به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۳:۲۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۸/۱۷ ساعت ۱۸:۰۶
کد مطلب : ۳۰۴۰۴۷

پخش‌کنندگان کتاب سراغ کتاب‌های پرفروش می‌روند

پخش‌کنندگان کتاب سراغ کتاب‌های پرفروش می‌روند
گروه فرهنگی: حسین عابدینی مدیرمسئول انتشارات سفیر اردهال،  درباره پخش کتاب اظهار کرد: متأسفانه پخش کتاب درست و حسابی برای عرضه کتاب در شهرستان‌ها نداریم؛ چون شرایط پخش‌کنندگان کتاب تاحدی نامتعارف است که ناشران حاضر نیستند، کتاب‌هایشان را برای عرضه در کتابفروشی‌ها به پخش‌کنندگان کتاب بسپارند.

وی ادامه داد: آن‌هایی که در زمینه پخش کتاب فعالیت می‌کنند، به دنبال کتاب‌های پرفروش هستند. در سایت‌های فروش کتاب حداقل ناشر تمام کتاب هایش را در اختیار پخش کننده کتاب قرار نمی‌دهد؛ از سوی دیگر سایت‌های پخش کتاب بر اساس نیازشان از ناشر کتاب می‌خواهند؛ البته تعداد این سایت‌ها محدود است.

مدیرمسئول انتشارات سفیر اردهال با اشاره به اینکه پخش کنندگان بزرگ کتاب، کتاب‌های ناشران را با تخفیف‌های ۴۰ تا ۴۵ درصدی می‌خرند، بیان کرد: پخش کنندگان بزرگ چک‌های چند ماهه به ناشران می‌دهند؛ از این رو پخش کتاب برای ناشر سخت می‌شود؛ کتابش توزیع نمی‌شود و در انتشاراتی باقی می‌ماند.

عابدینی ابراز کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها کاری که برای پخش کتاب ناشران انجام می‌داد، این بود که یک نسخه از کتاب‌های تازه منتشرشده را برای مراکز استان‌ها می‌فرستاد تا از طریق کتابخانه‌های عمومی در دسترس مخاطبان قرار بگیرد. حداقل در شهرستان‌ها متوجه می‌شدند، فلان کتاب جدید منتشر شده است و در صورت نیاز آن را تهیه می‌کردند.

وی با اشاره به اقدامات کنونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در زمینه پخش کتاب تصریح کرد: هم اکنون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ کاری در زمینه پخش کتاب ناشران انجام نمی‌دهد. در کتابخانه‌های کوچک باید یک نسخه از کتاب‌های تازه منتشر شده وجود داشته باشد. اما چنین مسئله‌ای دیده نمی‌شود. مراکزی هم که باید کتاب‌های مورد نیاز کتابخانه‌ها را تامین کنند یا درگیر انجام کار‌های جانبی هستند یا اینکه وقتی به آن‌ها می‌گویی؛ دلیلش را نداشتن بودجه عنوان می‌کنند.

مدیرمسئول انتشارات سفیر اردهال ادامه داد: وقتی کتاب ناشر منتشر می‌شود، در انتشاراتی باقی می‌ماند. برای هیچ شخص حقیقی به صرفه نیست که در زمینه پخش کتاب‌های تازه منتشر شده در شهرستان‌ها فعالیت کند؛ از سوی دیگر تنها نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی هستند که می‌توانند در این زمینه به ناشران کمک کنند. دو سه سال است که نمایشگاه‌های استانی برگزار نمی‌شود. پیش از آن از طریق نمایشگاه‌های استانی، تازه‌های نشر در شهرستان‌ها عرضه می‌شد.

وی تصریح کرد: در صورتی که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند نمایشگاه‌های مجازی را به صورت مجازی برگزار کند، تا حداقل چاپ اول کتاب‌ها به دست مخاطبانشان در شهرستان‌ها برسد. هر نمایشگاه استانی را که پیش از این به صورت فیزیکی برگزار می‌شد، به صورت مجازی برگزار کنند، تا بدین صورت یک مقدار از بار پخش کتاب را در شهرستان‌ها به عهده بگیرند.
مرجع : باشگاه خبرنگاران
برچسب ها: کتاب
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها