به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۰۱ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۳۱۲۰۱۴

طرح قطر برای سرمايه‌گذاری در بنادر آمريکا

طرح قطر برای سرمايه‌گذاری در بنادر آمريکا
گروه بین الملل:  حکومت قطر قصد دارد حداقل ۱۰ ميليارد دلار در تاسيسات بندری آمريکا سرمايه گذاری کند و با هدف تامين اين مبلغ از چندين بانک تقاضای وام کرده است. اين سرمايه‌گذاری چشمگير نشانه‌ای از تقويت مناسات قطر و آمريکا تلقی می‌شود.
 بخش اعظم اين سرمايه گذاری که هنوز در مراحل مقدماتی است در بنادر واقع در سواحل شرقی آمريکا صورت خواهد گرفت و انتظار می‌رود که در فازهای مختلفی انجام شود.
مايکل فوردل، مشاور امنيت کشتيرانی و تاسيسات بندری تجاری که از طرح جديد قطر اطلاع دارد گفت٬ قطری‌ها از يک سال پيش در تماس با اداره سرمايه گذاری بنادر آمريکا مشغول بررسی اين طرح هستند.
او افزود:«به نظر ما قطری‌ها در اين سرمايه گذاری کلان و بی‌مهابا روی بنادر شرقی آمريکا تمرکز خواهند کرد که به بازسازی و توسعه نياز مبرمی دارند. بنادر غربی بخش اعظم سرمايه گذاری دولت و بخش خصوصی را جذب می‌کنند ولی بنادر شرقی از مدت‌ها پيش نياز به نوسازی دارند.» فوردل پيش بينی می‌کند بنادری که به شبکه راه آهن و بزرگراه‌ها دسترسی دارند در اولويت خواهند بود، مثل بنادر متوسطی که در جنوب بوستون و شمال جکسونويل قرار دارند.
يک منبع مطلع در خاورميانه گفت بخشی از بودجه اين طرح از طريق وام بانکی تامين می‌شود و تضمين مالی آن املاک و تاسيسات بندرها خواهد بود. به گفته اين منبع، قطر از مدتی پيش مذاکرات مقدماتی با چند بانک از جمله مورگان استنلی، اچ اس بی‌سی و سوئيس کرديت را شروع کرده است.
هيچ‌يک از اين بانک‌ها حاضر نشدند در اين مورد اظهار نظر کنند.کنگره آمريکا در ماه نوامبر طرح ۱.۲ تريليون دلاری جو بايدن برای نوسازی زيرساخت‌های کشور را تصويب کرد که حدود ۵ ميليارد دلار را به بازسازی بنادر اختصاص خواهد داد. اما کارشناسان معتقدند بازسازی تاسيسات و زيرساخت‌های فرسوده در بنادر آمريکا به ده‌ها ميليارد دلار نياز دارد.
پيت بودجج، وزير حمل و نقل آمريکا اواخر آبان در يک نشست خبری مشترک با اداره بندرداری لس آنجلس گفت رقمی که دولت جو بايدن به بازسازی بنادر اختصاص می‌دهد در تاريخ آمريکا کم سابقه است ولی دولت نمی‌تواند تمامی سرمايه گذاری لازم را تامين کند. او افزود:«برای تامين تمامی سرمايه گذاری لازم ما با دولت‌های ايالتی، بخش خصوصی و سرمايه گذاران محلی همکاری می‌‌کنيم.»طبق آمارهای گارد ساحلی آمريکا حدود ۳۶۰ بندر فعال در اين کشور وجود دارد.ميزان سرمايه گذاری قطر در تاسيسات بندری در کشورهای ديگر در حال حاضر رقم ناچيزی است. شرکت قطری مديريت بنادر تجاری به نام «کيو ترمينالز» سال گذشته بندر اکدنيز در سواحل جنوبی ترکيه را خريداری کرد و برای توسعه و بازسازی بندر اولويا در اوکراين نيز قراردادی امضا کرد.
طرح سرمايه گذاری در بنادر آمريکا جديدترين نشانه از بهبود مناسبات واشنگتن و دوحه است. با وجود تحريم قطر از سوی چندين کشور عربی در سال ۲۰۱۷ آمريکا مناسبات خود با اين کشور را تقويت کرده و يکی از نتايج آن نقش مهم قطر در گفتگوهای صلح افغانستان طی دو سال اخير و کمک مهم اين کشور به عمليات تخليه شهروندان خارجی و افغان از فرودگاه کابل پس از تصرف قدرت توسط طالبان بود.مايکل فوردل معتقد است که سابقه تمايل قطر به سرمايه گذاری در بنادر آمريکا حداقل به سال ۲۰۱۶ بازمی‌گردد. اوافزود:«به دليل مناسبات بسيار نزديک دولت ترامپ با عربستان سعودی پيشرفت طرح قطر به تاخير افتاد.
برچسب ها: قطر
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها