به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۲۱:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۱۶ ساعت ۱۲:۳۹
کد مطلب : ۳۲۹۷۰۲
صعود از لیگ یک و قهرمانی بلافاصله

آشنایی با تیم شگفت انگیز این فصل اروپا

گروه ورزشی: تکلیف صدرنشین فصل عادی لیگ بلژیک یک هفته پیش از پایان رقابت‌ها مشخص شد.
آشنایی با تیم شگفت انگیز این فصل اروپا
تیم فوتبال رویال یونیون سنت‌ژیل، یکی از قدیمی‌ترین باشگاه‌های فوتبال در بلژیک به شمار می‌رود که قدمتی ۱۲۴ ساله در فوتبال این کشور دارد.
این باشگاه که در قرن ۱۹ میلادی تاسیس شده، در اوایل قرن ۲۰ قهرمان بلامنازع فوتبال بلژیک محسوب می‌شد و ۱۱ عنوان قهرمانی را در کارنامه خودش به ثبت رسانده بود. با این وجود در اواخر دهه هفتاد میلادی این تیم از دوران اوج خودش به دور بود و سرانجام به لیگ دسته دوم بلژیک سقوط کرد.
دوری آپاچی‌ها از سطح اول فوتبال بلژیک پس از ۴۸ سال، با قهرمانی در لیگ دسته دوم به پایان رسید.
آنها لیگ امسال را با پیروزی غیرقابل انتظار ۱-۳ برابر اندرلخت آغاز کردند. درحالی که تیم تحت هدایت فلیکس مازو که پیش از این در شارلوا به بازیکنان ایرانی زیادی کار کرده و علاقه زیادی هم به کاوه رضایی داشت، با بودجه تنها ۱۶ میلیون یورویی، سومین تیم ارزان لیگ محسوب می‌‌شد، تا همین هفته یکی مانده به آخر برابر هم از ثبت نتایج جالب و شگفت‌انگیز دست برنداشتند و استاندارد د لیژ، دیگر تیم بزرگ بلژیک را در خانه خودش ۱-۳ شکست دادند تا در فاصله یک هفته تا پایان لیگ، با مسجل شدن صدرنشینی در فصل عادی، بعد از ۸۶ سال مجددا بر بام فوتبال بلژیک قرار بگیرند.
صدرنشینی رویال سنت‌ژیل از آن جهت حائز اهمیت است که آنها اولین تیم در تاریخ ژوپیر لیگ بلژیک محسوب می‌شوند که بلافاصله پس از صعود از دسته پایین‌تر به عنوان صدرنشین ژوپیرلیگ فصل عادی را به پایان می‌برند.

 
فلیکس مازو که در شارلوا سابقه همکاری با کاوه رضایی را داشته، این روزها اوج هنر مربیگری خودش را با صدرنشین کردن یک تیم دسته‌یکی به رخ فوتبال بلژیک کشیده است.
آنها با ایجاد اختلاف پنج امتیازی تا پایان هفته ۳۳، صدرنشینی خودشان در فصل معمولی لیگ ۱۸ تیمی بلژیک را قطعی کرده‌ و از طرفی سهمیه رقابت‌های اروپایی را نیز برای خودشان کنار گذاشته‌اند. با توجه به فرمت برگزاری بازی‌های ژوپیرلیگ که بعد از به پایان رسیدن فصل عادی، بین ۴ تیم نخست جدول یک دوره پلی‌آف برگزار می‌شود تا تیم قهرمان و سهمیه‌های لیگ قهرمانان و لیگ اروپا مشخص شود، آپاچی‌ها می‌توانند به قهرمانی در این رقابت‌ها بسیار امیدوار باشند.
چرا که طبق قوانین پلی‌آف لیگ بلژیک برای قهرمانی، تیم‌ها با نیمی از امتیازات فصل عادی‌شان وارد مسابقات می‌شوند و بعد از انجام سه بازی رفت و برگشت بین چهار تیم نخست فصل عادی، با جمع شدن امتیازات، تکلیف تیم قهرمان و سهمیه‌های تورنمنت‌های اروپایی مشخص می‌شود.
رویال موفقیت این فصل خودش را تا حدود زیادی از وجود بازیکنان خارجی دارد‌. دنیس اونداو آلمانی با ۲۵ گل و ۹ پاس گل، در کنار کسپر نیلسن دانمارکی که ۷ گل به ثمر رسانده و تدی توما فرانسوی که ۹ پاس گل تا اینجای لیگ به هم‌تیمی‌ها داده، نقش زیادی را در موفقیت یونیون ایفا کرده‌اند. تیمی که از حضور بازیکنان و مربیانی از ۱۵ کشور مختلف در رختکن بهره می‌برد و تا اینجا عملکردی درخشان داشته است.

 
آپاچی‌های سنت‌ژیل، نسبت به اندرلخت و رویال انتورپ، حداقل با شش امتیاز بالاتر رقابت‌های پلی‌آف را آغاز خواهند کرد و با حفظ فاصله ۵ امتیازی با کلوپ بروژ، نسبت به این تیم هم یک اختلاف ۳ امتیازی خواهند داشت.
یونیونی‌ها که در حدفاصل سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۵، شصت بازی بدون شکست را تجربه کردند، به تیم یونیون ۶۰ هم معروف هستند. آنها که تا فصل ۳۶-۱۹۳۵ یازده قهرمانی و یازده نایب‌قهرمانی در لیگ برتر بلژیک به دست آورده بودند، با شروع جنگ جهانی دوم، دچار افول شدند و به مرور از قدرت آنها در مقایسه با تیم‌هایی چون اندرلخت کاسته شد.
آنها با سقوط به دسته پایین تر در سال ۱۹۷۳، حتی به دسته چهارم هم سقوط کردند و در این مدت هیچ‌گاه به لیگ برتر نزدیک هم نشدند تا اینکه تونی بلوم مالک باشگاه برایتون در سال ۲۰۰۹ این باشگاه را خریداری کرد و در ادامه با سرمایه‌گذاری منطقی و تدریجی در این تیم و خرید هوشمندانه بازیکن، زمینه‌ساز قدرت گرفتن آنها شد. اتفاقی که با صعود یونیون ۶۰ به لیگ برتر بلژیک در پایان فصل گذشته همراه شد و آنها اکنون بزرگ‌ترین شانس قهرمانی در این لیگ به حساب می‌آیند.
یکی دیگر از نکات جالب توجه در خصوص این تیم بروکسلی تماشاگران پرشور آنها هستند که عمدتا از نسل مهاجران اسپانیایی دهه ۶۰ هستند. تماشاگرانی که از دیرباز روی سکوهای چوبی استادیوم ۹۰۰۰ نفری جوزف مارین نشستند و با قانونی جالب در همه مسابقات هوادار تیم خودشان بوده‌اند:" سوت‌زدن، توهین یا آواز خواندن بر علیه تیم میهمان ممنوع!"
اکنون یونیون سنت‌ژیل تلاش می‌کند بعد از سالیان طولانی بار دیگر در لیگ قهرمانان اروپا شرکت کند. همانطور که آنتونی موریس، گلر دورگه لوکزامبورگی بلژیکی آنها در صفحه توییتر خودش نوشت:" اروپا یونیون را فرا می‌خواند."
برچسب ها: لیگ بلژیک
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها