به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۱ ساعت ۱۲:۵۳
کد مطلب : ۳۳۷۷۹۰

برای‌رفع مشکلات جامعه‌از کارآفرینان استفاده شود

برای‌رفع مشکلات جامعه‌از کارآفرینان استفاده شود
گروه اقتصادی: عضو هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: دولت باید از قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور کمک بگیرد تا بتواند فساد را از بین ببرد.به گزارش ایلنا، «حامد رستمی نجف‌آبادی» عضو هیئت علمی گروه فقه و حقوق دانشگاه مذاهب اسلامی و مسئول بسیج اساتید این دانشگاه در پاسخ به سوالی درباره همراستا بودن دغدغه‌های مردم و دولت و مجلس گفت: دولت، مردم و مجلس یک مثلثی را تشکیل می‌دهند که بین هر ضلع این مثلث باید یک تعامل و همکاری همه جانبه باشد و قوه قضاییه هم بر آن نظارت کند و در واقع بعد نظارتی خود را اعمال کند.

وی ادامه داد: بدون تعامل و همکاری دولت، مردم و مجلس، دولت در برنامه‌هایی که دارد توفیق چندانی نخواهد داشت. دولت در زمینه مهار تورم به تنهایی نمی‌تواند، کاری را انجام دهد و در راستای برنامه‌های دولت سیزدهم یک سری قوانین هم باید اصلاح و بازنگری شود.عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق دانشگاه مذاهب اسلامی با بیان اینکه این وظیفه مجلس است که در این زمینه کار خود را به نحو احسن و در راستای برنامه‌ دولت و برنامه توسعه کشور و سند چشم انداز انجام دهد، تصریح کرد: ما مشاهده می‌کنیم که همچنان در زمینه دانش بنیان و بحث تولید ملی و حمایت از تولید ملی نتوانسته‌ایم یک سری قوانین و آیین نامه‌های تسهیل‌گر وضع کنیم که به این مهم برسیم. اگرچه امسال را به نام تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین نامگذاری شده است، اما قوانین و سیاست‌های کلی همچنان همان آیین نامه‌های قبلی است.

سنگ‌اندازی مقابل فردی که دغدغه کار دانش‌بنیان دارد
رستمی با اشاره به مهار کرونا گفت: دولت در یک برهه زمانی مشغول مهار کرونا بود و الان در دوره پساکرونا هستیم و در زمینه مهار کرونا به توفیقاتی رسیده است، اما همچنان در خصوص مسائل اقتصادی تورم وجود دارد.
او با تاکید بر حمایت از تولید داخلی و همچنین با فعال کردن شرکت‌های دانش بنیانی که بیشتر آنها خصوصی هستند، گفت: نباید به دنبال شرکت‌های دانش بنیان دولتی باشیم، چراکه این نوع شرکت‌ها کار خود را انجام می‌دهند و باید به دنبال فعال کردن شرکت‌های دانش بنیان خصوصی باشیم و این فعال کردن با حمایت از این شرکت‌ها صورت می‌گیرد یعنی چتر حمایتی‌مان را باز کنیم. فردی که دغدغه کار دانش بنیان دارد در فرآیندی که حرکت می‌کند دچار مشکل و سنگ اندازی می‌شود، چراکه قوانین و آیین نامه‌ها هنوز بازنگری نشده است.

دولت و مجلس چتر حمایت خود را بر جامعه نخبگان باز نکرده است
وی با بیان اینکه دولت و مجلس بدون استفاده از ظرفیت و پتانسیل قشر نخبگان و کارآفرینان جامعه نمی‌تواند راه به جایی ببرد، خاطرنشان کرد: دولت و مجلس چتر حمایت خود را بر جامعه نخبگان باز نکرده است، ما یک سری فعالین اقتصادی خارج از کشور داریم که اگر بستر مناسبی در داخل کشور برای این افراد فراهم شود در کشور سرمایه‌گذاری می‌کنند و اقتصاد کشور را رونق می‌دهند، وقتی نخبگانی در عرصه‌های مختلف داریم که از ظرفیت آن‌ها استفاده نمی‌کنیم و  حداقل این نخبگان را تکریم نمی‌کنیم آن‌ها زده می‌شوند یعنی با این قوانین بعضا می‌بینیم که نخبه‌زدایی می‌کنند بجای اینکه نخبه‌زایی کنند، بنابراین ما باید از کارآفرینان حمایت کنیم و در بدنه دولت از این افراد استفاده کنیم.

عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد: در کمیسیون‌های مختلف که نمایندگان عضو هستند باید از ظرفیت اساتید و متخصصان استفاده کنند و از نظر مشورتی آن‌ها بهره ببرند. یکی از دلایلی که هنوز شعارهای دولت محقق نشده، فاصله‌ای است که بین مثلث مردم، دولت و مجلس ایجاد شده است و تعاملی در این بین نیست. مجلس در بحث تدوین قوانین و اصلاح و بازنگری قوانین باید ورود کند یک سری از قوانین اقتصادی ما باید بازنگری شود و باید تسهیل و مساعدت ایجاد شود تا این مثلث نقش خود را پیدا کند و همچنین در کنار آن از ظرفیت نخبگان و کارآفرینان باید استفاده شود تا دولت بتواند راه به جایی ببرد.

فساد باید از بین برود
رستمی با اشاره به فساد اداری و مالی تصریح کرد: مبارزه با فساد مالی و اداری بسیار مهم است و ما می‌بینیم همچنان فساد وجود دارد و علیرغم اینکه دولت جدید آمد تا فساد را برچیند اما فساد همچنان وجود دارد و باید در این جا از قوه قضاییه و سازمان بازرسی کل کشور کمک بگیرد و بتواند این فساد را که وجود دارد از بین ببرد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر نیز شاهد تبعیض در دهک‌های مختلف جامعه هستیم، یعنی در بحث‌های معیشتی، یارانه‌ها باید به درستی بین مردم توزیع شود و باید دهک‌هایی که آسیب‌پذیر است، حمایت شوند اما ما می‌بینیم که همچنان فاصله طبقاتی بیداد می‌کند حتی در حقوق افراد حقوق بگیر دولتی نیز فاصله وجود دارد به طور مثال یک استادی که در وزارت علوم تدریس می‌کند با استادی که در وزارت بهداشت فعالیت می‌کند حقوق‌شان بسیار متفاوت است و یا حقوق فردی که در یک اداره دولتی مشغول است با فردی که در یک اداره دولتی دیگر نیز مشغول است کاملا متفاوت است.

 کارگروه‌هایی با حضور نخبگان تشکیل شود
عضو هیات علمی گروه فقه و حقوق دانشگاه مذاهب اسلامی خاطرنشان کرد: حتی در میان معلمان، کارمندان و سایر اقشار جامعه این تبعیض‌ها وجود دارد. یا حقوقی که از سوی تامین اجتماعی به حقوق بگیران پرداخت می‌شود با توجه به اینکه تورم همچنان وجود دارد مکفی نیست و این باعث می‌شود نارضایتی بین مردم ایجاد شود و باید برای این موضوع فکر اساسی شود. به نظرم باید در معیت کمیسیون‌های دولت و مجلس یک سری کارگروه‌هایی با حضور نخبگان تشکیل شود و این افراد نظر مشورتی به دولت و مجلس ارائه دهند. اما می‌بینیم آنچنان که باید و شاید از این افراد استفاده نمی‌شود طبیعتا اگر از حضور نخبگان استفاده شود ما شاهد نتایج خوب و واقع بینانه خواهیم بود.

مدام درگیر آزمون و خطا هستیم
وی گفت: در زمینه مسکن اتفاق خوبی در حال شکل گیری بود، اما گاهی اوقات یک سری مواردی را تصویب می‌کنیم که در اجرا با مشکلات اساسی مواجه است و باید دوباره برآیند اجرایی شدن آن بررسی شود و ما مدام درگیر آزمون و خطا هستیم و مردم از این وضعیت احساس نارضایتی می‌کنند. همچنین در بحث خودروی ملی می‌بینیم که دغدغه مردم وسیله نقلیه ایمن هم هست، اما چقدر با افزایش قیمت مواجه هستیم آن هم قیمت خودرویی که کیفیت مناسب را ندارد. باید این موضوعات کنترل شود.رستمی خاطرنشان کرد: در بحث اشتغال اگرچه تسهیلاتی صورت گرفت، اما هیچ اقدامی برای فرآیند آشتغال افرینی صورت نگرفته است و یک موردی که می‌تواند بین دولت و مردم فاصله ایجاد کند همین بحث اشتغال است. منظورم از اشتغال، اشتغال دولتی نیست، بلکه زمینه‌های اشتغال خصوصی و غیردولتی است.

برای رفع مشکلات جامعه از کارآفرینان استفاده شود
او ادامه داد: با وام با کارمزد بالا چطور می‌توان انتظار داشت کارآفرین بتواند هر ماه اقساط خود را پرداخت کند.اگرچه گفته شده، وام ۵۰ و ۱۰۰ میلیون تومانی ضامن نمی‌خواهد یا با فیش حقوقی هم امکان دارد که دریافت شود، اما وقتی به بانک مراجعه می‌شود بانک همکاری که نمی‌کند، اعلام هم می‌کند که هیچ تسهیلاتی ندارد و نمی‌تواند وام را پرداخت کند یعنی دستورالعمل ابلاغ شده اما در عمل قابلیت اجرایی ندارد و تمکین نمی‌شود البته در این موارد نیز باید از نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی کشور و دیوان عدالت اداری استفاده شود و این نهادها باید نقش خود را ایفا کنند و دولت با آن‌ها همکاری و تعامل داشته باشد و وقتی یک موضوع قانون شد همه باید تمکین کنند و اینگونه نباشد که به طور مثال بانک به فردی وام دهد، اما به فرد دیگری براساس همان دستورالعمل وام پرداخت نشود.

وی تاکید کرد: البته دولت از جنس مردم است و مردم را درک می‌کند، اما باید از حضور و ظرفیت نخبگان، جوانان و کارآفرینان استفاده و حمایت کرد و از طرفی شرکت های دانش بنیان را نیز باید فعال کرد و برای رفع مشکلات جامعه از نخبگان و کارآفرینان استفاده شود و اگر از ظرفیت این افراد استفاده شود دولت می‌تواند برنامه‌های خود را پیش ببرد، اما اگر این ظرفیت مغفول بماند دولت راه به جایی نخواهد برد و در آینده دچار چالش می‌شود.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها