به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۴:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۰/۰۷ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب : ۳۱۲۹۹۳

ستاره‌هایی که در یک دوره افت کردند، ولی برگشتند

گروه ورزشی: مشکلی که این هفته‌ها در کار مهدی طارمی به وجود آمده است و بحران گلزنی که این مهاجم ایرانی دچارش شده همچنان به یکی از سوژه‌های مورد بحث فوتبال پرتغال تبدیل شده است. برای رسانه‌های این کشور بسیار عجیب است که طارمی در این هفته‌ها نتوانسته هیچ گلی به ثمر برساند.
ستاره‌هایی که در یک دوره افت کردند، ولی برگشتند
مشکلی که این هفته‌ها در کار مهدی طارمی به وجود آمده است و بحران گلزنی که این مهاجم ایرانی دچارش شده همچنان به یکی از سوژه‌های مورد بحث فوتبال پرتغال تبدیل شده است. برای رسانه‌های این کشور بسیار عجیب است که طارمی در این هفته‌ها نتوانسته هیچ گلی به ثمر برساند. طارمی آخرین بار در جریان دیدار تیمش برابر سانتاکلارا در جام اتحادیه موفق به گلزنی شد و پس از آن در 11 مسابقه نتوانسته دروازه حریفان را باز کند که بدترین آمار او از زمان حضورش در فوتبال پرتغال بوده است. دیدار بعدی پورتو پنجشنبه این هفته برابر بنفیکا در لیگ است و به این ترتیب او حداقل 65 روز را بدون حتی یک گل سپری کرده است.
رسانه‌های پرتغالی واکنش‌های مختلفی به این اتفاق داشته‌اند و با وجود برخی انتقادها، حمایت‌هایی هم از این مهاجم ملی‌پوش ایرانی صورت گرفته است. برخی روزنامه‌های این کشور معتقدند که طارمی اگر چه در گلزنی ناکام بوده اما در ارسال پاس‌گل و حتی فراهم کردن موقعیت برای هم‌تیمی‌هایش نقش مهمی داشته و روی بردهای اخیر تیمش تاثیرگذار بوده است. روزنامه «اوجوگو» پرتغال روز گذشته مصاحبه‌ای با فرانسیسکو سوارس، مهاجم برزیلی پورتو انجام داده که او هم به حمایت از هم‌تیمی‌اش پرداخته و معتقد است هر مهاجمی ممکن است این روند را تجربه کند و حتی کریس رونالدو هم دچار چنین مشکلی در گشودن دروازه حریفان بوده است.
تردیدی نیست که کمتر مهاجمی در طول دوران بازی خود توانسته بدون افت به کارش ادامه دهد و همیشه در بازی‌های تیم‌هایش بوی گل بدهد. حتی فوق‌ستاره‌هایی چون لئو مسی یا کریس رونالدو هم در این سال‌ها دورانی سخت و بدون گل را تجربه کرده‌اند اما بالاخره این بحران معمولا با یک گل به پایان می‌رسد و آنها دوباره به فرم مطلوب و ایده‌آل خود برمی‌گردند. در ادامه نگاهی به نمونه‌های مشابه خواهیم داشت.

کریستیانو رونالدو
ستاره پرتغالی در سال‌های ابتدایی حضور در فوتبال در ترکیب اسپورتینگ و منچستریونایتد روند فوق‌العاده‌ای نداشت و مدتی طول کشید تا بتواند به ستاره مهارنشدنی فوتبال جهان تبدیل شود. او در نخستین فصل حضورش در لیگ پرتغال در ترکیب اسپورتینگ تنها سه گل زد و در 16 بازی آخرش برای این تیم نتوانست گلی به ثمر برساند. پس از حضور در منچستریونایتد هم او تقریبا برای سه فصل نخست این روند را دنبال کرد و گاهی اوقات فاصله دو گل او به بیش از 10 مسابقه می‌رسید. با این حال او همچنان حمایت سرالکس فرگوسن را پشت سر خود داشت و با وجود این روند ضعیف کم‌کم به یکی از بازیکنان اصلی تیمش تبدیل شد تا خیلی زود ثابت کند که می‌تواند به یکی از بهترین‌های تاریخ بدل شود.
رونالدو در رئال مادرید دوران بسیار خوبی را پشت سر گذاشت اما در یوونتوس در مقطعی دوباره دچار افت شد. در سال 2020 رونالدو در دیدار حساس برابر میلان در جام حذفی یک ضربه پنالتی را از دست داد تا یکی از بدترین دوران‌های بدون گل خود را تجربه کند. البته در آن زمان به دلیل شیوع کرونا وقفه‌ای در مسابقات ایجاد شده بود اما رونالدو در مجموع 111 روز را بدون گلزنی پشت سر گذاشت تا اینکه درنهایت این روند شکسته شد. با این حال رونالدو هنوز هم در شرایط خوبی قرار دارد و پس از پیوستن به منچستریونایتد و در 36 سالگی همچنان تبحر خود در گلزنی را به رخ می‌کشد.

روملو لوکاکو
یکی از بهترین مهاجمان سال‌های اخیر فوتبال اروپا که هم در رده باشگاهی و هم در فوتبال ملی عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته است. او را یکی از بازیکنانی می‌دانند که توانایی عبور از رکورد کریس رونالدو به‌عنوان آقای‌گل فوتبال ملی دنیا را دارد. با این حال حضور او در منچستریونایتد و کار کردن زیرنظر ژوزه مورینیو برایش چندان موفقیت‌آمیز نبود و روزهای چندان خوبی را در اولدترافورد سپری نکرد. این مهاجم بلژیکی پس از دوران ناامیدکننده‌ای که در چلسی داشت به اورتون رفت و در آنجا دوباره احیا شد اما حضور دوباره در ترکیب یک تیم بزرگ برایش چالشی جدید ایجاد کرد.
اگر چه مجموع گل‌هایی که او برای تیمش زد قابل دفاع بود اما درمجموع نتوانست خریدی موفق برای شیاطین سرخ لقب بگیرد و در برهه‌ای از فصل نخست حضورش در این تیم در گلزنی دچار مشکل شد و در چندین مسابقه نتوانست برای تیمش مثمرثمر باشد. درنهایت پس از دو سال حضور در این باشگاه انگلیسی به اینترمیلان فروخته شد و در آنجا بود که دوباره نمایش‌های خوبش را تکرار کرد تا این تیم به‌عنوان قهرمانی سری A نیز دست پیدا کند. گلزن بلژیکی این فصل دوباره به فوتبال جزیره برگشته و اگرچه شروع خوبی داشت اما مصدومیت و در ادامه ابتلا به کرونا باعث شد تا دوباره بین روند گلزنی او فاصله بیفتد و با توجه به آمادگی خوب مهاجمان این تیم لوکاکو کار سختی برای پس گرفتن جایگاه خود در ترکیب اصلی دارد.

لئو مسی
برای این ستاره آرژانتینی به‌ندرت اتفاق می‌افتد که فاصله زیادی بین دو گل او بیفتد اما در این فصل عملکرد او چندان امیدوارکننده نبوده و در لیگ فرانسه برای پاری‌سن‌ژرمن تنها یک بار موفق به گلزنی شده است. مسی بدترین روند گل‌نزدن‌هایش را در فصل 2007-2006 تجربه کرد. او از اکتبر سال 2006 تا مارس سال 2007 نتوانست گلی برای بارسلونا به ثمر برساند و به این ترتیب 816 دقیقه بدون گل را پشت سر گذاشت. جدایی از بارسا و حضور در لیگ فرانسه می‌توانست کار او را راحت‌تر کند؛ چراکه با توجه به پایین‌تر بودن سطح مسابقات در فرانسه، این ستاره پا به سن گذاشته راحت‌تر می‌توانست در گلزنی موفق باشد اما این اتفاق برای او رخ نداد.
مسی که به نظر می‌رسید با امباپه و نیمار مثلثی خوفناک و رویایی را تشکیل خواهد داد اگر چه در لیگ قهرمانان عملکرد بهتری داشته اما در لیگ به دلیل عدم آمادگی، مصدومیت و حضور در اردوی تیم ملی شانس حضور در چند مسابقه تیمش را از دست داد اما در سایر مسابقات هم فقط برابر نانت توانست دروازه حریف را باز کند و در 5 بازی اخیر تیمش نتوانسته آمار گلزنی خود را بالا ببرد. شاید یکی از دلایل عدم موفقیت مسی در تیم جدیدش سال‌ها حضور در بارسلونا بوده که باعث شده به حضور در فضای جدید عادت نداشته باشد و مسلما مدتی طول خواهد کشید تا او بتواند با حضور در باشگاهی جدید خو بگیرد.

گونسالو ایگواین
این مهاجم آرژانتینی و نامدار در باشگاه‌های زیادی حضور داشته و در بیشتر آنها به‌عنوان یک مهاجم گلزن و خطرناک خود را مطرح کرده است اما در برخی برهه‌ها در این کار دچار مشکل شده است. رئال مادرید نخستین تیمی بود که ایگواین در اروپا در آن بازی کرد و عملکرد قابل قبولی هم در آنجا داشت. البته شروع این بازیکن آرژانتینی در برنابئو چندان امیدوارکننده نبود و او در فصل نخست تنها 2 گل به ثمر رساند اما به تدریج و با گذشت دو فصل از بازی در لالیگا به یکی از بهترین‌های رئال تبدیل شد و در خط حمله به یک گلزن قهار بدل شد. پس از چندین سال درخشش در این تیم راهی ناپولی شد و در آنجا هم اگر چه در نخستین فصل با افتی موقت روبه‌رو شد و در چندین مسابقه نتوانست گلزنی کند اما در ادامه شرایطش بهتر شد.
یکی از بدترین دوران قحطی گل برای این مهاجم آرژانتینی مربوط به دورانی بود که در میلان بازی می‌کرد و در 866 دقیقه نتوانست هیچ گلی برای روسونری به ثمر برساند. درنهایت در دیدار برابر اسپال در لیگ بود که ایگواین بالاخره این طلسم را شکست و توانست برای میلانی که هدایت آن را جنارو گتوسو برعهده داشت گلزنی کند. ایگواین حالا راهی تیم اینترمیلامی آمریکا شده و اگر چه به نظر می‌رسید در رقابت‌های لیگ آمریکا که سطح پایین‌تری نسبت به لیگ‌های معتبر اروپایی دارد می‌تواند نمایش بهتری داشته باشد اما در چند مقطع از دو فصل اخیر در دیدارهای تیمش در گلزنی ناکام بوده و در مجموع عملکرد درخشانی در این تیم نداشته است. ایگواین پیش از این در چلسی و یوونتوس هم با این نوسان‌ها مواجه بود و کمتر توانست روزهای خوبش را در رئال مادرید و ناپولی در این دو تیم پرستاره تکرار کند.

پیر امریک اوبامیانگ
کاپیتان آرسنال حالا دیگر کمتر در ترکیب اصلی تیمش قرار می‌گیرد و روند ضعیف او حتی باعث شد تا بازوبند کاپیتانی توپچی‌ها هم از او گرفته شود. این روزها حتی شایعاتی درباره احتمال فروش او در ژانویه شنیده می‌شود و همه اینها حاصل عملکرد ضعیف او در دو فصل اخیر است. آرسنالی‌ها سال قبل تلاش زیادی کردند تا مهاجم گلزن و گابنی خود را برای تمدید قرارداد متقاعد کنند، اما از زمانی که توانستند قرارداد جدیدی با کاپیتان خود ببندند، افت اوبامیانگ هم آغاز شد. او کمتر در گلزنی موفق بود و حتی در برخی دیدارها روی نیمکت هم نشست. حالا این مهاجم 32ساله یکی از بدترین روندهای خود در چند سال اخیر را تجربه کرده و در 6 بازی آخری که برای آرسنال در زمین حضور داشته است، نتوانسته گلزنی کند. این اتفاق برای او در لیگ برتر و حتی 7 سال گذشته بی‌سابقه بوده و نمایش ضعیف او حتی باعث شد تا میکل آرتتا در 4 بازی اخیر تیمش او را حتی در فهرست 18 نفره تیمش هم قرار ندهد.
این اتفاق شایعات مربوط به جدایی‌اش از آرسنال را تقویت کرده و گفته می‌شود با توجه به اینکه به‌شدت دچار افت شده شاید در ژانویه به باشگاه دیگری که ممکن است بارسلونا باشد، واگذار شود. البته این بدترین روند او در فوتبال باشگاهی اروپا نیست و در سال 2014 و زمانی که برای دورتموند بازی می‌کرد در 14 مسابقه نتوانسته بود گلی به ثمر برساند و از فوریه تا آگوست آن سال دچار قحطی گل شده بود.

گرت بیل
ستاره ولزی رئال‌مادرید هم یکی از بازیکنانی است که در این سال‌ها فراز و نشیب زیادی داشته و البته حاشیه‌هایش در این تیم اسپانیایی تاثیر زیادی در افت او در برهه‌های مختلف داشته است. در سال 2018 او در‌حالی‌که بیش از 40 شوت به دروازه حریفان زده بود اما هیچ‌کدام تبدیل به گل نشد تا 802 دقیقه در حسرت گل باقی بماند. درنهایت در دیدار برابر هوئسکا بود که این طلسم شکسته شد و او توانست بالاخره گلزنی با لباس رئال را جشن بگیرد.
در سال 2020 هم مجددا چنین روندی برای او تکرار شد و این‌بار بیش از 140 روز نتوانست هیچ گلی برای تیم زیدان به ثمر برساند. او که با رفتارهای عجیبش دیگر چندان مورد حمایت هواداران رئال نبود، به این روند نیز خاتمه داد. او این فصل امیدوار بود با حضور کارلو آنچلوتی بتواند دوباره احیا شده و به یکی از نفرات اصلی رئال تبدیل شود، اما مصدومیت‌های پیاپی و به‌دنبال آن ابتلا به کرونا باعث شد تا فقط در سه بازی نخست تیمش فرصت بازی پیدا کند و تقریبا سه‌ماه است که از میادین دور مانده است.

هری کین
کاپیتان تیم‌ملی انگلیس و یکی از بهترین مهاجمان کنونی فوتبال دنیا وقتی فهمید که نمی‌تواند راهی منچسترسیتی شود، با افتی عجیب مواجه شد. کین که سال‌هاست در تاتنهام حضور دارد و هر فصل یکی از مدعیان جدی آقای‌گلی در لیگ جزیره محسوب می‌شود در تابستان مورد‌توجه منچسترسیتی قرار داشت و پپ گواردیولا برای پر کردن جای خالی سرخیو آگرو و تقویت خط حمله خود به او امید بسته بود. اما درنهایت تاتنهام مجوز جدایی او را صادر نکرد و کین هم با افتی شدید روبه‌رو شد. 8 هفته طول کشید تا او بتواند نخستین گلش برای تاتنهام در لیگ را به ثمر برساند و پس از آن هم دوباره در 6 مسابقه در حسرت گل ماند تا یکی از بدترین شروع‌های خود در فصول فوتبالی‌اش را تجربه کند.
کین با آمدن کونته شرایط بهتری پیدا کرده و در دو مسابقه اخیر تیمش برابر لیورپول و کریستال پالاس موفق به گلزنی شد تا به‌نوعی از زیر فشار خارج شود و به‌نظر می‌رسد دوران گل‌نزدن‌هایش به انتها رسیده است. هفتمین گلزن برتر تاریخ لیگ برتر که با توجه به فاصله کمش با رقبا می‌تواند به‌زودی به جمع 4 بازیکن برتر نیز برسد امیدوار است در ادامه فصل بتواند روند ضعیفش را جبران کرده و دوباره در بین مدعیان آقای‌گلی قرار گیرد.

محمد صلاح
ستاره سال‌های اخیر لیورپول اگرچه سابقه بازی در تیم‌های بزرگی همچون چلسی و رم را داشته است، اما در لیورپول و زیر‌نظر یورگن کلوپ توانست به یک مهاجم گلزن و آماده تبدیل شود. تا پیش از آن صلاح کمتر توانسته بود آمار گلزنی فوق‌العاده‌ای از خود به‌جای بگذارد و حتی بارها با فاصله زیاد بین گل‌هایش روبه‌رو شده بود. یکی از بدترین آمارهای او مربوط به زمانی است که تازه در لیگ برتر مصر بازی می‌کرد و در برهه‌ای 11 بازی بدون‌گل زده را تجربه کرد. او که در آن زمان تنها 18‌سال داشت بالاخره توانست برابر تیم قدرتمند الاهلی گلزنی کند.
در رم هم صلاح تجربه این روند ضعیف را داشت و در 9 مسابقه تیمش نتوانست گلزنی کند تا اینکه سرانجام در بازی با فیورنتینا گلزنی برای رمی‌ها را جشن گرفت. صلاح در لیورپول نیز چنین افتی را تجربه کرده است و در ابتدای سال‌جاری میلادی در 6 بازی پیاپی هیچ گلی به نامش ثبت نشد. این روند منفی در دیدار برابر وستهام با دو گل تماشایی که به ثمر رساند، خاتمه یافت و دوباره روند موفق خود را از سر گرفت.

علیرضا جهانبخش
یکی از نفراتی که شرایطی مشابه طارمی در بین ملی‌پوشان ایرانی داشته جهانبخش است که با وجود اینکه سابقه کسب عنوان آقای‌گلی در فوتبال هلند را داشت و به‌عنوان یکی از ستاره‌های آینده‌دار لیگ این کشور راهی برایتون شد، اما نتوانست در این تیم لیگ برتر عملکرد خوبی داشته باشد. جهانبخش در نخستین فصل حضورش در این تیم نه‌تنها در گلزنی ناکام بود، بلکه حتی نتوانست برای هم‌تیمی‌هایش پاس‌گل هم ارسال کند.
به این ترتیب او یکی از طولانی‌ترین روندهای افت را تجربه کرد و در فصل دوم هم تقریبا تا نیم‌فصل منتظر ماند تا بالاخره نخستین گلش با لباس برایتون را در لیگ برتر زد. او نهایتا در دو مسابقه لیگ گل زد و همچنان روند ناامیدکننده‌اش ادامه داشت. در فصل سوم هم فقط دو گل در جام اتحادیه حاصل عملکرد او در برایتون بود تا درنهایت تصمیم به بازگشت به هلند بگیرد و این‌بار با لباس فاینورد در رقابت‌های لیگ این کشور حاضر شد. شروع او با فاینورد هم خوب بود، اما در این تیم هم دوباره با افتی دیگر مواجه شد تا هواداران این تیم از روند او در تیم خود دچار نگرانی شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها