به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۰:۱۷
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۰۹ ساعت ۱۳:۳۹
کد مطلب : ۲۹۷۱۹۶

آمار بیکاری دستکاری می‌شود؟

آمار  بیکاری دستکاری می‌شود؟
گروه اقتصادی: بدون شک یکی از مشکلات مهم کشور که در سال‌های اخیر مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند بحث بیکاری می‌باشد این روزها دیگر نیازی نیست که برای پیدا کردن بیکاران پی افراد بی‌سواد یا دیپلمه باشید چراکه خیلی راحت می‌توان از یک جامعه هدف ۱۰۰ نفری حداقل ۵۰، ۶۰نفر کار‌شناس (لیسانس) بیکار، ۱۰الی ۱۵ نفر کار‌شناس ارشد، یکی، دو نفر دکترا و دست آخر ۲۰ تا ۳۰ فرد کم‌سواد (زیر دیپلم) پیدا کرد. اخیرا مرکز آمار ایران نرخ بیکاری در کشور را حدود ۸ درصد بیان کرده است. این در حالی است که ارزیابی های صورت گرفته از نرخ بیکاری و اشتغال بیانگر چیز دیگری است این در حالی است که اقتصاد ایران دوره رکودی را تجربه می‌کند و این آمارها با واقعیات اقتصادی همخوانی ندارد.

در همین راستا گفتگویی داشتیم با غلامرضا مرحبا نماینده مجلس شورای اسلامی، برای خواندن مشروح این گزارش با ما همراه باشید:

آمارها واقعی نیست
غلام رضا مرحبا سخنگوی کمیسون اقتصادی مجلسدر پاسخ به این سوال که آمارهای ارائه شده درباره نرخ بیکاری چقدر به واقعیت نزدیک است اظهار کرد: بنظر می رسد که آمارهای ارائه شده بر اساس واقعیت نباشد، هرطور که حساب کنیم آمار ۸ درصدی بیکاری در جامعه نمی تواد با واقعیت یکی باشد. با توجه به اطلاعاتی که ما داریم این آمار خیلی بالاتر است.

در برخی از استان ها حتی این آمار به بیش از ۱۴ درصد می رسد. حال اینکه بر چه اساسی اعلام شده که بیکاری در کشور کمتر از ۱۰ درصد است بنده نمی دانم. برآورد شخصی بنده این است که آمار بیکاری در کل کشور از ۱۰ درصد فراتر است. هرکس که چند واحد آمار خوانده باشد می فهمد که با دستکاری برخی از شاخص ها می شود آمار را هرطور که بخواهد تغییر دهد. بنده کسی را متهم به این کار نمی کنم اما می دانم که می شود آمار بیکاری را دستکاری کرد.


وی درباره اینکه آیا خلق نقدینگی هوشمند به نفع اقتصاد کشور خواهد بود یا نه اظهار کرد: تورم یک بحثی است که تابع شاخص های اقتصاد کلان است. آنطور که علم اقتصاد به ما می گوید تورم یک پدیده پولی است. ما می توانیم با استفاده از سیاست های پولی و ارزی که داریم تورم را کنترل کنیم. خیلی از کشورهای دنیا سعی می کنند که با سیاست های پولی تورم را افزایش دهند. زیرا که افزایش تورم برای آن کشور رونق اقتصادی ایجاد می کند.

نماینده مردم آستارا در مجلس ادامه داد: ما اکنون در کشور هم تورم و هم رکود اقتصادی داریم و دچار رکود تورمی شده ایم. ما می توانیم با استفاده از سیاست های پولی ای که در گذشته از آن استفاده نکردیم تورم را کنترل کنیم. همه این موارد بحث هایی در زمینه اقتصاد کلان است که لازم است به آن پرداخته شود و یکسری کارها انجام شود.

نقدینگی فی نفسه بد نیست
مرحبا افزود: در مطالعاتی که بنده انجام دادم پی بردم که ما برخی از سیاسیت های پولی را در دهه گذشته فقط یک بار استفاده کردیم و پول بدون پشتوانه ایجاد کردیم. پول بین بانکی با پولی که در دست مردم است فرق می کند.این پول بدون ضابطه خلق می شود وسبب ایجاد تورم می شود. تمام این موارد به رکود اقتصادی در کشور دامن می زند. باید اظهار کرد که نقدینگی فی نفسه بد نیست اما نقدینگی زمانی بد می شود که پول هدایت نشود.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی بیان کرد: وقتی که نقدینگی به سمت تولید و مولد های اقتصادی هدایت نشود، تبدیل به سوداگری و دلال بازی می شود. همانند اتفاقاتی که شاهدش هستیم. یعنی گاهی به سمت بازار ارز می رود، گاهی به سمت مسکن و طلا. هرکجا که این نقدینگی بی هدف می رود شروع به تخریب می کند. اگر علم اقتصاد را درست رعایت کنیم به این شدت دچار نقدینگی بی هدف نمی شویم. اما اکنون تنها راه این است که نقدینگی را هدفمند کنیم و به سمت فعالیت های مولد هدایت کنیم. آنگاه است که نقدینگی تبدیل به یک اهرم مثبت در اقتصاد می شود و به رفع بیکاری و ایجاد اشتغال کمک می کند.

مرحبا در پایان درباره تاثیر ارز ۴۲۰۰ تومانی بر اقتصاد اظهار کرد: ما در مجلس شورای اسلامی در این زمینه گفتگوهایی فراوانی داشتیم و دولت این مورد را تعیین تکلیف می کند. ما نیز در مجلس این مطالبه را از دولت از همواره داشته ایم که ارز ترجیحی را حذف کند. بنظر بنده ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کشور فسادزا و رانت آفرین است و باید هرچه زودتر حذف شود زیرا که هیچ سودی از این ارز ترجیحی برای کشور عاید نشده است.
مرجع : گسترش نیوز
برچسب ها: بیکاری
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها