به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۳۱۷۱۹۷

آیا واکسن‌های کرونا بر باروری تاثیری می‌گذارند؟

آیا واکسن‌های کرونا بر باروری تاثیری می‌گذارند؟
گروه علمی: شایعات زیادی درباره تاثیر واکسن‌های کرونا بر باروری مطرح شده است، اکنون یک یافته‌های یک بررسی در آمریکا بر این شایعات نقطه پایان می‌گذارد.یافته‌های بررسی جدید بوسیله پژوهشگران دانشگاه بوستون نشان می‌دهد که واکسیناسیون بر ضد کرونا احتمال بارداری موفق زوج‌هایی را که می‌خواهند پچه‌دار شوند، کاهش نمی‌دهد، اما مردانی که آزمایش کرونای مثبت پیدا کرده‌اند، ممکن است دست کم دچار «کاهش گذرای باروری» شوند.

یافته‌های این بررسی که این هفته «ژورنال اپیدمیولوژی آمریکا» منتشر شده است، به شواهد مثبت دیگر در این باره اضافه می‌شوند که مصرف واکسن‌ها هم از زنان باردار محافظت می‌کنند و هم خطر ابتلای نوزادان آنها به کرونا را کاهش می‌دهد.این پژوهشگران بررسی‌شان را بر اساس داده‌هایی به دست آمده «بررسی آنلاین بارداری» انجام دادند که سال‌ها است در دانشگاه بوستون ادامه دارد، انجام دادند.

این پژوهشگران می‌گویند یافته‌هایشان این اطمینان را برای زوج‌هایی که به دنبال بچه‌دار شدن هستند، فراهم می‌کند که واکسیناسیون کرونا باروری آنها را مختل نمی‌کند. شرکت‌کنندگان در این بررسی زنان بزرگسال تا ۴۵ ساله بودند بدون استفاده از درمان‌های ناباروری در تلاش برای باردار شدن بود و بسیاری از همسرانشان هر هشت هفته برای یک سال مورد پرسش قرار گرفته بودند.

آنالیز آماری داده‌های گردآوری‌شده از زنان و مردان نشان داد که هیچ رابطه‌ معناداری میان واکسیناسیون کرونای این زوج‌ها و احتمال باروری آنها در مقایسه با زوج‌های واکسینه‌نشده وجود ندارد.به گفته این پژوهشگران، این تاثیر نداشتن واکسیناسیون بر باروری بدون توجه به برند واکسن و زمان‌های متفاوت واکسیناسیون در سال مصداق داشت.

اما در مردانی که در طول این بررسی آزمایش مثبت کرونا پیدا کرده بودند، ظاهرا «کاهش گذرا» در احتمال باروری را در طول ۶۰ روز پس از آزمایش رخ داده بود.برخی از بررسی‌های قبلی نشان داده‌اند افت دست کم گذرای در تولید اسپرم در بدن به دنبال عفونت علامت‌دار کروناویروس رخ می‌دهد. این کاهش ممکن است نتیجه تب‌های چندروزه در افراد مبتلا به کرونا باشد.

پژوهشگران دانشگاه بوستون قصد دارند پیگیری این افراد را همچنان ادامه دهند تا «رابطه درازمدت» میان واکسیناسیون و «توانایی لقاح» (fecundibility) (احتمال بارداری یک زن در طول یک ماه معین چرخه قاعدگی) را بررسی کنند. اما به گفته آنها بعید است واکسیناسیون اثرات جانبی بر باروری در چند ماه پس از واکسیناسیون هم داشته باشد.کارشناسان بهداشت عمومی ماه‌هاست که زوج‌ها را به واکسیناسیون تشویق کنند و به خطرات قابل‌توجه ناشی از کرونا در دوران بارداری اشاره کرده‌اند.

عفونت کرونا همچنین می‌تواند خطر مرده‌زایی را هم افزایش دهد. یک بررسی اخیر که نتایج آن در ژورنال معتبر پزشکی «نیچر» منتشر شد، در نوزادان مادران دچارعفونت کرونا واکنش‌ التهابی را کشف کردند که می‌تواند به عوارض درازمدت بینجامد.
برچسب ها: واکسن کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها