به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۰۳ ساعت ۱۸:۵۳
کد مطلب : ۳۱۷۲۲۰

ارتباط تماشای تلویزیون با لخته شدن خون

ارتباط تماشای تلویزیون با لخته شدن خون
گروه علمی:خطر لخته شدن خون در رگ ممکن است با افزایش تماشای تلویزیون، بیشتر شود. دانشمندان می‌گویند در صورت تماشای زیاد تلویزیون، برای جلوگیری از لخته شدن خون استراحت کنید. این هشدار در حالی است که یک مطالعه گزارش می‌دهد تماشای تلویزیون به مدت چهار ساعت یا بیشتر در روز با ۳۵ درصد خطر بیشتر لخته شدن خون در مقایسه با کمتر از ۲.۵ ساعت مرتبط است.
 
دکتر ستور کونوتسور، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه بریستول بریتانیا گفت: یافته‌های مطالعه ما نشان می‌دهند که فعالیت فیزیکی، خطر افزایش لخته‌های خون مرتبط با تماشای طولانی مدت تلویزیون را از بین نمی‌برد. اگر می‌خواهید در تلویزیون پرخوری کنید، باید استراحت کنید. می‌توانید هر ۳۰ دقیقه یک بار بایستید و حرکات کششی انجام دهید یا از دوچرخه ثابت استفاده کنید. از ترکیب تلویزیون با میان وعده‌های ناسالم خودداری کنید.

این مطالعه ارتباط بین تماشای تلویزیون و ترومبوآمبولی وریدی (VTE) را بررسی کرد. VTE شامل آمبولی ریه (لخته شدن خون در ریه ها) و ترومبوز ورید عمقی (لخته شدن خون در ورید عمیق، معمولاً پاها که می‌تواند به ریه‌ها رفته و باعث آمبولی ریه شود) است.برای انجام این مطالعه، محققان یک بررسی سیستماتیک برای جمع آوری شواهد منتشر شده موجود در مورد موضوع انجام دادند و سپس نتایج را با استفاده از فرآیندی به نام متاآنالیز ترکیب کردند.
دکتر کونوتسور گفت: ترکیب چندین مطالعه در یک متاآنالیز نمونه بزرگتری ارائه می‌دهد و نتایج را دقیق‌تر و قابل اعتمادتر از یافته‌های یک مطالعه فردی می‌کند.

تجزیه و تحلیل شامل سه مطالعه با مجموع ۱۳۱۴۲۱ شرکت کننده ۴۰ ساله و بالاتر بدون VTE از قبل بود. میزان زمان صرف شده برای تماشای تلویزیون توسط پرسشنامه ارزیابی شد و شرکت کنندگان به عنوان بینندگان طولانی مدت (تماشای تلویزیون حداقل چهار ساعت در روز) و هرگز به ندرت بیننده (تماشای تلویزیون کمتر از ۲.۵ ساعت در روز) طبقه بندی شدند.

میانگین طول مدت پیگیری در سه مطالعه از ۵.۱ تا ۱۹.۸ سال متغیر بود. در این دوره، ۹۶۴ شرکت کننده VTE را توسعه دادند. محققان خطر نسبی ابتلا به VTE را در تماشاگران تلویزیونی طولانی مدت در مقابل هرگز یا به ندرت مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. آن‌ها دریافتند که بینندگان طولانی مدت ۱.۳۵ برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به VTE در مقایسه با تماشاگران هرگز یا به ندرت بوده اند.

این ارتباط مستقل از سن، جنس، شاخص توده بدنی (BMI) و فعالیت بدنی بود.دکتر Kunutsor گفت: هر سه مطالعه برای این عوامل تنظیم شده اند؛ زیرا آن‌ها به شدت با خطر VTE مرتبط هستند. به عنوان مثال سن بالاتر، BMI بالاتر و عدم فعالیت بدنی با افزایش خطر VTE مرتبط است. یافته‌ها نشان می‌دهند که صرف نظر از فعالیت بدنی، شاخص توده بدنی، سن و جنسیت شما، تماشای چندین ساعت تلویزیون یک فعالیت خطرناک برای ایجاد لخته خون است.

دکتر کونوتسور گفت: این یافته‌ها بر اساس مطالعات مشاهده‌ای است و ثابت نمی‌کنند که تماشای طولانی تلویزیون باعث لخته شدن خون می‌شود.او در مورد دلایل احتمالی رابطه مشاهده شده، گفت: تماشای طولانی مدت تلویزیون شامل بی حرکتی می‌شود که یک عامل خطر برای VTE است. به همین دلیل است که افراد تشویق می‌شوند بعد از عمل جراحی یا در طی یک پرواز طولانی مدت حرکت کنند. برای مدت طولانی در یک موقعیت تنگ بنشینید، خون به جای گردش، در اندام‌های شما جمع می‌شود و این می‌تواند باعث لخته شدن خون شود. در نهایت، تماشاگران پرخوری تمایل به خوردن تنقلات ناسالم دارند که ممکن است منجر به چاقی و فشار خون بالا شود که هر دو احتمال انعقاد خون را افزایش می‌دهند.

دکتر کونوتسور گفت: نتایج ما نشان می‌دهند که باید زمان سپری کردن مقابل تلویزیون را محدود کنیم. دوره‌های طولانی تماشای تلویزیون باید با حرکت در هم آمیخته شوند تا گردش خون حفظ شود. به طور کلی، اگر روزانه زیاد می‌نشینید. زندگی یا برای مثال کار شما شامل ساعت‌ها نشستن پشت کامپیوتر است، حتماً هر از گاهی بلند شوید و حرکت کنید.
برچسب ها: آمبولی ریه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها