به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۵ ساعت ۱۶:۴۲
کد مطلب : ۳۰۷۵۵۶

گزارشی از اعتراضات و تنش‌های امروز اصفهان

گروه سیاسی: امروز جمعه پس از ساعتی اعتراضات کشاورزان و گروه‌هایی از مردم اصفهان، تنش‌ها از بستر زاینده‌رود به خیابان‌های شهر کشیده شد.
گزارشی از اعتراضات و تنش‌های امروز اصفهان
به گزارش یورونیوز، نیروهای امنیتی در اصفهان با شلیک گاز اشک‌آور افرادی را که در بستر خشک زاینده‌رود تجمع کرده بودند متفرق کردند.
این تجمع در اعتراض به کم‌آبی و خشکی زاینده‌رود در حالی شکل گرفت که دو جمعه در هفته‌های گذشته نیز تجمعات گسترده‌ای در این شهر برپا شده بود. طبق گزارش رسانه‌های ایران و عکس‌ها و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، جو امروز اصفهان امنیتی بود و در نهایت نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور مانع شکل‌گیری تجمع شدند. از سوی دیگر پس از آنکه نیروهای امنیتی وارد بستر خشک زاینده‌رود شدند، مردم معترض شعارهایی علیه آن‌ها سر دادند. طبق ویدئوهای منتشر شده برخی از افراد نیز به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند. برخی از شهروندان نیز در ناآرامی‌های امروز دچار جراحت شدند.
خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران در گزارشی گفت که «نیروهای انتظامی برای تامین امنیت و جلوگیری از خشونت و تحرک فرصت طلبان، با استفاده گاز اشک‌آور تجمع کنندگان را متفرق کرد.» این اتفاق در حالی رخ داد که چهارشنبه شب نیز محل تجمع و تحصن کشاورزان بر بستر زاینده پاکسازی و چادرهای آن‌ها به آتش کشیده شد. وضعیت زندگی نزدیک به یک میلیون کشاورز ساکن این استان که بیشتر آن‌ها در مناطق شرقی زندگی می‌کنند، در سال‌های اخیر به علت فقدان آب، دچار بحران شده است. از سوی دیگر رضا مرتضوی، استاندار اصفهان گفت که زاینده‌رود برای ۱۰۰ روز آب دارد و اولویت تامین آب شرب است و در صورت مازاد می‌توان آن را برای مصارف کشاورزی رهاسازی کرد.

عکس‌ها و ویدئوهایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد حاکی از تجمع نیروهای پلیس و یگان ویژه و شلیک گاز اشک‌آور برای جلوگیری از تجمع دوباره مردم اصفهان بر بستر زاینده‌رود. یکی از این ویدئوها حمله نیروهای پلیس به سوی معترضان را نشان می‌دهد که صبح جمعه به بستر زاینده‌رود رفته‌اند. چندین ویدئو نیز حاکی از پرتاب گاز اشک‌آور به قصد متفرق کردن مردم معترض است. عکس‌هایی که از این محل در شبکه‌های اجتماعی از جمله توییتر منتشر شده حاکی از حضور تعداد قابل توجهی از مردم است. در ویدئویی دیگر فردی توضیح می‌دهد که نیروهای لباس‌شخصی در حوالی پل خواجوی اصفهان بر بستر زاینده‌رود حضور یافته‌اند تا مانع حضور مردم معترض شوند.

در همین حال ویدئوهایی هم منتشر شده است که حاکی از زخمی و مجروح شدن مردم در جریان درگیری‌های پراکنده روز جمعه و انتقال آنها به درمانگاه است. ویدئویی دیگر در توییتر نیروهای پلیس را در یک سو و مردم معترض را در سوی دیگر از بستر زاینده‌رود نشان می‌دهد، فضا پر از دودی است که به نظر می‌رسد گاز اشک‌آور باشد. در مقابل عده‌ای از مردم شعار «بی‌شرف» سر می‌دهند. «اصفهانی باغیرت، حمایت، حمایت» و «تا آب نیاد تو رودخونه، برنمی‌گردیم به خونه» از جمله دیگر شعارهایی است که روز جمعه در اصفهان سر داده شده است. پیشتر در روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه فراخوانی در تلگرام منتشر شده بود که مردم را به حضور دوباره بر بستر زاینده‌رود در اعتراض به وضعیت آب در منطقه در روز جمعه دعوت می‌کرد.

خبرگزاری فارس، امروز جمعه این فراخوان را به «ضدانقلاب» نسبت داده و از «مخالفت پلیس» با برگزاری تجمع نوشته است اما بسیاری از رسانه‌های داخل کشور در مقابل رخدادهای روز جمعه سکوت اختیار کرده‌اند. در این فراخوان که گفته می‌شود از سوی کشاورزان اصفهان منتشر شده بود، آنها برای روز جمعه، ۵ آذر۱۴۰۰، ساعت ۹ صبح مقابل پل خواجو فراخوان داده‌ و از همه مردم دعوت کرده‌ بودند که مثل هفته گذشته در حمایت از آنها به صورت گسترده در این تجمع شرکت کنند. در مقابل پیامکی نیز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که برای بسیاری از شهروندان اصفهان ارسال و از آنها خواسته شده بود که «با توجه به این که صنف کشاورزان استان امروز پایان تجمع خود را اعلام کرده‌اند، لطفا مراقبت فرمایید حضور شما در این محدوده مورد سوءاستفاده رسانه‌های بیگانه و معاندان قرار نگیرید.»

ویدئویی دیگر از روز جمعه جمعی از معترضان جوان را در حال سنگ‌پرانی به سوی نیروهای لباس‌شخصی نشان می‌دهد. روز جمعه هفته گذشته هزاران نفر از مردم اصفهان در کنار کشاورزان معترض به عدم دسترسی به حق‌آبه‌شان جمع شدند. نیروهای امنیتی از روز پنج‌شنبه تلاش خود را برای پاک‌سازی محل تجمع چندین روزه کشاورزان و مردم آغاز کرده بودند. به نظر می‌رسد که هدف آنها جلوگیری از به راه افتادن تجمع گسترده‌ دیگری در روز جمعه، پنجم آذر، بود. کشاورزان شرق و غرب اصفهان از روز ۱۷ آبان‌ماه در اعتراض به بلاتکلیفی هر ساله برای کشت پاییزه در بستر خشکیده زاینده‌رود و در جوار پل خواجو چادر اعتراضی برپا کرده بودند. کم‌کم مردم نیز به این کشاورزان ملحق شدند. با آن که صدا و سیما و رسانه‌های نزدیک به حاکمیت در روزهای نخست، این تجمعات را پوشش می‌دادند و به مقایسه آن با اعتراضات آبان ۹۸ می‌پرداختند، بامداد پنج‌شنبه برخی افراد به چادرهای معترضان و کشاورزان بر بستر خشک زاینده‌رود حمله کرده و برای مجبور کردن آنها به پایان تحصن، آنها را آتش زدند.

۱۴۰۰/۰۹/۰۵ ۲۰:۵۹
در مورد اتش زدن ماشین های مردم و شعار های ضد انقلابی نظری نداری؟ (379522)
۱۴۰۰/۰۹/۰۶ ۱۲:۲۷
آقای احمدی نژاد قبلا جواب داده است که چگونه و توسط چه کسانی اعتراض ها به آشوب تبدیل می شوند!؟ (379541)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها