به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۱۱/۲۳ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۳۲۰۸۵۷

دلار ۴۲۰۰ تومانی نمی‌رود

دلار ۴۲۰۰ تومانی نمی‌رود
گروه اقتصادی: با وجود همه ابهامات و بلاتکلیفی‌ها درباره حذف شدن یا نشدن ارز ۴۲۰۰ تومانی در خبر جدیدی اعلام شده که دلار ۴۲۰۰ تومانی نمی‌رود.سرانجام اعضای کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۱ مجلس به ابقای ارز ۴۲۰۰تومانی در سال آینده رأی دادند، آنها سهم دولت از درآمدهای نفتی را کاهش دادند تا رئیس‌جمهور مجوز لازم برای هزینه‌کرد بیشتر دلارهای نفتی را از مقام معظم رهبری دریافت کند. کمیسیون تلفیق روز جمعه بررسی تبصره‌های بودجه پیشنهادی دولت را به پایان رساند.
 
در گزارش ارائه شده از کمیسیون تلفیق سقف منابع و مصارف بودجه بسته نشده است.طبق مقررات از ابتدای اسفندماه نمایندگان وارد تصویب بودجه می‌شوند. امسال برخلاف سال‌های گذشته دیگر خبری از بررسی کلیات نیست زیرا با تغییر آیین‌نامه داخلی مجلس، کلیات لایحه بودجه قبلا به تصویب رسیده است. با این تغییر نمایندگان در جلسات روزهای آینده فقط به بررسی احکام و تبصره‌ها می‌پردازند.

تغییرات؛ بیش از ۵ درصد
براساس گفته رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه، این هفته هیأت رئیسه کمیسیون تلفیق برای تراز بودجه‌ای و تنظیم اعداد و ارقام بودجه جلسه ویژه‌ای برگزار می‌کند. این نماینده مجلس درباره دلیل کاهش سهم دولت از درآمدهای نفتی اعلام کرد: به‌دلیل اینکه دولت هنوز نامه موافقت مقام معظم رهبری با استقراض ۲۰ درصدی از صندوق توسعه ملی را ارائه نکرده، به ناچار ۱۳۷هزار میلیارد تومان از درآمد ناشی از این محل در لایحه بودجه تا زمان ارائه نامه قابل استفاده نیست.
 
از سوی دیگر با توجه به پیشنهادها در قالب هدفمندی یارانه‌ها، منابع ۴۷۰هزار میلیارد تومانی پیشنهادی دولت به ۶۰۰هزار میلیارد تومان افزایش یافت.زارع با تأیید میزان تغییرات در لایحه بودجه پیشنهادی دولت به میزان دست‌کم پنج درصد، گفت: البته ۶۰هزار میلیارد منابع از محل واردات خودرو و ۵٫۵میلیارد یورو از محل فروش نفت در کمیسیون تلفیق پیش‌بینی شد، با این حساب میزان تغییرات بیش از ۵درصد است.

حفظ ارز ترجیحی
زارع درباره جزئیات مصارف تبصره ۱۴بودجه سال آینده هم گفت: همچنین ۷۳هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی۴۵هزار تومانی و معیشتی مصوب شد. به‌گفته او، در سال آینده تغییری در میزان پرداخت یارانه‌های نقدی به‌وجود نخواهد آمد زیرا ارز ترجیحی در بودجه سال ۱۴۰۱حذف نشده و یارانه برای تامین کالاهای اساسی، دارو و تجهیزات پزشکی درنظر گرفته شده است .

به‌گفته این نماینده مجلس، ۳۲هزار میلیارد تومان غیر از یارانه ارز ترجیحی مصوب شده برای حوزه سلامت و بهداشت قرار داده شده است.محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو دیگر این کمیسیون هم اعلام کرد: بودجه یارانه نقدی و معیشتی رقم ۷۳٫۸هزار میلیارد تومان، یارانه برای تامین کالاهای اساسی ۱۰۹هزار میلیارد تومان و یارانه دارو، تجهیزات پزشکی، تکمیل بیمه سلامت برای افراد فاقد بیمه و تامین دارو برای بیماران خاص و صعب‌العلاج ۷۱۰هزار میلیارد تومان تعیین شده است.
مرجع : روزنامه همشهری
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها