به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۱/۲۲ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : ۳۳۰۸۰۰

نقش ژنتیک در شدت ویروس کرونا

نقش ژنتیک در شدت  ویروس کرونا
گروه علمی:تحقیقات اخیر نشان می‌دهد بین پروتئین‌ های خاص خون و خطر بستری شدن در بیمارستان، نیاز به حمایت تنفسی یا خطر مرگ ناشی از COVID-19 شدید ارتباط محسوس وجود دارد.در اواخر سال ۲۰۱۹، دانشمندان برای اولین بار SARS-CoV-2- ویروسی که باعث بیماری کووید ۱۹ می‌شودـ شناسایی کردند.
از آن زمان تاکنون، تنها در ایالات متحده، بیش از ۷۹ میلیون مورد ابتلا و بیش از ۹۵۰ هزار مورد مرگ و میر ناشی از این بیماری ثبت شده است.

اکثر افرادی که به کرونا مبتلا می‌شوند دارای علائم خفیف تا متوسط ​​هستند، مانند تب، لرز، تنگی نفس، گلودرد و آبریزش بینی که بدون درمان خاصی برطرف می‌شود.با این حال، برخی دیگر خطر ابتلا به نوع شدید بیماری و حتی مرگ ناشی از آن را دارند. اغلب، افراد مبتلا به نوع شدید بیماری نیاز به بستری شدن در بیمارستان و همچنین بخش مراقبت‌های ویژه و دستگاه اکسیژن دارند.

اگرچه این به طور قطعی ثابت نشده اما دانشمندان معتقدند که پاسخ ایمنی بیش فعال و غیرطبیعی به SARS-CoV-2 ممکن است مسئول آسیب شدید در نوع حاد بیماری باشد.منبع مطمئن سیستم ایمنی با ویروس‌ها، باکتری‌ها، قارچ‌ها و سایر مواد خارجی از طریق پاسخ‌های ذاتی و سازگارانه مبارزه می‌کند.هنگامی که پاتوژن ها وارد بدن می شوند، سیستم ایمنی ذاتی گلبول‌های سفید خون به نام لکوسیت‌ها و همچنین آنزیم‌ها و سلول‌های کشنده طبیعی را برای هدف قرار دادن و کشتن پاتوژن ها آزاد می کند.

اگر سیستم ایمنی ذاتی نتواند پاتوژنی مانند ویروس را خنثی کند، سیستم ایمنی تطبیقی، ​​لنفوسیت‌های T، لنفوسیت‌های B و آنتی بادی‌هایی تولید می‌کند که به طور خاص ویروس را هدف قرار می‌دهند.آنها به «حافظه» سیستم ایمنی کمک می‌کنند، بنابراین می‌تواند به سرعت به عفونت‌های بعدی با همان ویروس پاسخ داده و واکنش نشان دهد.

تنوع ژنتیکی مرتبط با ایمنی
ژنتیک بر پاسخ سیستم ایمنی تأثیر می گذارد. بنابراین، تفاوت‌های ژنتیکی ممکن است به توضیح اینکه چرا برخی افراد بیشتر در معرض ابتلا به نوع شدید این بیماری هستند کمک کند.تحقیقات قبلی منبع معتبر روابط بین عوامل ژنتیکی مختلف، بستری شدن در بیمارستان و نیاز به دستگاه تنفسی به دلیل COVID-19 را شناسایی کرده است.

مطالعات دیگر تغییرات ژنتیکی را بین پروتئین‌های خون تعدیل‌کننده پاسخ ایمنی در افراد سالم نشان داده‌اند.این امر باعث شد نویسندگان مطالعه جدید به داده‌های حاصل از مطالعات ارتباطی گسترده ژنومی روی آورند. آنها به دنبال پروتئین‌های خونی مرتبط با خطر بستری شدن در بیمارستان، نیاز به حمایت تنفسی و مرگ ناشی از COVID-19 شدید بودند.نتیجه تحقیقات صورت گرفته این بود که ژنوم‌های خاصی در برابر این بیماری محافظت بیشتری داشته و در مقابل، برخی دیگر از گروه‌های خونی با افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های شدید مرتبط هستند.
برچسب ها: ویروس کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها