به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۴ ساعت ۱۲:۳۰
کد مطلب : ۳۲۹۲۷۰

تکنولوژی چه تاثیری بر کارگران می‌گذارد؟

تکنولوژی چه تاثیری بر کارگران می‌گذارد؟
گروه اقتصادی: برخی از فعالان کارگری بر خلاف کارفرمایان باور دارند، بکارگیری فناوری‌های نوین و اتوماسیون نه تنها تاثیر مثبتی بر کارگران ندارد بلکه تاثیری منفی بر آنها می‌گذارد.به گزارش ایلنا ، تغییر کارگاه‌ها و کاهش نقش کارگران در قرن بیست و یکم روندی صعودی دارد و شکل کارگاه‌ها با سرعت بالایی در حال تغییر است. ماشینی شدن کارگاه‌ها و حذف نیروی انسانی به ویژه کارگرانی که مهارت کمتری دارند به یک نگرانی در روابط کار تبدیل شده است. بسیاری از کارفرمایان ترجیح می‌دهند از اتوماسیون و هوش مصنوعی برای تکمیل کارگاه‌ها استفاده کنند تا به ادعای خود بهره‌وری بیشتری داشته باشند و هزینه کمتری پرداخت کنند. کارفرمایان همچنین باور دارند، کاهش تعداد نیروی انسانی می‌تواند دستمزد کارگران شاغل در یک کارگاه را افزایش دهد. 

موسسه فناوری دانشگاه «جورجیا» ایالات متحده، تاثیر فناوری و به کارگیری آن در کارگاه‌ها و تاثیرش بر نیروی انسانی را بررسی کرده است. یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد، گسترش روزافزون تکنولوژی‌های جدید موجب نارضایتی کارگران شده و امنیت شغلی را به خطر انداخته است. 

به گفته یکی از پژوهشگران این تحقیق، وقتی تصاویر و اخبار اعتراض کارگران سراسر جهان در اینترنت را بررسی کردیم، به این نتیجه رسیدیم که خواسته‌های نیروی انسانی نسبت به گذشته تغییر کرده است. رسیدگی به خواسته‌های آنان در این روزها به گفتمانی جدید نیاز دارد تا نیازها و خواسته‌هایشان مورد بررسی قرار گیرد. تصمیم گرفتیم تا تاثیر اتوماسیون و هوش مصنوعی در کارگاه‌ها و حذف نیروی انسانی به ویژه کارگرانی که مهارت کمتری دارند را مورد بررسی قرار دهیم. به طور مثال کارگران شاغل در «لوئیزا نازارنو» نسبت به شرایط در محیط‌های کاری مدرن اعتراض دارند و نسبت به امنیت شغلی احساس نگرانی می‌کنند. 

این تحقیق، تاثیر به‌کارگیری فناوری‌های نوین را با ادغام چندین رشته مثل اقتصاد، جامعه‌شناسی، روان‌شناسی بررسی کرده تا نتایج جامع‌تری به دست بیاورد. این تحقیق تلاش می‌کند تا نگاه کارفرمایان نسبت به محیط کار را تغییر دهد تا آسیب کمتری به نیروی انسانی وارد شود. به طور قطع، کیفیت زندگی کارگران نه تنها بر جامعه تاثیر می‌گذارد بلکه وضعیت بهره‌وری را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. رفاه کارگران، موضوعی مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد. 

اخبارجایگزینی فناوری نوین به جای نیروی انسانی به طور قطع برای کارگران ناخوشایند است. مکمل‌سازی نیروی انسانی و اتوماسیون به عنوان یک کالای جهانی مطرح می‌شود. کارفرمایان، نیروی کار ماهر را برای مشاغلی که شامل اتوماسیون و هوش مصنوعی می‌شوند، پرورش می‌دهند و بر این باور هستند، کارگران در آینده نزدیک و در سایه فناوری‌های نوین می‌توانند بهره‌وری و خلاقیت بیشتری داشته باشند. کارفرمایان همچنین معتقدند، نیروی کار غیرماهر باید حذف شود. 

محققان دریافته‌اند که ادعای کارفرمایان به همین سادگی نیست، نارضایتی کارگران باید درنظر گرفته شود و به این پرسش که آیا ادغام اتوماسیون و هوش مصنوعی تأثیر مثبت و یکسانی بر رفاه کارگران خواهد داشت؟، پاسخ داده شود. به گفته پژوهشگران، شواهد قانع کننده‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد این موضوع بر رفاه و معیشت تمامی کارگران، تاثیری منفی خواهد داشت. 

بر اساس مطالعات و ادبیات قبلی و گفتمان کلی در مورد اتوماسیون و هوش مصنوعی در محیط کار، محققان پنج کانال فرضی یعنی «آزادی کارگر»، «توجه به نیروی کار»، «شناخت نیازهای نیروی انسانی»، «نظارت بر محیط کار» و «امنیت شغلی» را مورد بررسی قرار داده‌اند تا تاثیر اتوماسیون و فناوری‌های نوین بر رفاه کارگران را شرح دهند. 

نتایج نشان می‌دهد، کارگرانی کم‌مهارتی که در محل اشتغال آن‌ها اتوماسیون وجود ندارد، استرس کمتری را تجربه می‌کنند اما با خطرات بیشتری در محیط کار روبرو هستند و آسیب‌های جسمی بیشتری دیده‌اند. مشاغلی که با بالاترین سطوح خطر اتوماسیون در مواجه هستند، استرس بیشتری را تجربه می‌کنند و در معرض آسیب‌های روحی قرار دارند و خطر بیکاری، آنان را لحظه به لحظه تهدید می‌کند. 

این یافته‌ها صددرصدی نیست و تناقض‌هایی وجود دارد. برخی از کارفرمایان با وجود به‌کارگیری اتوماسیون، محیط کاری امن حتی برای کارگران کم‌مهارت ایجاد کرده‌اند. اگرچه کاری برای این گروه آسان شده اما الزامی برای کاهش استرس شغلی وجود ندارد. 

اتوماسیون شاید کار را آسان‌تر کرده باشد اما خطر بیکاری را نیز افزایش داده است. کارفرمایان با اتکا به سیستم‌های نوین اداری می‌توانند در هر لحظه نیروی کار خود را رصد و آزمایش کنند بنابراین احساس فقدان امنیت شغلی افزایش می‌یابد. کارگاه‌هایی که مجهز به سیستم اتوماسیون هستند، احساس‌ عدم امنیت شغلی به یک بیماری فراگیر تبدیل می‌شود که بر کیفیت کار تاثیرگذار است. 

برخی از فعالان حوزه کارگری باور دارند، کارفرمایان موظف هستند تا تاثیر اتوماسیون و بکارگیری هوش مصنوعی در کارگران را مورد بررسی دهند. فعالان حوزه کار معتقدند، طیف گسترده تغییرات حوزه کار که تحت تاثیر رشد و پیشرفت در حوزه فناوری است، به طور قطع بر زندگی کارگران تاثیرگذار خواهد بود. 

برخی از فعالان حوزه کار امیدوار هستند که با اقدامات توجیهی خود بتوانند به کارفرمایان گوش‌زد کنند که تصمیمات آن‌ها تاثیر شگرفی بر معیشت و بازار کار به ویژه در دوران پساکرونا دارد. آن‌ها بیشتر ترجیح می‌دهند تا کارفرمایان به آموزش حین کار و سلامت کارگران توجه بیشتری کنند نه اینکه اتوماسیون یا دیگر نوآوری‌هایی که فرصت‌های شغلی به برای کارگران کم مهارت را کاهش می‌دهد. 

نکته مهم و اساسی این است که فعالان کارگری در این روزها خواسته‌های خود را فراتر برده‌اند، آن‌ها نه تنها برای دستمزد، معیشت و امنیت شغلی مطالبه‌گری می‌کنند بلکه به تغییرات بازار کار که با نام «جامعه‌شناسی یا روان‌شناسی مکمل تکنولوژیک» خوانده می‌شود، توجه ویژه‌ای دارند. 

به گفته یکی از فعالان حوزه کار، در تلاش هستیم تا به خواسته‌های کارگران که به اندازه کافی توجه نشده یا بی‌پاسخ باقیمانده، توجه بیشتری کنیم. بنابراین توجه به تغییرات بازار کار با توجه به پیشرفت سریع تکنولوژی، بسیار اهمیت دارد. توجه به تغییرات بازار کار می‌تواند راهی مقدماتی برای گشودن گفتمانی جدید در حوزه روابط کار باشد.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها