به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۷/۲۷ ساعت ۱۴:۳۷
کد مطلب : ۳۰۰۲۶۰

خطری برای بایدن و دموکرات‌های آمریکا

خطری برای بایدن و دموکرات‌های آمریکا
گروه بین الملل: تلاش بایدن برای عادی سازی وضعیت آمریکا پس از همه گیری ویروس کرونا که پیامدهای سیاسی را برای خود رئیس جمهور و حزبش در پی داشته، بیش از آنچه که تصور می‌شود، پیچیدگی دارد و طولانی است.
 پیت بوتجج، وزیر ترابری دولت بایدن،  گفت، اختلال در زنجیره تامین که بر کل اقتصاد آمریکا اثر گذاشته است، تا سال آینده هم ادامه خواهد داشت. وی با اشاره به مسئله اقتصاد آمریکا گفت که در صورت استمرار این مشکلات، دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای سال آینده در کنگره کار دشواری پیش رو خواهند داشت.
آمریکا در چند ماه اخیر با افزایش قیمت بعضی اقلام از جمله گوشت و بنزین مواجه شده است؛ قیمت بعضی اقلام غذایی دو برابر شده است و طبق آمار انجمن اتومبیل‌رانی آمریکا، قیمت بنزین در سطح کشور به گالنی ۳.۳۲ دلار رسیده است. انتظار می‌رود که جمهوری‌خواهان از این افزایش قیمت‌ها در تبلیغات انتخاباتی خود استفاده کنند. همچنین دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا که برای وارد شدن مجدد به انتخابات سال ۲۰۲۴ آماده می‌شود، نیز خواهد کوشید این افزایش قیمت‌ها را «در روایت اضمحلال و تحقیر ملی» خود جای دهد. ترامپ در ایمیلی به هواداران خود، ضمن تقاضای کمک مالی، به "افزایش قیمت‌ها" در کشور اشاره کرد.علاوه بر افزایش تورم و قیمت‌ها، معضلات موجود در بازار کار، سیاسی شدن شدید بحث واکسیناسیون و بحران مهاجرت در مرز جنوبی آمریکا با مکزیک، از دیگر مشکلاتی هستند که دولت بایدن باید در سال اول خود با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کند.
انتظار می‌رود که میزان مرگ و میر و بستری شدن بر اثر ویروس کرونا در هفته‌های آینده کاهش یابد، اما سویه دلتا باعث شده است که همچنان منتظر رویدادهای غیرمنتظره در این زمینه باشیم. منتقدان می‌گویند بایدن در روز جشن "استقلال آمریکا" در چهار ژوئیه، کمی زود هنگام در برابر کرونا اعلام پیروزی کرد. بایدن البته هم در آن هنگام و هم در گفته‌های خود از آن پس، تاکید کرده است که مبارزه با کرونا هنوز تمام نشده است. بایدن، رئیس‌ جمهوری آمریکا چند روز پیش ضمن اشاره به "پیشروی مهم" علیه همه گیری کرونا، گفت: الان زمان توقف نیست. هنوز خیلی کار باید انجام دهیم. ما در دوره‌ای بسیار حساس قرار داریم.
این در حالی است که یک نظرسنجی توسط سی.ان.ان که در ماه گذشته منتشر شد، نشان می‌دهد که ۶۹ درصد مردم آمریکا باور دارند که اوضاع کشور وخیم است. نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهند که از میزان محبوبیت بایدن کاسته شده است. با این حال، در آخرین نظرسنجی سی‌ان‌ان که هفته گذشته منتشر شد، همچنان ۵۰ درصد مردم از عملکرد رئیس ‌جمهوری دموکرات راضی هستند.
حزب دموکرات در حال حاضر اکثریتی بسیار شکننده در دو مجلس نمایندگان و سنا دارد و با اندکی لغزش، می‌تواند در انتخابات‌های سال آینده (که هنوز ۱۳ ماه به آن‌ها باقی مانده است) اکثریت خود را در یکی، یا در هر دو نهاد قانونگذاری کشور از دست بدهد.
آن‌چه بی‌تردید بر میزان رضایت مردم تاثیر خواهد گذاشت، رویدادهای جاری در قوه مقننه آمریکا است؛ جایی که دموکرات‌ها و طرفداران بایدن سخت می‌کوشند برنامه‌های اقتصادی خود را پیش ببرند و با سد اختلافات درونی حزب و خصوصا مخالفت دو سناتور جناح راست حزب، کریستین سینه‌ما از آریزونا و جو مانچین از ویرجینیای غربی مواجه هستند. تکلیف این نبردها در کنگره نیز بر آینده دولت بایدن تاثیر خواهد گذاشت.


 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها