به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۲۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۰۷ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب : ۳۰۷۸۷۴
ملامحمدحسن آخوند، نخست‌وزیر دولت تروریستی طالبان:

دعا کنید و شکرگزار باشید، ما وعده نان نداده بودیم!

گروه بین الملل: «ملامحمدحسن آخونــــد»، نخست‌وزیر دولت تروریستی طالبان، در نخستین پیام صوتی که  از تلویزیون ملی افغانستان پخش شد، قحطی، تورم و بیکاری را یک آزمون الهی و نتیجه سرکشی از دستورهای خداوند خواند و از مردم خواست برای رفع این مشکل دعا کنند و شکرگزار باشند.
دعا کنید و شکرگزار باشید، ما وعده نان نداده بودیم!
به نوشته ایندیپندنت، این سخنرانی ملا محمدحسن آخوند، پس‌ازآن منتشر شد که سکوت او در ملاقات با هیات‌های خارجی و انتشار پیام‌های کتبی او در سه ماه گذشته، دست‌مایه طنز در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی شده بود. باوجود آنکه سه ماه از حضور ملا محمدحسن در کاخ ریاست‌جمهوری می‌گذرد، هیچ پیام تصویری از او منتشر نشده است. نخستین پیام صوتی او که شنبه منتنشر شد، با عنوان «پیام رئیس الوزرا به ملت» و به زبان پشتو ارائه گردید. نخست‌وزیر طالبان در این پیام به مسائلی همچون واجب بودن شکرگزاری برای حاکمیت طالبان بر افغانستان، ضرورت بیعت و همکاری مردم با نظام طالبان، تمجید از اینکه اکنون زنان افغانستان می‌توانند «مالک عفت» خود باشند، حضور نمایندگان همه اقوام در حکومت طالبان و نیاز به دعا و مناجات برای ختم قحطی، گرانی و بیکاری پرداخت.
ملا محمدحسن آخوند، پس از سلام به جنگجویان طالبان که در ۲۰ سال گذشته برای پیروزی این گروه جنگیدند، خطاب به مردم گفت: «شکرگزاری این نعمت [حاکمیت طالبان بر افغانستان] بر همه واجب است.» نخست‌وزیر طالبان، با ابراز نارضایتی از مردمی که بابت قحطی و تورم نگرانند، گفت: «یک عده فریاد می‌زنند که با آمدن طالبان، قیمت‌ها افزایش‌یافته است؛ سبحان‌الله. ای ملت! آیا این عادلانه است که قطحی و گرانی را به طالبان مرتبط بدانیم؟ آیا قبلا قحطی و گرانی وجود نداشت؟» ملا حسن با ذکر این نکته که نارضایتی از حکومت طالبان، ممکن است سبب ناخشنودی خداوند شود، گفت: «طالبان به شما وعده رزق و روزی نداده بود. رزق وعده خداوند است. باید برای حل این مشکل به درگاه خداوند زاری و دعا کنیم.» نخست‌وزیر طالبان، همه چالش‌های اقتصادی، اجتماعی و امنیتی را که در سه ماه اخیر مردم از آن شکایت دارند، شایعه خواند و گفت: «این سخنان را افرادی از حکومت پیشین می‌‌گویند تا مردم را نگران کنند. باید شکرگزار باشید وگرنه خداوند از شما ناراضی می‌شود.» ملا حسن افزود: «پس از ۲۰ سال در افغانستان امنیت تامین شده است و همه می‌توانند آزادانه، شب و روز کار و سفر کنند، هیچ‌کسی در هیچ جایی مانع کسی نمی‌شود.» نخست‌وزیر طالبان هشدار داد که اگر کسی شکرگزار این وضعیت نباشد، خداوند او را به سخت‌ترین عذاب دچار خواهد ساخت. وی در مورد اینکه چرا هیچ حکومتی تا‌کنون دولت طالبان را به‌رسمیت نشناخته است، صحبت کرد.
او در این مورد با ناراحتی گفت: «حکومت‌های خارجی می‌گویند تا زمانی که حقوق زنان و حقوق بشر تامین نشود و حکومت همه‌شمول شکل نگیرد، طالبان را به‌رسمیت نمی‌شناسند. حقوق زنان را طالبان تامین کرده است. در تمام افغانستان یک مرد پیدا نمی‌شود که به زنان با چشم بد نگاه کند. زنان افغانستان اکنون از عفت و امنیت برخوردارند.» نخست‌وزیر طالبان ادعا کرد که امارت طالبان همه حقوقی را که «شریعت محمدی» برای زنان در نظر گرفته است، به آنان خواهد داد.او در مورد حکومت همه‌شمول که شماری از رهبران کشورها بارها از طالبان خواسته‌اند، گفت: «آیا نظام فعلی همه‌شمول است یا نظام اشرف غنی همه‌شمول بود؟ در نظام فعلی از هر زبان، قوم، منطقه و ولایت عضو داریم.» نخست‌وزیر طالبان خطاب به کشورهای جهان گفت: طالبان برای ناامن ساختن هیچ‌ کشوری تلاش نمی‌کند و هیچ کشوری نباید در امور داخلی افغانستان مداخله نماید. او حکومت پیشین افغانستان را «آمریکا شمول» و دولت طالبان را «افغانستان شمول» خواند و گفت: دولت طالبان از متخصصان و نمایندگان اقوام مختلف تشکیل شده است. 
آخوند، قحطی و گرانی را آزمون الهی خواند و گفت که این نتیجه سرکشی از دستورهای خداوند است و فقط با تضرع و فریاد به درگاه خداوند حل می‌شود، در پایان سخنرانی‌اش، با التماس به سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی گفت: «از همه سازمان‌های کمک‌رسان بین‌المللی می‌خواهم که به حمایتشان از مردم افغانستان در این شرایط سخت ادامه دهند.» وی در نخستین سخنرانی‌اش که خطاب به مردم گرسنه و نگران افغانستان ارائه شد، با گرسنگان با لحنی نسبتا خشن، اما با کشورهای خارجی و سازمان‌های کمک‌رسان با لحنی ملایم و آرام صحبت کرد و تلاش کرد به آنان اطمینان دهد که طالبان قابل‌اعتماد هستند و به هیچ کشوری آسیب نمی‌رسانند.از سوی دیگر، از سخنان ملا محمدحسن مشخص می‌شود، با وجود آنکه او در بالاترین مسند دولتی قرار دارد، اما مسئولیت هیچ اتفاقی را به عهده نمی‌گیرد و همه مشکلات را به خدا و اشرف غنی ارجاع می‌دهد. او در سخنانش مکرر گفت که مشکلات ناشی از سرکشی از امر خداوند است و قحطی و گرانی نیز از دولت پیشین افغانستان به میراث مانده است. در این بیانیه‌ صوتی از قبل ضبط‌ شده که حدود ۲۵ دقیقه بود و به زبان پشتو ارائه شد، هیچ اشاره‌ای به اینکه طالبان چه راه‌حل‌هایی برای عبور از بحران دارد، نشد.
سخنگویان طالبان، چند ساعت قبل از پخش این بیانیه، از انتشار آن خبر داده بودند و در پی آن شماری از کاربران در شبکه‌های اجتماعی پیش‌بینی می‌کردند که نخست‌وزیر طالبان، راهبردی برای عبور از بحران گرسنگی و قحطی، ناامنی ناشی از حملات مرگبار داعش، دعوت از کشورها برای فراهم‌سازی حمایت‌های بشری و ابراز همدردی با مردم در این روزهای سخت را ارائه خواهد کرد، اما او نه‌تنها اشاره‌ای به این مسائل نکرد، بلکه از همه مشکلات و مسئولیت‌ها شانه خالی کرد و آن را نتیجه‌ سرکشی از دستور خداوند خواند. ملا محمدحسن آخوند، توصیه‌هایی نیز به مسئولان طالبان داشت و با ادبیاتی به‌شدت مردانه به آنان گوشزد کرد درب‌های دفاترشان را به‌روی مردم باز بگذارند، چون بستن در بر مردم «نامردی» است.
برچسب ها: طالبان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها