به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۱۵ ساعت ۱۵:۲۵
کد مطلب : ۲۹۸۲۳۷
طلب‌های ایران جز از مسیر دیپلماسی قابل وصول نیست

کره تنها کشور بدهکار به ایران نیست

کره تنها کشور بدهکار به ایران نیست
گروه سیاسی: یک کارشناس شرق آسیا ،‌ در تحلیل بی‌عملی کره جنوبی در پرداخت پول‌های بلوکه شده ایران و در پاسخ به این سوال که به چه علت سئول روابط سیاسی و اقتصادی خود را با تبعیت محض از تحریم‌های ایالات متحده تحت تاثیر قرار داده است، گفت:  رابطه کره جنوبی و ایالات متحده رابطه‌ای از هر نظر تنگاتنگ است؛ به این معنی که سئول از نظر استراتژیک و نظامی کاملا متکی به آمریکا است و چتر اتمی آمریکا را در برابر تهدیدات کره شمال بالای سر خودش دارد و نیروهای آمریکایی هم در کره حضور دارند. این کشور معتقد است که امنیت امروزش هم به واسطه حمایت، تحرکات و اقدامات ایالات متحده آمریکا در منطقه آسیای جنوب شرقی تامین می‌شود.
اسماعیل بشری ادامه داد: از نظر اقتصادی هم آمریکا خریدار عمده کالاهای کره‌ای است و شرکت‌هایی که در کره فعالیت می‌کنند و حتی کمپانی‌های خودروسازی این کشور به نحوی آمریکایی هستند؛ در نتیجه در قبال تهدیدات آمریکا، کره برای تبعیت از تحریم‌های این کشور علیه ایران باید از سیاست واشنگتن تبعیت کند و عملاً سیاست‌های کره جنوبی به شکل بسیار پررنگی به سیاست‌های ایالات متحده آمریکا گره خورده است و به همین دلیل هم نمی‌توانند در خصوص پول‌های بلوکه شده ایران از خود انعطاف نشان دهند و هر تصمیمی واشنگتن بگیرد، سئول هم انجام می‌دهد.
وی همچنین در پاسخ به این سوال که برخی کشورها از ترس تحریم‌های ایالات متحده، مقادیری واکسن را از طریق کواکس و در چهارچوب مبادلات بشردوستانه به ایران ارسال می‌کنند، به چه علت کره حتی در زمان پاندمی نیز از بازگرداندن پول‌های ایران و حتی ایجاد خط اعتباری در این رابطه ممانعت کرده است، گفت: فکر نمی‌کنم معاملات بشردوستانه مبلغی باشد که کره بخواهد در رابطه با آن سنگ‌اندازی کند و بحث ما با سئول کلی‌تر از این حرف‌ها است.
وی افزود: قبل این تحریم‌ها شرکت‌های کره‌ای در ایران فعال بودند و حتی لوازم خانگی که تحت لیسانس در ایران تولید می‌شد، قطعاتش کره‌ای است و قبل از این موارد با کره در رابطه نزدیک بودیم و آنچه ایران توقع دارد این است که پول کشورمان بصورت کامل بازگردانده شود و مسائل بشردوستانه حاشیه بر متن است.
بشری در پاسخ به این سوال که تهران باید چه اقداماتی را برای بازپس‌گیری پول‌های خود در دستور کار قرار دهد، گفت: اقدامات در سطح بین‌المللی آنچنان که در سطح داخلی قانونمند است، وجود ندارد و در سطح بین‌المللی بسیاری از کشورها به هم بدهکار هستند و موضوع به دیوان بین‌المللی لاهه ارجاع می‌شود و حتی بعد صدور حکم هم ترتیب اثر داده نمی‌شود. ما از پیش از انقلاب هم از بسیاری از کشورها طلبکار هستیم و نمی‌توانیم وصول کنیم و این پول‌ها جز از طریق دیپلماسی قابل وصول نیستند و اقدامات ایران واکنشی است و در مقابل آن هم آن‌ها اقداماتی واکنشی صورت می‌دهند. در نتیجه کره تنها کشور بدهکار به ایران نیست.


 
برچسب ها: کره جنوبی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


۱
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۰۷/۱۶ ۲۰:۲۶
مردم از حکومت حمایت کنند و حکومت با مردم صادق باشد . همین (377742)
۱۴۰۰/۰۷/۱۶ ۲۲:۲۴
اوج ذلت و خواری و عدم استقلال رو کره جنوبی داره (377751)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها