به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۹:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۱۷ ساعت ۱۴:۵۴
کد مطلب : ۳۱۹۸۹۲

کسب جایزه "کامستک" ۲۰۲۱ توسط محققان ایرانی

کسب جایزه "کامستک" ۲۰۲۱ توسط محققان ایرانی
گروه علمی: محققان ایرانی موفق به کسب جایزه کامستک(Comstech) سال ۲۰۲۱ شدند.به گزارش ایسنا، "کمیته دائم همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری‌های اسلامی"(به اختصار انگلیسی کامستک) برندگان جوایز دو سالانه خود در سال ۲۰۲۱ را اعلام کرد و در میان برندگان نام دو محقق ایرانی نیز به چشم می‌خورد.
 پروفسور علی اکبر موسوی موحدی از موسسه بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران، موفق به دریافت جایزه یک عمر دستاورد کامستک در رشته شیمی شد.

پروفسور موحدی بنیانگذار بیوشیمی فیزیک در ایران است. او در سال ۱۳۳۱ در شیراز چشم به جهان گشود. مدرک کارشناسی خود را در رشته شیمی از دانشگاه شهید بهشتی دریافت کرد و مدرک کارشناسی ارشد را از دانشگاه میشیگان شرقی آمریکا و دکترای تخصصی خود را در رشته بیوشیمی فیزیک از دانشگاه منچستر انگلستان کسب کرد.

پس از اتمام دوره دکترا، در دانشگاه تهران مشغول به تدریس و تحقیق شد. او هم‌اکنون استاد تمام گروه بیوفیزیک در مرکز تحقیقات بیوشیمی و بیوفیزیک دانشگاه تهران است.جایزه بهترین کتاب علمی کامستک نیز به پروفسور اسماعیل قوانلو، دانشیار دانشگاه شیراز برای کتاب "مکانیک پیوسته محاسباتی ساختارهای نانوسکوپی"(computational continuum mechanics of nanoscopic structures) رسید. دکتر هاشم رفیعی‌تبار فیزیک‌دان و یکی از محققین فناوری نانو در ایران و همچنین دکتر سید احمد فاضل‌ زاده از دیگر نویسندگان این کتاب هستند.

سایر جوایز در رشته‌های چون زیست‌شناسی، جایزه محقق جوان و بهترین ثبت اختراع به ترتیب به دکتر محمد اشرف(Muhammad Ashraf) پروفسور مؤسسه بیولوژی مولکولی و بیوتکنولوژی دانشگاه لاهور، شاه فهد(Shah Fahd) از دانشگاه هاریپور پاکستان و آزرول ازلان حمزه(Azrul Azlan Hamzah) از موسسه مهندسی میکرو و نانوالکترونیک مالزی رسید.

فهد آلوشیمه(Fahad Alsohime) از عربستان سعودی جایزه بهترین مقاله در حوزه زیست‌شناسی و مصطفی کمال بیازیت(Mustafa Kemal Beyazit) از ترکیه برنده بهترین مقاله در حوزه شیمی شد.جایزه بهترین مقاله در حوزه ریاضیات به دو محقق از مصر و بنگلادش رسید و بهترین مقاله در حوزه فیزیک نیز به محققی مالزیایی تعلق گرفت.
جوایز کامستک هر دو سال یک بار در حوزه علوم پایه و علم و فناوری اعطا می‌شوند تا از محققان کشورهایی که عضو سازمان همکاری اسلامی هستند قدردانی شود. هر جایزه شامل یک گواهی، مدال افتخار و جایزه نقدی است.

کامستک به منظور افزایش همکاری‌های علمی و ارتقاء سطوح ارتباطات علمی کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی(OIC) تأسیس شده است. این کمیته با هدف و تأکید بر توسعه آموزش‌های تکمیلی، سرمایه‌گذاری در بخش تحقیقات، توجه ویژه به فناوری اطلاعات، مبادله اطلاعات میان کشورهای اسلامی و جلوگیری از فرار مغزها شکل گرفته است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها