به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۹:۳۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۳ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : ۳۳۴۶۵۴

برای اعلام آغاز پایان پاندمی، زود است

برای اعلام آغاز پایان پاندمی، زود است
گروه علمی: اپیدمیولوژیست و رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: این که برخی می‌گویند در کشور خودمان هم در حال ورود به دوره پایان پاندمی هستیم، درست نیست. برای اعلام این موضوع باید یکسری از عوامل دست‌به‌دست هم بدهند.دکتر حمید سوری اظهار کرد: در گزارشی که از فائوچی، رئیس‌ مرکز مقابله با بیماری‌های عفونی آمریکا، درباره وضعیت شیوع کرونا در آمریکا و آغاز پایان پاندمی کرونا منتشر شد یک سوءبرداشتی صورت گرفت و همه تصور کردند که منظور او پایان پاندمی در این کشور است. این سوءبرداشت به‌ دلیل ترجمه اشتباه از صحبت‌های فائوچی بود.
 
بر اساس اعلام سوری، فائوچی در گزارش‌اش تأکید کرده بود که آمریکا در حال واردشدن به فاز دیگری از بیماری است و این به معنی پایان پاندمی نیست.وی در ادامه گفت: این که برخی می‌گویند در کشور خودمان هم در حال ورود به دوره پایان پاندمی هستیم، درست نیست. برای اعلام این موضوع باید یکسری از عوامل دست‌به‌دست هم بدهند، اولا این که باید الگوی اپیدمی از حالت جامعه‌ای به خوشه‌ای برسد. یا زنجیره انتقال به‌ طور کامل قطع شود. در کنار آن باید تعداد افراد حساس و پرخطر مستعد ابتلا، آن قدر کم شود که دیگر ویروس میزبانی نداشته باشد. من بر این باور نیستم که ما در مرحله پایان اپیدمی قرار داریم.

به‌ گفته این اپیدمیولوژیست، هم‌اکنون واریانت‌های جدید با زیرسویه‌هایشان، بیماری‌زایی بالایی ندارند، به همین دلیل میزان مرگ، بستری و ابتلا کاهش پیدا کرده، اما نگاهی به کشورهای دیگر نشان می‌دهد که اخیرا موارد ابتلا روبه‌افزایش بوده است؛ به‌ طوری‌ که در دو - سه روز گذشته، تعداد کشورهایی که دچار خیزش بیماری‌ شده‌اند به ۲۵ کشور رسیده، در حالی‌ که تعداد این کشورها در هفته گذشته، ۱۹ کشور بوده است.

سوری معتقد است که در کشور اقدام جامعی برای پایان اپیدمی صورت نگرفته که بتوان پایان پاندمی را اعلام کرد: یکی از مهم‌ترین نشانه‌ها برای ورود به دوره پایان پاندمی این است که در دوره بیماری، یعنی ۱۴ روز، هیچ مورد ابتلای جدیدی ثبت نشود. نمی‌توان تنها بر اساس تعداد مرگ و بستری شرایط را سنجید؛ اقدامی که هم‌اکنون در کشور در حال انجام است. در جهان زیرسویه‌های BA4 و BA5 دیده شده و در ایران BA3 هم گزارش شده است، ممکن است این سویه‌ها ما را به خیزش بعدی برساند. به‌ هر حال ماهیت اپیدمی به این صورت است؛ مگر این که ویروس به‌ صورت ذاتی، به مرحله‌ای برسد که قدرت بیماری‌زایی آن پایین بیاید؛ چرا که ما هم‌اکنون شاهد جهش‌های جدی و جدیدی هستیم که منجر به خیزشی در کشورها شده است.

سوری تأکید می‌کند که نباید مشوق عادی‌انگاری در جامعه بود: خیلی زود است برای این که بگوییم وارد پایان پاندمی شده‌ایم. بخشی از این صحبت‌ها، برداشت‌های شخصی است. ما در کشور نظام بیماریابی فعالی نداریم، بسیاری از بیماران بدون علامت‌اند یا به‌ دلیل خفیف‌بودن بیماری، مراجعه نمی‌کنند.

او از نبود نظام بیماریابی فعال در کشور انتقاد می‌کند و می‌گوید: هم‌اکنون میزان مولد پایه در کشور بر اساس اعلام مجامع بین‌المللی ۱.۵ است و تا زمانی که به زیر یک نرسد نمی‌توان گفت که در حال ورود به دوره پایان پاندمی هستیم. شاخص میزان مولد پایه، شاخص مهمی است که نشان‌دهنده سرعت گسترس اپیدمی در جامعه است، اگر این شاخص معادل یک باشد، یعنی سرعت افزایش موارد ابتلا کم شده، اگر به زیر یک برسد، یعنی موارد ابتلا کاهش پیدا کرده است. زمانی‌ که می‌گوییم این شاخص برای کشور ما ۱.۵ است، یعنی سرعت چرخش ویروس بالاست و تعداد مبتلایان جدید نسبت به قبل زیاد است، اما خیلی‌ها بی‌علامت‌اند.

وی به میزان واکسیناسیون در کشور و تأثیر آن در ایمن‌شدن جامعه هم اشاره می‌کند: گفته می‌شود در ایران ۷۵ درصد جامعه دو دوز واکسن را تزریق کرده‌اند، این عدد نشان می‌دهد که از کل جمعیت، ۲۵درصد هنوز واکسیناسیون‌شان کامل نشده است. همچنین اعلام می‌شود که میزان اثربخشی واکسن‌های موجود در کشور، حدود ۷۰درصد است، بنابراین از جمعیتی که واکسینه شده‌اند، ۵۰ میلیون نفر ایمن شده‌اند و ۳۵ میلیون نفر همچنان در گروه افراد پرخطر قرار دارند که می‌توانند میزبان‌های جدید ویروس باشند. مسئله اینجاست که ما در ارتباط با ویروس کرونا نمی‌دانیم که حملات دشمن کم شده یا این که برای همیشه ضعیف شده است.
برچسب ها: پاندمی کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها