به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۶:۴۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۹/۲۷ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب : ۳۱۱۳۲۰

آقایان مخالف مذاکره کجای کارید؟!

آقایان مخالف مذاکره کجای کارید؟!
گروه سیاسی: روزنامه همدلی نوشت: روز پنجشنبه حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان با انتقاد شدید از وزیر خارجه و تیم دیپلماسی ابراهیم رئیسی در یادداشتی تحت عنوان «مگر قرار نبود همه تحریم‌ها لغو شود، پس چرا فقط به لغو تحریم‌های برجامی تن دادید» نوشت: «آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر محترم امور خارجه کشورمان طی یادداشتی در شماره ۱۶ آذرماه (۷ دسامبر) روزنامه کامرسانت، چاپ مسکو تأکید کرده بودند که «بدون لغو تمامی تحریم‌ها، راهی برای احیای برجام وجود ندارد». همان‌طور که ملاحظه می‌شود، سخن از لغو «تحریم‌های برجامی» است و نه «لغو همه تحریم‌ها» و این درحالی است که بسیاری از تحریم‌های آمریکا علیه ایران به بهانه‌های غیرهسته‌ای وضع‌شده است.»
مدیرمسئول روزنامه کیهان از پشت میز خود در تهران خواستار لغو همه تحریم‌های ۴۰ ساله (هسته‌ای و غیرهسته‌ای) است، اما کیلومتر‌ها دورتر وزیر خارجه و تیم گفتگو کننده کشورمان در میدان سخت دیپلماسی و مذاکره صرفاً از رفع تحریم‌های برجامی سخن می‌رانند و با آژانس بر سر نصب دوربین به توافق می‌رسند. رویکردی که خیلی با شعار‌ها و وعده‌های مخالفان پیشین برجام که اکنون مقدرات کشور را در دست دارند، همخوانی ندارد. از همین رو وزیر خارجه همچنین در گفتگویی با دبیرکل سازمان ملل ابراز می‌دارد که «چیزی بیشتر از برجام نمی‌دهیم و نمی‌خواهیم.» آقای امیرعبداللهیان خواسته یا ناخواسته کف و سقف خواسته ما از مذاکرات را برملا می‌سازد. به نظر می‌رسد وزیر خارجه و تیم گفتگوکننده به‌خوبی در تهران توجیه شده‌اند که خواسته‌های ایران از مذاکرات چیست و آنان باید چه دست آوردی را دنبال کرده و به دست آورند، ازاین‌رو سر خود حرف نمی‌زنند. سقف خواسته‌ها همان سخن وزیر خارجه است، «چیزی فراتر از برجام نمی‌دهیم و نمی‌خواهیم.»
شریعتمداری به این موضوع واقف است که عبداللهیان و تیم گفت وگوکننده تعیین‌کننده این موضوع نیستند که در مذاکرات آتی چه بگیریم و چه بدهیم، اما ترجیح می‌دهد فعلاً آنان را به‌طور مستقیم مورد خطاب و عتاب قرار دهد. شواهد نشان می‌دهد دولت مصمم به احیای برجام است و می‌داند اگر این اتفاق رخ ندهد او بازنده اصلی خواهد بود، زیرا با شکست مذاکرات، آمریکا و هم‌پیمانانش تحریم‌های جدید و رویکرد سخت‌گیرانه‌تری را به‌صورت جدی‌تر دنبال خواهند کرد. دولت این را هم می‌داند که در قالب برجام توانایی لغو تحریم‌های غیرهسته‌ای را ندارد، زیرا لغو همه تحریم‌ها، گفتگو و مذاکرات فرا هسته‌ای و برجامی را می‌طلبد که فعلاً نه مجوز آن را دارد و نه آمادگی که زمان بیشتری را صرف مذاکرات کند. همان‌طور که ایران اعلام کرده چیزی فراتر از برجام نمی‌دهد قطعاً طرف مقابل هم تحریمی بیشتر ازآنچه در برجام قیدشده را لغو نخواهند کرد. مدیرمسئول روزنامه کیهان و برخی دیگر از نیرو‌های مخالف موضوعاتی، چون مذاکره و برجام و تعامل با جهان، بهتر است بدانند دولت به‌تبع نظام تصمیمش را جهت احیای برجام گرفته و احتمالاً کسی در دولت و تیم دیپلماسی نمی‌تواند به تشر‌های آن‌ها توجهی کند. به نظر می‌رسد که برای این افراد دو راه بیشتر قابل تصور نیست، یا آرام بگیرند و دولت را در مسیر احیای برجام همراهی کنند یا با تند کردن لحن خود علیه تیم مذاکره‌کننده و سیاست کنونی دولت، منتظر واکنش دوستانشان در دولت و جریان حامی دولت باشند؛ دوستانی که نشان داده‌اند سعه‌صدر اصلاح‌طلبان و روحانی را ندارند؛ اما تصمیم درست برای ایران در این برهه حساس می‌تواند این باشد که از فرسایشی شدن گفتگو‌ها اجتناب کرده و همراه با دیگر اعضا به‌طور هم‌زمان به برجام برگردد و به قول وزیر خارجه نه چیزی بیشتر از برجام بخواهند و نه چیزی بیشتر از برجام بدهند. انتظار جامعه هم فعلاً در همین حد است که برجام احیا شود و بخش مهمی از تحریم‌ها علیه کشور لغو شود.
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها