در زمره تجهیزات تحت سرویس فنی قرار نگرفته و به همین خاطر از عبارت "تجهیزات مشخص شده" در بیانیه مشترک استفاده شد خاطر نشان کرد که گزارش اخیر مدیرکل آژانس دقیق نبوده و فراتر از تفاهمات حاصله برابر بیانیه مشترک می باشد.مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی گفت: حضور ما در ایران حائز اهمیت است چون بازرسی‌هایی را انجام می‌دهیم که برخی از آن‌ها به طور مرتب طبق تعهدات ایران در چارچوب ان‌پی‌تی صورت می‌گیرد و علاوه بر آن، ما چند ماه پیش در خصوص انجام یکسری بازرسی‌های غیر قابل اجتناب که ما را قادر می‌سازد تا اطلاعات خیلی مهمی را در زمینه غنی‌سازی اورانیوم، تولیدات سانتریفیوژها و مسائل مختلف فنی ذخیره کنیم توافق کردیم؛ تا زمانی که مشارکت کنندگان برجام (برای احیای آن) به تفاهم رسیدند، تصویر کاملی را از فعالیت‌های اتمی ایران داشته باشیم. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره تبعات گزارش اخیرش بر احیای برجام ادعا کرد که اگر دسترسی‌های این سازمان در ایران محدود شود، بازگشت به برجام دشوار خواهد شد. وی بر همین اساس از ایران خواست تا به توافق دو هفته پیش با اژانس پایبند باشد.
برچسب ها: رافائل گروسی
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها