به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۸
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۲ ساعت ۲۱:۱۸
کد مطلب : ۳۱۷۰۰۹

خشم مردم هر هفته با شنیدن خطبه‌های نماز جمعه بیشتر شده و دچار یاس و ناامیدی می‌شوند

رسانه‌ها برای آرامش روانی مردم هم که شده، عصرهای جمعه خطبه‌ها را پوشش ندهند!
خشم مردم هر هفته با شنیدن خطبه‌های نماز جمعه بیشتر شده و دچار یاس و ناامیدی می‌شوند
گروه سیاسی: مواضع برخی از ائمه جمعه در طول سالیان اخیر، هر هفته موجب انتقاد و گاها شگفتی افکار عمومی و چهره‌های سیاسی شده و بسیاری بر این باور هستند که رویکرد حاکم بر تریبون‌های ائمه جمعه، موجب از دست رفتن نفوذ معنوی آن در میان جامعه و بعضا، وهن مقدسات شده است.
سلمان کدیور، فعال سیاسی عدالتخواه و از منتقدین این رویکرد در گفتگویی با سایت امتداد، ضمن اشاره به ابعاد و تبعات این مسئله، اظهار داشت: یکی از نقدهای جدی که ما به تریبون ائمه جمعه داشتیم و در حال حاضر و با تغییر دولت، کاملا به اثبات رسید، این بود که تریبون ائمه جمعه به تریبون انحصاری یک جریان سیاسی بدل شده است.
 
تریبون ائمه جمعه، همه اقشار مردم را نمایندگی نمی‌کند
وی افزود: متاسفانه، امروز تریبون ائمه جمعه، همه اقشار مردم را نمایندگی نکرده و به تریبونی بدل شده که از مجرای آن، انحصارا به برخی جناح‌ها هجمه وارد شده و برخی جناح‌ها توسط آن تقویت می‌شوند. این جناح‌ها، هر اقدامی هم صورت بدهند، باز هم از تریبون نماز جمعه به آن‌ها نقدی وارد نمی‌شود.
 
مردم در طول ۲ سال گذشته، احساس کردند که اگر نماز جمعه هم تعطیل باشد، خیلی اتفاق خاصی رخ نخواهد داد

کدیور، تصریح کرد: خروجی این رویکرد نیز، همین وضعیتی است که امروز، شاهد آن هستیم. پس از گسترش همه‌گیری کرونا در کشور و تعطیلی تریبون‌های نماز جمعه، ظرف مدت حدود ۲ سال گذشته، مردم احساس کردند که اگر نماز جمعه هم تعطیل باشد، خیلی اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. در حالی که برخی گمان می‌کردند که اگر نماز جمعه تعطیل باشد، چه و چه خواهد شد و در عمل، عکس این تصور را شاهد بودیم.
این فعال سیاسی عدالتخواه، همچنین، بیان داشت: همین حالا نیز، حجم استقبال مردمی که قبل از اپیدمی کرونا در نماز جمعه شرکت می‌کردند با بازگشایی دوباره آن، رو به افول گذاشته و خیلی از همین شهروندان دیگر در این مراسم حضور پیدا نمی‌کنند. علت این مسئله هم به نظرم، همین است که تریبون نماز جمعه، صدای مردم نبوده و به تقویت کننده انحصاری یک جناح سیاسی بدل شده است.
 
خشم مردم هر هفته با شنیدن خطبه‌های نماز جمعه بیشتر شده و دچار یاس و ناامیدی می‌شوند
وی همچنین در ادامه، ضمن انتقاد از برخی مواضع مطرح شده در مراسم نماز جمعه در شهرستان‌های مختلف، یادآور شد: به عنوان نمونه در حالی که
متاسفانه یک اعتیادی در کشور داریم که بسیاری به آن دچار هستند و این اعتیاد، خرج کردن از مذهب به نفع یک جناح سیاسی است. این یک اعتیاد است و اگر توجه داشته باشید، همین عده در دولت قبل نیز با استفاده از همین ادبیات به آن دولت می‌تاختند
مردم با کمبود بدیهیات روزمره و معیشت خود دست و پنجه نرم می‌کنند، هنگام دنبال کردن اخبار، متوجه می‌شوند که امام جمعه شهرشان به فرض، اسب سواری بانوان را موجب چشم چرانی دانسته است!
کدیور در ادامه نیز، خاطرنشان کرد: شاید یکی از بهترین لطف‌هایی که رسانه‌ها می‌توانند برای آرامش روانی مردم داشته باشند، این باشد که عصرهای جمعه، خطبه‌های نماز جمعه را پوشش ندهند. چون، وقتی مردم این خطبه‌ها و اظهارات را می‌شنوند، هر بار خشم‌شان بیشتر شده و دچار یاس و ناامیدی خواهند شد. کما اینکه شاهد هستیم که در این دولت، وضعیت معیشتی مردم به نحو متفاوتی با گذشته انعکاس داده می‌شود. البته به شخصه حامی هیچ یک از این دولت‌ها نبودم اما، این دوگانگی‌ها در ذهن مردم باقی می‌ماند.
این فعال سیاسی عدالتخواه، اضافه کرد: اینکه مردم با یک سری از واقعیات بدیهی از نزدیک روبرو هستند و در عین حال، واقعیت متفاوتی از آنچه رخ می‌دهد را از تریبون‌های نماز جمعه می‌شنوند در میان مدت به نفع کشور نخواهد بود.
 
ائمه جمعه متاسفانه دچار اعتیاد به حرف‌درمانی و خرج کردن از مذهب در حمایت از دولت هستند
وی همچنین، اشاره‌ای هم به حمایت بی چون و چرای ائمه جمعه از دولت سیزدهم داشت و اظهار کرد: به نظر  من، متاسفانه یک اعتیادی در کشور داریم که بسیاری به آن دچار هستند و این اعتیاد، خرج کردن از مذهب به نفع یک جناح سیاسی است. این یک اعتیاد است و اگر توجه داشته باشید، همین عده در دولت قبل نیز با استفاده از همین ادبیات به آن دولت می‌تاختند.
کدیور، خاطرنشان کرد: متاسفانه این یک اعتیادی است که در برخی از ائمه جمعه وجود دارد و به نظر من، این مواضع، تنها حرف درمانی بوده و در خروجی واقعی در عمل نخواهد داشت. آقایان به تعبیر خود، بنا دارند که با استفاده از این ادبیات به نوعی، گفتار درمانی و حرف درمانی را نسبت به مشکلات بغرنج جامعه داشته باشند و این رویکرد، پاسخگوی هیچ از نیازهای جامعه نخواهد بود.
 
دژ آهنین نقد ائمه جمعه به مانند گذشته، مستحکم نیست
وی در ادامه با اشاره به لزوم وجود نقدهای جدی و صریح به این رویکرد ائمه جمعه، اذعان داشت: به نظر من البته، دژ آهنین نقد ائمه جمعه به مانند گذشته، مستحکم نیست. سابقا این مسئله، خیلی تابو بود و اوایل دهه هشتاد، وقتی لب به انتقاد باز می‌کردیم با یک هجمه عجیبی روبرو می‌شدیم.
این فعال سیاسی عدالتخواه در پایان نیز، اضافه کرد: این نقدها به شکلی گسترش یافته که امروز شاهد طرح آن از سوی بچه‌حزب‌اللهی‌ها و بچه‌انقلابی‌ها هستیم و بسیاری از جوانان اصولگرا، بدون داشتن هرگونه ابایی، منتقد جدی وضع کنونی هستند. به جرات می‌توانم بگویم که نقدهای جوانان این جناح، نسبت به رویکرد حاکم بر تریبون ائمه جمعه دارند به مراتب، سخت‌تر و جدی‌تر است تا نقدهای مطرح شده از سوی جوانان و جریان اصلاح‌طلب.
برچسب ها: ائمه جمعه

۱۴۰۰/۱۱/۰۲ ۲۳:۱۸
از اولین نماز جمعه هم میدونستیم اگه برگزار نشه اتفاق خاصی که نمیفته خیلی هم خوب میشه هم لینهمه پول توحلقوم اینا ریخته نمیشه هم اینهمه هزینه نمیشه وخلاصه از بسیاری جهات بسیار عالی میشه (381808)
اردشیر جانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ۱۷:۱۱
کاملا موافقم (381837)
خوابند وزیران خرابند وکیلان
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۰۲ ۲۳:۲۶
دقیقا همینطوره، نکته بسیار عجیب و دردناک اینجاست که اینها نمایندگان و سفیران ..... هستند!!! چپاول ملت تحت هر عنوانی گناه نابخشودنی است، ضمنا حرف از جراحی اقتصادی یعنی اعتراف به ناتوانی و بی کفایتی در اداره کشور، زیرا نتوانستند در 4 دهه از بیماریهای متنوع پیشگیری کنند. (381809)
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۰۲ ۲۳:۳۸
محتوای خطبه های نماز جمعه در بالاترین سطوح نظام در شورای سیاست گذاری انها تعین میشود‌ ................. مانند زمان ما (381810)
۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ۱۳:۳۱
وقتی دین در خدمت سیاست باشد باعث دین گریزی مردم می شود (381831)
اردشیر جانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ۱۷:۱۰
هیچ وقت به کسانی که پول میگیرند تا دین تبلیغ کنند اعتماد نداشتم (381836)
۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ۱۸:۵۶
تا زمانی که تمام مسئولین مملکت افکار متحجرانه داشته باشند همین آشه وهمین کاسه (381841)
حیف که منتشر نمیشه
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ۰۰:۳۱
حالم از هرچی.......... دیگه بهم میخوره!!! بی جهت نبوده که............ (381850)
۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ۰۹:۲۷
با وجود احمد خاتمی سید احمد علم الهدی صدیقی طائب شریعتمداری کیهان طباطبائی امام جمعه اصفهان امام جمعه اردبیل ووووووووووووووووووووایران و اسلام هیچ نیازی به دشمن خارجی ندارد این افراد دقیقا دارن ضربه ای به اسلام میزنن که هیچ قدرت خارجی و داخلی قادر به آن نیستند (381859)
۱۴۰۰/۱۱/۰۴ ۱۸:۱۱
................به خدا بهتر است زیر لوای دین هر غلطی میکنن..... (381894)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها