به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۰۱ ساعت ۱۳:۱۵
کد مطلب : ۳۳۷۸۰۰

واردات گوشی محبوب ایرانی‌ها ممنوع شد

واردات گوشی محبوب ایرانی‌ها ممنوع شد
گروه اقتصادی: پس از ممنوعیت موقت و یک هفته‌ای ثبت سفارش آیفون، اکنون خبر از تغییر اولویت‌بندی این گوشی‌ها به گروه کالایی ۲۷ به گوش می‌رسد. انجمن واردکنندگان موبایل با تایید این خبر گفت چنین اقدامی می‌تواند موجب ممنوعیت واردات آیفون شود.فعالین بازار موبایل هنگام ثبت سفارش گوشی‌های آیفون در سامانه جامع تجارت جهت دریافت ارز، با پیغام «با توجه به قرارگیری تلفن همراه با برند اپل در گروه کالایی ۲۷، امکان ثبت سفارش آن وجود ندارد» رو به رو می‌شوند.

هفته گذشته نیز این سامانه برای ثبت درخواست ارز جهت واردات آیفون، خطایی مبنی بر اینکه امکان ثبت سفارش تلفن همراه با برند Apple تا روز شنبه، 31 اردیبهشت ماه جاری امکان پذیر نیست، نمایش می‌داد. اکنون به نظر می‌رسد محدودیت‌ها برای واردات این گوشی ادامه دارد.گروه 27، کالاهایی هستند که از ارز حاصل از صادرات برای واردات آن‌ها استفاده می‌شود. لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم التحریر، سیستم تهویه هوا، کیسه فیلتر صنعتی، پارچه رومبلی، ماشین آلات راه سازی، وسایل ورزشی، وسایل جانبی لوازم خانگی، تجهیزات و لباس ایمنی، میوه موز و کمپوت آناناس برخی اقلام، برخی از کالاهایی هستند که در قالب گروه 27 بوده و واردات آن‌ها به کشور با مشکلات عدیده‌ای همراه است.

پیش از این نیز اعلام شده بود واردات گوشی‌های آیفون، سری S، نوت و Z سامسونگ منوط به دریافت ارز حاصل از صادرات خشکبار است.«امیر اسحاقی»، دبیر انجمن واردکنندگان موبایل اعلام کرد این تصمیم از نظر اقتصادی نادرست بوده و شوک بزرگی به بازار وارد می‌کند.

او همچنین معتقد است این تصمیم، نگرانی‌های مختلفی را برای دارندگان آیفون در کشور به دنبال خواهد داشت:
«قیمت این گوشی احتمالا تحت تاثیر ممنوعیت‌ها و محدودیت در واردات، افزایش قابل توجهی خواهد داشت. همین امر سبب افزایش سرقت شده که امنیت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از سوی دیگر به علت عدم سرویس دهی رسمی اپل به کاربران آیفون در ایران، جهت تعمیر و تامین قطعات گوشی‌های داخل کشور، نیاز به ورود این گوشی‌ها به کشور است؛ که این محدودیت نیز مشکلاتی برای کاربران این گوشی‌ها ایجاد خواهد کرد.»
اسحاقی خاطرنشان کرد هم اکنون نیز چند هزار گوشی آیفون در گمرک بوده که با این تغییر وضعیت، ترخیص آن‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

او در صحبت‌های خود از تلاش این انجمن برای تعامل با وزارت صمت پیرامون تصمیم‌گیری بهتری در رابطه با واردات آیفون سخن گفت: «ما با هر نوع ممنوعیتی مخالف هستیم. به مسئولان وزارت صمت نیز گوش‌زد کرده‌ایم که چنین تصمیمی، تبعات اقتصادی داشته و به بازار شوک وارد خواهد کرد. حتی به آن‌ها پیشنهاد کردیم حداقل این سخت‌گیری‌ها را برای سری آیفون 14 و بعد از آن وضع کنند تا گوشی‌هایی که اکنون در بازار و دست مشتریان است با مشکل رو به رو نشده و امکان خدمات‌دهی وجود داشته باشد.»

دبیر انجمن واردکنندگان موبایل در پایان تاکید کرد چنین تصمیمی منجر به رونق قاچاق و واردات گوشی مسافری به کشور خواهد شد.به نظر می‌رسد با توجه به اینکه ایام حج واجب نزدیک است، بار دیگر سودجویانی از پاسپورت حجاج جهت واردات گوشی مسافری استفاده کنند که تبعات اقتصادی و ارزی خواهد داشت. سه سال پیش، آذری جهرمی وزیر وقت ارتباطات با انتشار توییتی به بحث سوء استفاده از پاسپورت حجاج اشاره کرده بود.

گفتنی است عالیان، سخنگوی انجمن واردکنندگان موبایل هفته گذشته، لطمه به اشتغال، کاهش درآمد دولت و رونق مجدد قاچاق را از جمله تبعات ممنوعیت و محدودیت در واردات آیفون دانست: «سالیانه چیزی در حدود یک میلیارد دلار صرف واردات گوشی‌های پرچمدار و آیفون می‌شود که با تداوم این تصمیم، واردات آیفون وارد مسیر قاچاق می‌شود و ارز آن از بازار آزاد تامین خواهد شد که فاجعه‌ اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.»
مرجع : دیجیاتو
برچسب ها: واردات آیفون
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها