به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۲:۴۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۰ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : ۲۹۷۴۲۲

خداحافظی یك رئیس‌جمهور جنجالی با قدرت

خداحافظی یك رئیس‌جمهور جنجالی با قدرت
گروه بین الملل:  رئیس‌جمهورجنجالی فیلیپین به‌طور غیرمنتظره اعلام کرد که قصد دارد از صحنه سیاسی کناره‌گیری کند. او ییشتر گفته بود که می‌خواهد به عنوان نامزد معاونت ریاست‌جمهوری در انتخابات ۲۰۲۲ شرکت کند.
رودریگو دوترته اعلام کرد که پس از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش از صحنه سیاسی کناره‌گیری می‌کند.این سیاستمدار ۷۶ ساله در ارتباط با تصمیمش تصریح کرد: «مردم فیلیپین این احساس را دارند که نامزدی من در انتخابات ۲۰۲۲ به گونه‌ای دور زدن قانون و مغایر با روح قانون اساسی خواهد بود.»
این در حالی است که دوترته در تابستان سال جاری به گمانه‌زنی‌ها در مورد کاندیداتوری خود در انتخابات ۲۰۲۲ پایان داده و از قصد خود به حضور در این رویداد خبر داده و گفته بود، "می‌خواهد به جنگ صلیبی خود با تبهکاران مواد مخدر ادامه دهد".اعلام این تصمیم انتقادات بسیار تند اپوزیسیون فیلیپین را به دنبال داشت. دوره ریاست جمهوری در فیلیپین طبق قانون اساسی به شش سال محدود شده و امکان نامزدی دوباره پس از این مدت وجود ندارد.تصمیم دوترته به کناره‌گیری از صحنه سیاسی اکنون به این گمانه‌زمانی‌ها دامن زده که احتمال دارد، دختر او، سارا دوترته−کارپیو به عنوان نامزد مقام  ریاست‌جمهوری در انتخابات ۲۰۲۲ فیلیپین شرکت کند. سارا دوترتهاز سال ۲۰۱۶ به این سو شهردار کلانشهر داوائو سیتی است. در فیلیپین رئیس‌جمهور و معاون رئیس‌جمهور به طور مستقل با آرای مردم انتخاب می‌شوند.درخور توجه آنکه سارا دوترته تا همین چند هفته پیش گفته بود که در پی مقامی بالاتر نیست و قصد ندارد در کنار پدرش در انتخابات ۲۰۲۲ حضور یابد.حال که پدرش قصد ترک صحنه سیاسی را دارد، احتمال زیاد دارد که او در تصمیم خود تجدید نظر کرده و در انتخابات شرکت جوید.
رودریگو دوترته در سال ۲۰۱۶ در انتخابات ریاست جمهوری فیلیپین پیروز شده بود. او در پی آغاز ریاستش با سیاست‌هایی سختگیرانه و خشونت‌آمیز علیه باندهای مواد مخدر وارد عمل شد. در راستای اقدامات او در این عرصه هزاران نفر جان خود را از دست دادند و انتقادهای بین‌المللی فراوانی نیز مطرح گردید.دیوان بین‌المللی لاهه اعلام کرده که قصد دارد، تحقیقات مبسوط و گسترده‌ای برای روشن شدن اتهامات مطرح شده علیه دوترته در ارتباط با این موارد مرگ انجام دهد.




 
برچسب ها: فیلیپین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها