به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۲/۲۵ ساعت ۱۷:۴۵
کد مطلب : ۳۳۶۶۲۵
رییسی از همه بهتر می‌داند گرفتاری مردم شدت گرفته است

تفاوت‌ امروز با زمان‌جنگ این است که جامعه‌ دیگر دولت را قبول ندارد

تفاوت‌ امروز با زمان‌جنگ این است که جامعه‌ دیگر دولت را قبول ندارد
گروه سیاسی: «نان گران شد»٬ «دلار وارد کانال ۳۰ هزار تومان شد»، «صف های طویل برای دریافت کالا تشکیل شد» و... اینها تیتر اخبار رسانه ها پس از حذف ارزترجیحی است. دولت بدون اینکه اطلاع رسانی عمومی کرده و یا با کارشناسان مشورت کند اقدامی انجام داده که با مخالفت اکثر اعضای جامعه روبرو شده است. تقریباً کارشناسی نیست که اقدام ناگهانی و بدون مطالعه دولت در حذف یارانه ها را تایید کند.  

از سوی دیگر مردم تحت فشار معیشتی در شرایط رکود اقتصادی قرار گرفته اند؛ اقلامی که پیش از این جایگزین اقلام گران می‌شدند هم به لیست افزایش قیمت اضافه شدند. همه این شرایط  نگران‌کننده در شرایطی است دولت همچنان بنا را بر وعده و وعید گذاشته است تا بتوان اینطور گفت٬ امیدی به گذر از این برهه مملو از مانع نیست.درباره حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه ها به مردم با محمد غرضی وزیر پیشین پست و تلگراف و تلفن در دوزه جنگ گفت و گو کردیم؛ مشروح گفت و گوی  سایت دیده بان ایران با محمد غرضی را در ادامه بخوانید: 

 به عنوان شخصی که در دولت های زمان جنگ حضور داشته اید، تحلیل شما از حذف ارز ترجیحی و پرداخت یارانه به مردم چیست؟ 
بالاخره اینکه دولت می‌خواهد همه اجناس را کوپنی یا یارانه ای کند، گرفتاری‌های زیادی را برای مردم به وجود خواهد آورد. یعنی تولید کالابرگ یا همان کارت معیشت برعکس آنچه که در تبلیغات عنوان شده حتی با اتکا به همه امکانات کشور هم بی‌شک فضا را برای قاچاق قاچاقچیان هموار خواهد کرد. به‌همین شما روزنامه‌نگاران باید به مردم توضیح بدهید که با شنیدن خبر دادن یارانه خوشحال نباشند. چرا که این تصمیم حتما تهیه اقلام مورد نیاز را سخت‌تر خواهد کرد. لذا عرض می‌کنم اعانه دادن به مردم یا همان کالابرگ تورم را بیشتر خواهد کرد که دلیلش هم این است که دولت بدون پشتوانه اسکناس چاپ می‌کند.

 دولت در حالی برای رهایی مردم از گرفتاری عاجز است که دولتی‌های دهه شصت با وجود شرایط جنگی خیال مردم را تا حدودی راحت کرده بودند.
اعداد و ارقام خیلی خوب در ذهنم مانده است. من چهار سال وزیر نفت بودم که در آن دوره درآمد نفتی کشور ۹۰ میلیارد دلار بود٬ آنهم در شرایطی که جمعیت کشور چهل و چند میلیون نفر بود و دولت برای برقراری تراز قیمت کالاها به سه میلیارد دلار نیاز داشت. نکته این است، در دهه شصت کسب و کار و بهتر است گفته شود، معیشت دست رانت‌خوارها نبود و دولتی‌ها وظیفه‌شان را درست انجام می‌دادند و به‌همین دلیل مردم حتی در روزهای جنگی هم فشاری تحمل نمی‌کردند. اما امروز در حالیکه دولت ۱۴ میلیارددلار برای مواد غذایی اختصاص داده است، غذای ساده‌ای چون ماکارونی هم از دسترس مردم خارج شده است. چرا که رانت‌خوارهای سیاسی و اقتصادی دست از سر بیت‌المال بر نمی‌دارند.

در چنین شرایطی رییس دولت تنها است و به جناحی تعلق دارد که از مهره تاثیرگذار و کاردان برای کمک به دولت محروم است.
فرق این زمان با دهه شصت این است که در آن برهه قاعده جامعه بنا را بر همراهی با دولت گذاشته بودند. اما امروز شاهد این هستیم که جامعه دولت را قبول ندارد و دولت توانایی جلب رضایت قاعده جامعه ندارد. چون آقای رییسی در اقدامی کاملا  اشتباه از افرادی در دولتش بهره گرفته است که نه توانایی لازم و نه تجربه کافی را برای رتق و فتق امور دولتی ندارند.

چاره چیست؟ نمی‌شود که نشست و گرفتاری مردم را تماشا کرد!
چاره کار چیزی جز این نیست که چندنرخی را از دلار بردارند و درآمد ناشی از این تصمیم را به انجام صحیح امور اختصاص بدهند. چون تا وقتیکه قیمت دلار چند نرخ باشد٬ مشکل همچنان پابرجا خواهد ماند.

دخالت‌های بی‌جای دستگاه‌های و نهادهای غیردولتی چقدر در سختی‌های موجود سهم دارند؟
خیلی. یکی از مشکلات سیستم اجرایی و اداری کشور همین دخالت‌هایی است که ارگان‌ها و حتی برخی از افراد دارند. البته این معضل مختص الان نیست و از همان اول انقلاب همه دولت‌ها چنین مشکلی را داشتند و از این پس هم هر دولتی که روی کار بیاید٬ مجبور به تحمل اظهارنظرها و فشارهایی خارج از حیطه دولت خواهد بود.

 از دولت بی‌اختیار چطور می‌توان توقع اصلاح امور داشت؟
نه. اصلا به همین دلیل است که مردم از دولت رییسی ناامید شده و صد رحمت به روحانی می‌گویند.

می‌توان گفت تحرکات اقتصادی دولت٬ لیبرالیستی است؟
با این تعبیری که شما می‌گویید٬ نه. اما اینکه دولت از کارشناسان و صاحب‌نظران خبره استفاده نمی‌کند را قبول دارم. با این توضیح که این مساله مانعی برای توفیق است.

این روزها گاه و بیگاه از رییسی درخواست کناره‌گیری مطرح می‌شود را چطور ارزیابی می‌کنید؟
آقای رییسی از همه بهتر می‌داند گرفتاری مردم شدت گرفته است. اما این دلیل نمی‌شود به فکر استعفاء بیفتد. چون اساسا نمی‌داند که مردم از دولتش ناراضی هستند.
مرجع : دیده‌بان ایران
برچسب ها: سيد محمد غرضي

آذربایجان‌وپیرامون_ در‌انتظار‌بهار
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۲۵ ۱۸:۲۰
سلام‌‌یارانه‌نقدی‌را‌ادامه‌ومقدار‌آنرا‌افزایش
دهند‌‌با‌افزایش‌قیمت‌مرغ‌وتخم‌مرغ‌وروغن
تشویق‌کنند‌مرغ‌وخروس‌محلی‌وتخم‌مرغ
محلی‌تولیدش‌در‌روستا‌ها‌افزایش‌یابد‌که‌نیازی
به‌دان‌صنعتی‌نیست‌وروغن‌محلی‌تولیدش
ددر‌روستا‌افزایش‌یابد‌تا‌وابستگی‌به‌روغن
نباتی‌در‌کشور‌کم‌شود‌و....نتیجه‌عمق‌پدافند
غیر‌عامل‌در‌کشور‌ثباتی‌پیدا‌کند‌واین‌وضعیت
متزلزل‌بیرون‌بیاید (387519)
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۱۳:۵۲
داداش اینهمه سواد رو از کجا کسب کردی!!؟ به دلیل مدیریت غلط به ویژه در دوره احمدی نژاد و نابودی زسرساختهای کشاورزی عملا 75 درصد مردم ایران شهر نشین هستند و روستاها خالی از سکنه هست. همه روستایی ها در دوره احمدی نژاد با ساخت مسکن مهر به شهرها مهاجرت کردند و روستاها خالی از سکنه شد. قبل از اینکه طرح بدی برو یکم عدد و رقم مطالعه کن ببین چقدر طرحت منطقی هست بعد مطرح کن. (387575)
کاشانی
Armenia
۱۴۰۱/۰۲/۲۵ ۲۱:۳۵
همین مصاحبه را فوروارد کنید برای شخص رئیسی..
البته تردید دارم او توان درک پاسخهای محمد غرضی را داشته باشد.
رئیسی طوری نشان می‌دهد انگار از غار کهف بیرون آمده و دیالوگش متعلق به دهه ها پیش است.
تعارف و تعریف و امید دادن و به آینده حواله دادن.
........ (387522)
پر رویی نجومی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۲۵ ۲۱:۵۶
کدوم....... باعث شد ملت بی اعتماد بشه؟ر... (387523)
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۱۳:۵۳
کل نظام جمهوری اسلامی از بالا تا پایین در بی اعتمادی مردم به حکومت و دولت مقصرند (387576)
سید ح
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۰۲:۳۷
رئیس جمهور حد اقلی
مجلس حد اقلی
کشور به باد رفته حاصل می شود (387532)
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۰۶:۳۵
بچه های انقلاب در حال کسب تجربه هستند. البته به قیمت زندگی و اینده تمام کشور. (387534)
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۰۷:۰۱
اشتباه‌نکن‌جامعه‌دیگر‌ .... (387535)
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۱۱:۴۰
فقط شما و امثال شما که جلوی رانت خواری تان رامشکل کرده اند میگویید صد رحمت به روحانی ، والا شیخ شیراز خفته در خاک هم فهمید تیم روحانی تمام وکمال کمر بسته آن سو بود (387548)
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۱۴:۴۱
تو که تو انگلیس هستی یا آقا زاده ای یا اختلاسگر. بزار ما مردمی که تو ایران زندگی می کنیم خودمون برای خودمون تصمیم بگریم و حرف بزنیم. (387584)
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۱۶:۰۹
بچه جان من نه انگلیس هستم نه اختلاسگر ونه ونه بلکه۔۔۔ در قاموس آفرینش قانونی وجود داره وآن اینه اگر اعتقاد وباور داشته باشی که سنگی خداست وبرای آن باور از مال وجانت بگذری آن سنگ برایت خدایی میکنه وامروز اشخاصی در ایران مسوُلند که برای باورشان بها داده اند ومن اینها را میشناسم وبه شما میگویم که روحانی وتیم او برای حتی بی اعتقادیشان حاضر نیستند مانیکور ناخن هایشان را خراب کنند آره عزیز برادر انقلاب اصلی تازه شروع شده (387600)
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۱۸:۳۷
بم بم جان ما که تو ایران زندگی می کنیم بهتر از شما اینها رو میشناسیم. شما بهتره برای انگلیسی ها نطق کنی (387617)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۱۹:۵۱
پدر جان الان این همه مشکلات چه ربطی قاموس آفرینش و اعتقاد به خدا و مانیکور و پدیکور آدمها ربط داره. (387627)
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ۰۴:۵۹
خیلی خوب اگر اینها را بهتر میشناسی ومعتقدی که اینها هم مثل روحانی ودار ودسته او هستند برای اعتقادت بهایی بده حرکتی بکن برو بیرون حقت را فریاد بزن وبخواه ،در آن هشت سالی که تیم روحانی حق وحقوقت را خام خام خوردند سالم موندی حالا در این یکسال بهت فشار اومده ، تغذیعه اطلاعاتی ات از جماعت وتیم روحانی است آقا زاده ها وغرب نشینها از تیم قبلی هستند (387670)
۱۴۰۱/۰۲/۲۷ ۱۲:۲۲
ربطش اینه که از جان مردم مایه نذاری ومردم ناراضی وتشویق به شلوغ کردن نکنی اگر امثال روحانی و منافق و نیم پهلوی و۔۔۔۔۔ اعتقادی دارند خودشون بیایند اول صف ، نه اینکه مردم را تشویق به شلوغ کاری کنند خودشون مواظب باشند مانیکور ناخنشون نشکنه ، افتاد بچه جان (387718)
بهنام
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۱۱:۵۵
مردم نه دولت ........ را قبول ندارند میتوانید تحقیق کنید (387552)
۱۴۰۱/۰۲/۲۶ ۱۲:۰۱
نه فقط دولت بلکه ....... نمیخواهیم! (387553)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها