به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۹ - ۱۰:۵۰
 
۳۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۸ ساعت ۱۵:۰۴
کد مطلب : ۳۳۸۱۸
تریبون ها و رسانه ها نباید در دست یک گروه باشد

خاتمی: فضای سياسی همچنان بسته است

گروه سياسي: دبیر کل سابق جبهه مشارکت گفت: با روی کار آمدن دولت اعتدال و تدبیر، انتظار می رفت که فضای امنیتی حاکم و نگاه تنگ نظرانه به رسانه‌ها بهبود پیدا کند، ولی هنوز تغییر اساسی شکل نگرفته است.
خاتمی: فضای سياسی همچنان بسته است
دكتر محمدرضا خاتمی در گفتگو با پایگاه خبری «زندگی سالم» افزود: اصول گرایان درصدد تبیین این فرافکنی هستند که رای اصلاح طلبان تاثیری در انتخاب روحانی نداشته و این حرف را در دهان دولت روحانی بگذارند که تفکرات این دولت، ربطی به اندیشه‌هاي اصلاح گرایانه ندارد. وی تاکید کرد: اصلاح طلبان چه در زمان قبل و چه حین انتخابات از روحانی حمایت کردند و پس از انتخاب دولت نیز علی رغم داشتن انتقاد، سکوت کردند تا دولت، مستحکم شود.

فضا هنوز بسته است؛ همه گروهها حق حرف زدن ندارند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ابراز کرد: فضای کنونی به قدری بسته است که اصلاح‌طلبان، توان و تریبون لازم برای صحبت و نظر دادن ندارند و در چنین اوضاعی چگونه دکتر روحانی انتظار دارد نخبگان، سخن بگویند و خاموش نباشند. سخنان روحانی در دانشگاه، 70 درصد به نخبگان اصلاح گرا برمی گردد، چرا که قشر عظیمی از دانشگاهیان را افراد منتقد و دارای افکار اصلاح گرایانه تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: اصلاح طلبان اگر حرف و انتقادی هم داشته باشند از مجاری خصوصی به دولت، ابلاغ می کنند ولی باید حرف این جمع خاموش شده را مردم بشنوند، نه اینکه همه تریبون‌ها و رسانه‌ها در دست یک جریان فکری باشد. وی با بیان اینکه اصلاح طلبان علی رغم محدودیت‌ها در میدان هستند، اظهار کرد: هزینه‌ها را هم می‌پردازند، از دولت هم توقعی ندارند که به خاطر آن‌ها وارد میدان شود و هزینه بپردازد. اما بخش‌های دیگر جامعه که آمادگی پرداخت هزینه را ندارند نیازمند پشتوانه‌ای مانند دولت هستند که حاضر باشد از حقوق آن‌ها دفاع کند و جلوی تحمیل هزینه به آن‌ها را بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد شاهد حاکم شدن فضایی مناسب خواهیم بود.

منتقدان هسته‌ای، سخنان رهبر انقلاب را درک کنند

خاتمی با تایید سخنان دکتر روحانی که منتقدان توافق هسته ای عده ای قلیل و متصل به جریان خاص هستند، بیان کرد: کیست که تردید کند آنچه در حوزه سیاست خارجی و در زمینه سیاست‌های هسته‌ای جریان دارد، یا مورد تایید مقام معظم رهبری است و یا اینکه لااقل می‌توان گفت ایشان با آن سیاست‌ها مخالفتی ندارند.

وی تصریح کرد: اگر ایشان مخالف بودند به طور قطع جلوی این روند را می‌گرفتند. بنابراین مخالفین سیاست‌های هسته‌ای که مورد اشاره آقای روحانی هم بوده‌اند نه با سیاست‌های دولت، بلکه با سیاست‌های مقام معظم رهبری مخالفت می‌کنند. پس اینان باید پشتوانه بسیار قوی و نیرومندی داشته باشند که می‌توانند این کار را انجام دهند و هیچکس هم به آنان نگوید بالای چشمتان ابروست!

دبیر کل سابق مشارکت گفت: ایجاد فضای باز برای فعالیت احزاب و تشکلها و سایر گروه‌ها و انجمن‌هاي فرهنگی و اجتماعی و باز کردن عرصه انتقاد و آزادی بیان و عدم جلوگیری از گردش آزاد اخبار و افکار از ملزومات پیش روی دولت روحانی برای ایجاد اعتدال در جامعه است.

وی افزود: رسیدگی سریع به امور زندانیان و دانشجویان ستاره دار و سایر افرادی که به نوعی در جریان تفکرات یک سویه مورد تضییع حق قرار گرفتند نیز جزء انتظارات جامعه از دولت است. محمدرضا خاتمی ادامه داد: ما از رهبر انقلاب که با دوراندیشی خود اجازه ندادند کشور، تخریب شود و همچنین نیروهای اصولگرا که عاقلانه فهمیدند کشور به تغییر نیازمند است، تشکر می‌کنیم.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تأکید بر اینکه همه باید در شرایط فعلی، احساس نشاط کنند و هیچکس نباید نگران حصر باشد، یادآور شد: در سال‌های گذشته، اتهام، سکه رایج بود و از این فضا همه ضرر کردند لذا نباید اجازه داد که آن سال‌ها بازسازی شود و ما باید مناسبات اجتماعی خود را بر روش جدید استوار کنیم که این روش می‌تواند مورد قبول عقلا و دلسوزان کشور نیز باشد.

وی افزود: ما خواهان جامعه‌ای هستیم که در آن حتی فردی مثل آقای احمدی‌نژاد که به هیچ کس پاسخگو نبود و اقتصاد و سیاست کشور را تخریب کرد فرصت دفاع منصفانه داشته باشد و در فضایی آرام و به دور از انگ‌زنی، از عملکرد خود دفاع کند؛ از این رو دانشگاهیان باید این امکان را برای احمدی‌نژاد فراهم کنند. خاتمی در پایان متذکر شد: فضای کنونی فضایی نیست که دگراندیشان و نخبگان و سیاسیونی که سالها کنج عزلت گزیدند، از آن راضی باشند بلکه با تدبیر و اعتدال باید فضا برای تضارب آرا و کثرت اندیشه‌ها باز شود.