به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۱۱:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۳۱۰۶۰۰
روسیه: سانتریفیوژهای ایران باید نابود شود

دیپلمات‌های اروپایی: مواضع ایران مغایر با برجام است

دیپلمات‌های اروپایی: مواضع ایران مغایر با برجام است
 گروه سیاسی:دیپلمات‌های کشورهای اروپایی درگیر مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین  اعلام کردند که مواضع ایران در این مذاکرات «مغایر» با شرایط برجام است.
مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، موسوم به برجام پس از وقفه‌ای پنج ماهه از روز ۸ آذر از سرگرفته شده است.
توافق سال ۲۰۱۵ با هدف ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شکل گرفت، اگرچه ایران اتهام تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای را همواره رد کرده است. این توافق در ازای لغو تحریم‌هایی که علیه تهران وضع شده بود، امکان نظارت‌های سختگیرانه‌ای را بر برنامه اتمی ایران فراهم می‌آورد.
دیپلمات‌هایی از ایران، بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان و روسیه که از امضاکنندگان برجام هستند در مذاکرات کنونی حضور دارند. نمایندگان ایالات متحده نیز به صورت غیرمستقیم در این مذاکرات مشارکت دارند.
دیپلمات‌های بریتانیا، فرانسه و آلمان گفتند: «ما ساعت‌ها با آنها تعامل داشتیم و همه هیات‌های نمایندگان به ایران فشار آورده‌اند که منطقی رفتار کند.»
این دیپلمات‌ها اضافه کردند: «اما تا این لحظه هنوز نتوانسته‌ایم وارد مذاکره واقعی بشویم. مواضع جدید ایران مغایر با توافق برجام یا فراتر از آن است و همین باعث می‌شود که وقت گران‌بها را از دست بدهیم.»
دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده، توافق هسته‌ای را به‌صورت یکجانبه لغو کرد و تحریم‌های سنگینی را علیه ایران به اجرا گذاشت. متعاقب آن جمهوری اسلامی نیز به‌طور تدریجی گام‌هایی را در جهت نقض برجام برداشت و اکنون جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، قصد دارد برجام را احیا کند.
ایران خواستار لعو کامل تحریم‌ها و دریافت تضمین از دولت بایدن است که دولت‌های بعدی آمریکا نسبت به برجام پایبند بمانند.دراین میان غرب نسبت به از دست رفتن زمان هشدار داده و از جمله وزیر خارجه بریتانیا  تاکید کرد که این آخرین فرصت برای مذاکره‌کنندگان جمهوری اسلامی است تا با پیشنهادهای جدی پای میز مذاکره بیایند.همچنین  یکی از سخنگویان وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که برای قضاوت درباره اینکه آیا ایران با رویکردی سازنده‌تر به مذاکرات برگشته، هنوز خیلی زود است.
 سانتریفیوژهای ایران باید نابود شود
نماینده روسیه در کمیسیون مشترک برجام می‌گوید سانتریفیوژهای ایران یا باید نابود شود، یا به خارج کشور منتقل و یا پلمپ شود.
میخائیل اولیانوف  اظهار داشت که در مذاکرات هسته‌ای ایران پیشرفت‌هایی در حال انجام است و گام‌هایی رو به جلو برداشته می‌شود، اما این پیشرفت‌ها خیلی سریع نیست.
 اولیانوف در ادامه تصریح کرد یکی از موضوعات مورد بحث در مذاکرات وین سانتریفیوژهای ایران در سایت‌های هسته‌ای برای غنی‌سازی اورانیوم است.
وی گفت: «با این سانتریفیوژها چه کار می‌توانیم بکنیم؟ یک گزینه انتقال آنها به خارج ایران است. گزینه دیگر نابود کردن آنهاست و گزینه بعدی نیز انبار کردن و پلمپ آنها تحت تضمین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.»
بر اساس توافق اتمی وین، موسوم به برجام، تهران پذیرفته بود ظرفیت غنی‌سازی‌ خود در تأسیسات نطنز را طی۱۰ سال حداکثر تا ۵۰۶۰ دستگاه سانتریفیوژ از نوع قدیمی «‌آی‌آر-۱» نگه دارد، اما در دو سال گذشته ایران آغاز به عدول از توافق برجام کرده و نه تنها شمار سانتریفیوژهای قدیمی خود را افزایش داده، بلکه بیش از دو هزار سانتریفیوژ جدید و پیشرفته را برای غنی‌سازی ۲۰ درصدی و ۶۰ درصدی راه‌اندازی کرده است.بر اساس برجام، ایران حق استفاده از سانتریفیوژهای پیشرفته برای غنی‌سازی اورانیوم را ندارد. ایران همچنین تنها مجاز به نگهداری ۲۰۲ کیلوگرم اورانیوم ۳.۵ درصد غنی شده است، در حالی که آژانس حتی در خرداد امسال اعلام کرد که ذخایر اورانیوم کم‌‌غلظت ایران به ۱۶ برابر حد مجاز رسیده است.
ایران همچنین اخیرا اعلام کرد ۲۱۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصدی و ۲۵ کیلوگرم اورانیوم ۶۰ درصدی ذخیره کرده است. جمهوری اسلامی بر اساس برجام اصولا حق غنی‌سازی اورانیوم تا این سطوح را ندارد.
 اولیانوف گفت که موضوع سانتریفیوژهای ایران تنها یکی از ده‌ها مساله‌ باقی‌مانده است که باید حل شود.

 
برچسب ها: برجام

۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ۱۲:۳۲
بیایید تا مذاکرات برجام به فرجام نرسیده لااقل اون 25 کیلو اورانیم 60 درصد را یه ترشی بندازیم. فکر کنم تا آخر مذاکرات یه چیز معرکه ای از آب دربیاد.!!! (380177)
اصغر
۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ۱۴:۱۶
روسیه: سانتریفیوژهای ایران باید نابود شود
والسلام ختم کلام
اینم نتیجه چشم امید داشتن به ارباب پوتین (380185)
علی
United Arab Emirates
۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ۱۷:۳۷
روسیه ازقدیم قابل اعتماد نیست
نباید با ریسمان روسها به چاه به افتیم.
ما باید مستقیم فقط با آمریکا مذاکره کنیم تا زود تربه نتیجه برسیم. (380199)
علی
United Arab Emirates
۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ۱۷:۳۷
روسیه ازقدیم قابل اعتماد نیست
نباید با ریسمان روسها به چاه به افتیم.
ما باید مستقیم فقط با آمریکا مذاکره کنیم تا زود تربه نتیجه برسیم. (380200)
۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ۱۶:۳۹
امیدوارم مذاکرات به نتیجه نرسه ببینیم مدعیان اداره کشور بدون ارتباز با دنیا چیکار میخوان بکنند (380197)
۱۴۰۰/۰۹/۲۳ ۱۹:۲۷
این آقای باقری واقای جلیلی قبلا ۸سال زمان را ازدست دادن خیلی راحت تر به نتیجه میرسیدیم ولی با وقت تلف کردن ضررش به مردم خورد دلار روز به روز گرانتر شد وپول ملی هم با خاک صاف شد حالا هم همینطور خدا عاقبت ما را بخیر کنه (380207)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها