به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ساعت ۱۲:۵۱
کد مطلب : ۳۳۵۳۴۲
اقتصاد با شعار و مداحی درست نمی‌شود

کشور را با رشته معارف دانشگاه امام صادق نمی‌توان اداره کرد

کشور را با رشته معارف دانشگاه امام صادق نمی‌توان اداره کرد
گروه اقتصادی: مشکلات اقتصادی کشور آنقدر زیاد شده که هنوز یکسال از عمر دولت نگذشته، حامیان ابراهیم رئیسی هم به منتقدان او تبدیل شده‌اند. تصمیمات اقتصادی دولت تا این لحظه نتیجه عکس داده و قیمت کالا‌ها روز به روز گران‌تر می‌شود. مهدی پازوکی اقتصاددان  بررسی کرده که چرا دولت در چنین شرایطی قرار گرفته است. او می‌گوید کشور را نمی‌توان با شعار و مداحی و فارغ التحصیلان رشته معارف اسلامی اداره کرد.

اگر دولت روحانی بد است چرا برنامه او برای یک سال دیگر تمدید شد؟
پازوکی می‌گوید: این دولت بعد از دولت احمدی نژاد تنها دولتی است که برنامه و استراتژی ندارد. من به قانون بودجه ۱۴۰۱ اشاره می‌کنم که این دولت تهیه کرد. یکی از تبصره‌های این لایحه این بود که برنامه ششم برای یک سال تمدید می‌شود. اگر دولت روحانی بد است چرا برنامه او برای یک سال دیگر تمدید می‌شود؟ با وجود اینکه رئیسی پیش از انتخابات می‌گفت ۷ هزار صفحه برنامه اقتصادی دارد اما اینجا مشخص شد ۷ خط برنامه هم ندارد.

اقتصاد با شعار و مداحی و دستور درست نمی‌شود
وی با بیان اینکه اقتصاد مداحی نیست، گفت: اقتصاد با شعار و مداحی و دستور درست نمی‌شود. اقتصاد نیاز به علم و کارشناسی دارد. مدیران رئیسی در همه حوزه‌ها به طرز عجیبی از مدیران قبلی ضعیف‌تر هستند. مثلا رئیس بانک مرکزی را با مرحوم نوربخش مقایسه کنید. رئیس ۳۰ سال قبل بانک مرکزی ما از رئیس فعلی به مراتب بهتر بود. هم در دانشگاه معتبر درس خوانده بود و هم تجربه کافی و لازم را داشت.

ارزشی واقعی کسی است که اگر تخصصی ندارد آن مسئولیت را نمی‌پذیرد
پازوکی می‌گوید: تیم اقتصادی دولت بسیار ضعیف است و سعی دارد از نیرو‌های به اصطلاح ارزشی که در اداره‌جات آمده‌اند استفاده کند، در حالی که عمدتا این نیرو‌ها اصلا کارآمد نیستند. ارزشی واقعی کسی است که اگر تخصصی ندارد آن مسئولیت را نمی‌پذیرد.

اگر کابینه رئیسی اصلاح نشود، تاوان آن را توده‌های ضعیف جامعه می‌دهند
این اقتصاددان می‌گوید: مشکل این روز‌ها فقدان تخصص است و متاسفانه ما عقبگرد کرده‌ایم. چرا وزیر اقتصاد ما نباید از وزیر قبلی با تخصص‌تر و با تجربه‌تر باشد؟ چرا باید به مراتب در همه امور از او کمتر باشد؟ این‌ها شروع به قلع و قمع کردن همه نیرو‌ها و یک باند ایجاد کرده‌اند. هر مدیری که آورده‌اند؛ یک سر و گردن از مدیران قبلی کمتر هستند.وی ادامه داد: این دولت حتی تیم مذاکره‌کننده درستی هم ندارد و هر روزی که احیای برجام به تعویق بیفتد، تورم و کاهش ارزش پول و سایر مشکلات بیشتر خواهد شد. رئیسی اگر کابینه خود را اصلاح نکند، تاوان آن را توده‌های ضعیف جامعه می‌دهند. شما می‌بینید که قیمت نخود لوبیا که تولید داخل است هم چند برابر افزایش قیمت داشته است.

دولت رئیسی همان دولت احمدی نژاد است منهای بقایی و مشایی
پازوکی با بیان اینکه دولت رئیسی همان دولت احمدی نژاد است منهای احمدی نژاد، بقایی و مشایی و حتی به توسعه نمی‌اندیشند، گفت: اقتصاد ما نیاز به اصلاح ساختاری مانند اصلاح نظام مالی و بودجه دارد. در بودجه به نهاد‌هایی بودجه می‌دهیم که هیچ نیازی نیست. مثلا دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را با حداکثر ۲۰ نفر می‌توان اداره کرد، اما الان در حد یک وزارتخانه بودجه می‌گیرد. این‌ها تمام بودجه را ادغام کردند تا متوجه نشویم نهادهای ناکارآمد و غیرمولد و ... چقدر می‌گیرند. درست مانند دوران احمدی نژاد که می‌خواستند کسی سر در نیاورد.وی ادامه داد: برخی از روحانیون را آورده‌اند در هیات مدیره بانک‌ها، این‌ها مگر تخصص دارند؟ با اینکار علاوه بر ضربه به اقتصاد، دید مردم به دین و روحانیت را هم خراب می‌کنند. ما باید در سیستم اداری و استخدامی هم تغییر و اصلاح ایجاد کنیم که از همان نهاد باید شروع کنیم.

با رشته معارف اسلامی دانشگاه امام صادق نمی‌شود مملکت را اداره کرد
پازوکی با بیان اینکه دانشجویان دانشگاه امام صادق افراد خوبی هستند، اما نهایتا برای درس دادن خوب هستند، گفت: وزیر و معاون وزیر و این چنین رده‌های اجرایی نیازمند این است که شما مراحل را از ابتدا طی کرده باشید. نه اینکه صفر کیلومتر بیایید وزیر شوید. شما آقای عبدالملکی را ببینید! این آقا اصلا دولت را نمی‌شناسد. چه تجربه و تخصصی دارد؟ می‌گویند می‌خواهیم جوان‌سازی کنیم، مگر تیم فوتبال است؟ یک وزیر باید تجربه داشته باشد آنهم در شرایط فعلی!
این کارشناس ادامه داد: اکنون بیش از ۶۰ میلیون از جمعیت کشور یارانه‌بگیر هستند. یارانه باید فقط به دهک‌های پایین داده شود. اگر این پول را به طبقات پایین بدهند یعنی عدالت را رعایت کرده‌اند اما این دولت روزانه و هیاتی تصمیم می‌گیرد. با رشته معارف اسلامی دانشگاه امام صادق نمی‌شود مملکت را اداره کرد، این‌ها برای درس دادن در حوزه مناسب هستند نه حوزه اقتصاد. چطور برای یک تیم فوتبال بهترین مربی‌ها را برای نتیجه گرفتن می‌آورند، اما برای اقتصاد خیر! ما بهترین اقتصاددانان را داریم، اما از ان‌ها استفاده نمی‌کنیم.

اگر آشنا نداشتند، به خیلی از آنها حتی اجازه لبو فروشی در خیابان هم نمی‌دادند
وی ادامه داد: اداره این کشور در دست دامادها است از بس که دامادها بر سر کار آمده‌اند. مثلا مدیریت یکی از بزرگترین پتروشیمی‌های کشور آریا ساسول در دست داماد یکی از مدیران ارشد نظام است. اینها چه می‌کنند؟ اگر پدر و پدر زن این افراد مسئولیت نداشتند، به خیلی از این افراد حتی اجازه لبو فروشی در خیابان هم نمی‌دادند.
مرجع : رویداد ۲۴
برچسب ها: مهدي پازوکي

۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ۱۵:۰۴
امثال این اشخاص ....... (386994)
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۶:۱۴
اقای پازوکی خودش فارغ‌التحصیل امام صادق است که رنگ عوض کرده !!!!! (387098)
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۲۰:۳۸
بد ... (387116)
جهان بان
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ۱۱:۰۳
کجای کاری به قول ... هم اقتصاد می داند!!!! (387143)
ایوب
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ۱۹:۰۷
بنده خدا روحانی یکه و تنها وسط میدان بود
همه مخالفش بودن
مجلس سپاه بسیج صداسیما روحانیون حوزه علمیه حتی کابینه ای خودش
بازم توی اون شرایط دمش گرم ایستاد
الان که رییس جمهور انقلابی سرکاره
و تمام عالم و آدم قربون صدقه اش میرن
ببین داره چه بلای سرکشور میاره (387001)
ژدر
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۰۹:۴۶
اگر با هیچ چیز روحانی مخالف نباشم با وزیر بهداشت نالایق آن دولت که موجب مرگ هزاران نفر شد مخالفم. (387051)
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۰:۱۷
مجلس لاریجانی.و مجمع تشخیص و قوه قضاییه لاریجانی و همه رجال و مسئولان با روحانی بودن و هشت سال کارهاش رو روکشی کردن . (387056)
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۰:۱۹
ای بابا پازوکی معلومه از قشر مرفه بی درد بوده که هنوز داره برا دولت قبل رو ماله می کشه چون روحانی برا طبقه بالا جامعه خیلی نون داشت (387057)
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۴:۰۹
راست میگید فقط روحانی یک برادر داشت که کل مملکت رو تونست تو جیبش جا بده ارز ش پول کشور رو ارز وطلا رویک تنه جابجا کرد (387084)
۱۴۰۱/۰۲/۱۸ ۲۲:۳۲
جنگ بین رییسی و حامیان قدیم رییسی که الان به منتقدانش تبدیل شده اند جنگ زرگری است. اگر عرضه دارند وزرای نا کارآمد را استیضاح کنند. (387015)
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۰۲:۰۸
رئیسی جمهور منتخب نظام فقط برای حفظ انحصار ثروت و قدرت در دست اقلیت مهمترین کارش در بودجه را دیدید سپاه و قم و رسانه ضد ملی بودجه شأن چند برابر کرد .
اما مردم باید لنگ ببندند و نون خشک ( اگه پیدا کنند ) و برای مریض‌ها هم دعا به بازو ببندند. اگر پر توقع شدند شلیک فقط بپا نخواهد بود . (387041)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۰۵:۱۱
جز حرف مفت از این مدعیان به اصطلاح اقتصاددان و دلسوزمردم ونظام چیزی ندیدم!!شما جزء قر زدن !تکلیفتان را با راه حل درست رفع از این مشکلات بیان نمایید!!خواه کسی عمل نماید یا ننماید!کمی بصیرت مدعی عزیز!!!! (387042)
یاسر
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۰۹:۲۴
اصلاح طلب ها شاید کمی بهتر از اصول گرا ها باشند اما در نهایت همه شان از کنار منافع شخصی و حزبی می خواهند خدمات حد اقلی به مردم بدهند و کسی بلد کار نیست تا به مردم خدمت کند.
خدا عاقبت این مملکت را ختم به خیر نماید. (387049)
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۰:۲۸
متاسفانه این دوره مجلس ... هم داریم (387058)
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۰:۳۱
اگه حکومت ... چوپانی می کردن!!!!! (387059)
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۰:۴۱
واقعا اینها شر شدند
خدا حفظ کند
مملکت مملکت مملکت مملکت مملکت مملکت مملکت (387060)
.
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۰:۵۰
اولا روحانی ماشاالله اینقدر بدهی آورده بالا که رئیسی تا گردن گیر کرده توش
دوما این اراجیف چیه درست میکنین واسه خراب کردن دولت .
روحانی ۸ سال ..به ملت دم نزدیم
الان واسه دولت یک ساله رئیسی شدین کاسه داغ تر از آش
اینو به اون مسئولای خیلی خوب گفتم که میلیارد میلیارد پول دارن
سوما میگین دینو دیانت کار درست نمیکنه اگه مردمو خوب اداره میکردین نمیرفتن ۴۲ میلیارد بدن به یه تابلو نقاشی که بهشون فوش بده
طرز تهیه حرف زدنو بلد نیستین بگیرینش گِل لطفا 👍 (387065)
.
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۰:۵۰
اولا روحانی ماشاالله اینقدر بدهی آورده بالا که رئیسی تا گردن گیر کرده توش
دوما این اراجیف چیه درست میکنین واسه خراب کردن دولت .
روحانی ۸ سال ..به ملت دم نزدیم
الان واسه دولت یک ساله رئیسی شدین کاسه داغ تر از آش
اینو به اون مسئولای خیلی خوب گفتم که میلیارد میلیارد پول دارن
سوما میگین دینو دیانت کار درست نمیکنه اگه مردمو خوب اداره میکردین نمیرفتن ۴۲ میلیارد بدن به یه تابلو نقاشی که بهشون فوش بده
طرز تهیه حرف زدنو بلد نیستین بگیرینش گِل لطفا 👍 (387066)
علی
India
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۱:۵۰
حتی دانشجویان رشته اقتصاد امام صادق هم نمی تواند کاری انجام دهند . (387075)
رضا شفیعی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۳:۳۰
اقای عزیز اینطور که معلوم است عقده های چندین و چند ساله ات بر روی هم تلنبار شده و بد جوری بهت فشاور اورده است بله دانشگاه امام صادق علیه السلام حد اقلش این است که دزد و اختلاسگر و محتکر نیستند و در جهان مسولی را معرفی کنید که مادر زاد کار بلد بوده باشد پس نقش این هم خدم و حشم و معاون و مشاور چیست وقتی کسی از نظر روحی و فکری سالم باشد بقیه کارها خود به خود در مسیر درستش قرار میگیرد فقط کافی است که مشاورانش را هم از بین افرادی انتخاب کند که به هنگام ارایه طرح و برنامه به فکر حفظ منافع خودش و گ (387080)
قنبری
United States
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۳:۳۹
برنامه های نئو لیبرالی شماها هیچ ارزشی نزد ملت ایران ندارد. (387082)
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۴:۱۵
الان دمه هر بقالی بری هر بیسوادی حرف میزنه اگر برنامه و طرح دارید رو کنید و حرف نزده کار کنید اصل علم معارف ونه خود علم معارف حضرت علی است وتونست عالم اسلام رو رهبری و مدیریت کنه و حاکم باشه اما مخالفان عدالت و حکومت اسلامی آنقدر غر زدند و اذیت کردند تا توانستن شمشیر را دست این ملجم بدهند (387085)
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۴:۱۸
جالبه شما از فرزند ۹ ماهه تان انتظار مسابقه دو سرعت دارید چه متفکران و دانشمندانی قدر شما رو فقط آمریکایی ها میدانند (387086)
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۴:۲۷
یکی از ترفندهای اصلاح طلبا اینه که تا خودشان سر کارند که دائما درحال جمع کردن مال و ثروت خوشگذرانی وفامیل بازی و خط بازی هستن وقتی زمام امور از دستشان خالی میشه همه میشن تئوریسین و نظر ده و منتقد ازهر چیزی بهانه درست میکنند و مثل آدمهای عقل کل صحبت میکنند یه روز آب ویه روز نان وبه روز سیسمونی و خدا بداد برسه بچه بدنیا بیاداگر دوتا پوشک اضافه تر استفاده بشه پوشک کم میاد اگر شکمش خوب کار نکنه غذای بچه کم میاد همه نشستن تا هر روز موضوعی را علم کنند بجان مملکت بیفتن واقعا درست کردن شمشیر این ملجم آس (387088)
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۴:۵۷
چرا چرت و پرت از روی بی اطلاعی میگید... (387092)
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۶:۵۶
اهل تدبیر را نذاشتند کار کنه دولت اول روحانی از نظر کنترل تورم بی نظیر بود (387101)
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۸:۲۸
ازنظرفریبکاری دین ستیز ی واختلاص براببر کردن ارزش پول ملی باکاغذباطله رکوردتورم 1200درصدی رکوردامارطلاق واقعاایین دولت بی نظیر بودخدایابده درکی (387111)
۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ۰۸:۲۶
بصیرت نداشتن یعنی گشایش های برجام را ندیدن (387133)
۱۴۰۱/۰۲/۲۳ ۱۱:۲۶
دقيقا. تو همين دولت اول روحانى اصلا جهش قيمت نداشتيم حتى دلار ٤ سال تو محدوده ٣ و نيم بود. من خودم تو همون ٤ سال تونستم پس انداز كنم بدون اينكه از ارزش پولم كم بشه. (387380)
ممد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۵:۲۴
بله شما فقط دولت رئیسی را بکوبید!
از نظر شما درمورد برجام می توان فهمید که چطور پیشرفت را فقط متکی به غرب (خصوصاً) آمر.یکا میدانید.
زهی خیال باطل (387095)
عباسقلی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۷:۱۰
احسنت به شما ولی اون بالایی ها به اینجور حرفا می خندند به........ (387103)
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۸:۱۲
این وضع بدترازتورم1200درصدی که شماباتج ربهابوجوداو ردیددولت احمدی نژادکه ازنظر شماناکرامدبودماروستاییهاراکه در8سال دولت خاتمی بخاکسیاه نشسته بودیم برای اولین‌با ردرطول انقلاب ازفرش به آرش رساندثروت سازی که احمدی نژاددرکشورانجام داداگررو حانی هم ادامه میدادامروزکشوربه اینفلاکت نمیافتادشمااصلاح طلبان همواره به فکر فریب مردم وپرکردن جیباتون بودیدتارنج مردم وزع موجودمیراث گرانبهای شاست به مردم ایران خاهشن دیگه مانو رندید (387109)
۱۴۰۱/۰۲/۲۳ ۱۱:۳۰
احمدى نژاد تورمى رو شروع كرد كه امروز شاهدش هستيم. يه نمونه اش مسكن مهر بود كه ٤ نفر رو خونه دار كرد در عوض اثر تورمش رو ١٠٠٠ نفر احساس كردند. ٤٥ تومن يارانه داد كه باهاش ٣ كيلو گوشت مى شد خريد ولى تو آخر دولت خودش يه كيلو هم نمى شد. الان كه ٢٠٠ گرم هم نمى شه، همه اش هم از كرامات احمدى نژاده كه صدقه يارانه اى رو جا انداخت تو اين كشور به جاى توليد و اشتغال. (387381)
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۱۹:۴۳
نه بزرگوار کشور رو با حسین فریدون و مهدی جهانگیری و آقا زاده ها اداره میکنند

شما اگر این رو نمیگفتید احتمال داده میشد زبان در دهان ندارید (387115)
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۲۲:۳۳
تراخدا بدادمردم برسید گرون نکنید
یارانه هم نمیخوایم (387122)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۱۹ ۲۲:۵۳
تو کدوم .... دیگه (387125)
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ۰۰:۱۵
اقتصاد فقط به دست شما رانت خواران اختلاس گران درست میشود ولاغیر،،،
اکنون نیز منافع خود را در خطر دیدید به هر ریسمان پوسیده ای چنگ می اندازید،، (387127)
۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ۱۰:۰۸
همه حرف های شما درست. ولی کی توجه می‌کند؟ (387136)
مهران ۳۶
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ۱۱:۳۳
واقعیت محض (387147)
دزد
United Arab Emirates
۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ۱۲:۵۱
زیر سایە ...
ایران رو نابود کردین (387149)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۲۰ ۲۰:۲۴
کل شئون مملکت را به امام صادقی ها واگذار کردن،خدا رحم کنه به مدیریت مغزهای کوچک زنگ زده! (387194)
۱۴۰۱/۰۲/۲۱ ۰۰:۰۷
اضافه کن معارف سهمیه ای دانشگاه امام صادق!!!!تازه میفهمیم هر گردی گردو نیست. (387204)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها