به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۰۱:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۲/۰۹ ساعت ۱۴:۳۱
کد مطلب : ۳۳۹۲۲

سیمرغ‌داران فجر چه می‌کنند؟ /تصاوير

گروه فرهنگ و هنر: در حالیکه بیش از 15 روز از پایان سی و دومین جشنواره فیلم فجر می‌گذرد با پنج نفر از سیمرغ‌داران این دوره از جشنواره درباره تاثیر این جایزه بر سرنوشت کارشان و انتخاب‌های این روزهایشان پرسیده ایم.
با گذشت چند هفته از برگزاری سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر سراغ تعدادی از سیمرغ‌داران این جشنواره رفتیم تا ببنیم بعد از انتخاب شدن به عنوان بهترین در حوزه خود چه می کنند. گزارشی که می خوانید گفتگوهای کوتاهی با بهترین های سینمای ایران در این دوره از جشنواره فیلم فجر در بخش بازیگر مکمل زن، بهترین صدابرداری، بهترین فیلم از نگاه تماشاگران، بهترین چهره پردازی و بهترین طراحی صحنه و لباس است.

مسئولیتم در قبال بازیگری بیشتر شد


شبنم مقدمی برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: در حال حاضر مشغول بازی در سریال «هفت سنگ» به کارگردانی علیرضا بذرافشان هستم. نزدیک به 6 ماه است که در این سریال کار می کنم و فیلمبرداری آن تا 14 اسفند ماه ادامه دارد. اولین بار است که در یک پروژه تلویزیونی با چنین مدت زمان طولانی کار کرده ام. البته این سریال یکی از تجربه های خوب من در حوزه بازیگری است و جزو معدود کارهای با کیفیت بالا از نظر تولید، پشت صحنه و عوامل حرفه ای است. با توجه به برنامه ریزی های انجام شده قرار است، این سریال از 16 فروردین ماه 93 از شبکه سوم سیما پخش شود.

وی در پاسخ به این سوال که بعد از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن چه پیشنهادهای کاری به او شده است، توضیح داد: البته مدت زمان کمی از دریافت این جایزه می گذرد، طی 10 روز اخیر و بعد از دریافت سیمرغ، 2 فیلمنامه به من پیشنهاد شد که بعد از مطالعه هر دو فیلمنامه یکی از آنها را رد کردم و برای دیگری در حال مذاکره هستم. با دریافت سیمرغ جشنواره نیز، مسئولیتم در قبال بازیگری و انتخاب نقش هایی که به من پیشنهاد می شود، بیشتر شده است. البته این دقت نظر به این معنا نیست که نسبت به گذشته کم کار شوم. بیشتر ترجیح می دهم گونه های مختلف بازیگری را تجربه کنم.

مقدمی بیان کرد: البته در کنار کار بازیگری و بعد از به پایان رسیدن جشنواره فیلم فجر، زمانی را پیدا کرده ام که روی فیلمنامه ای که نوشته ام کار کرده و آن را بازنویسی کنم. برای ساخت این فیلم سینمایی با محسن قرائی در حال مذاکره هستم. اگر شرایط تولید مناسب باشد این فیلمنامه را به صورت سینمایی و در غیر این صورت برای ساخت آن به سراغ تلویزیون می روم.وی با تاکید بر اینکه باید در انتخاب نقش های خود دقت کند، توضیح داد: همه ما امیدواریم که اتفاق جدیدی در سینمای ایران رخ دهد. امیدوارم در آینده نه چندان دور در حوزه سینما، آدم های کار بلدی را ببینیم و فیلمنامه های بهتری نوشته شود و شاهد تولیدات بهتری در حوزه سینما باشیم. برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش مکمل زن در سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت: به خودم قول داده ام که حتما در سال یک کار تئاتر داشته باشم. امیدوارم بتوانم در بهار 93 دوباره به صحنه تئاتر بروم. تئاتر برای من ارزشمند است و بازی در تئاتر می تواند برای من بسیار تاثیرگذار باشد.

تلاش می کنم از نظر حرفه ای ارتقا پیدا کنم


بهمن اردلان برنده سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری برای فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا بیان کرد: هر فردی که در حوزه کاری خود تشویق می شود، سعی می کند بهتر عمل کند. من نیز بعد از دریافت سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری از سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، تمام تلاش خود را خواهم کرد تا بهتر از قبل عمل کرده و یا حداقل در همان سطحی که سبب شد سیمرغ بگیرم، باقی بمانم. وی درباره فعالیت این روزهای خود توضیح داد: قبل از شروع جشنواره فیلم فجر، سه پیشنهاد سینمایی به من شده بود که یکی از آنها اواخر اسفند ماه و دو فیلم دیگر اوایل سال 93 جلوی دوربین خواهد رفت. با این حال بعد از دریافت سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری، هنوز پیشنهادی برای حضور در پروژه سینمایی به من نشده است.

اردلان با اشاره به تجربه همکاریش در فیلم سینمایی «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا گفت: پیش از این فیلم های جنگی کار کرده بودم. در این فیلم بخش های مختلف از جمله جلوه های ویژه، سقوط هلی کوپتر و انفجارها توسط جلوه های ویژه بصری ساخته شد که نتیجه خوبی نیز در سینما داشت.

در انتظار اکران نوروزی هستم


مصطفی کیایی کارگردان فیلم سینمایی «خط ویژه» که سیمرغ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرد، گفت: بعد از پایان جشنواره فیلم فجر، به فکر اکران این فیلم سینمایی در نوروز 93 بودم که خوشبختانه «خط ویژه» قرار است در گروه سینمایی «آفریقا» به نمایش گذاشته شود. این فیلم سینمایی با توجه به حال و هوای شادی که دارد می تواند یکی از بهترین گزینه ها برای اکران نوروزی باشد. وی در پاسخ به این که بعد از جشنواره فیلم فجر به دنبال ساخت چه پروژه ای است؟ بیان کرد: در حال حاضر که می خواهم استراحت کنم و ببینم فروش این فیلم سینمایی در نوروز چگونه خواهد بود.

فعلا که در خانه نشسته ام


محسن موسوی که سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی را برای فیلم سینمایی «رستاخیز» به کارگردانی احمدرضا درویش دریافت کرده، معتقد است: بعد از دریافت این جایزه، کار من سخت تر شده و کارهای بعدی خود را جدی تر بگیرم، چرا که بی شک انتظار مردم از من و کارهایم بالا خواهد رفت. وی در پاسخ به اینکه چه پیشنهادهای کاری بعد از جشنواره فیلم فجر به او شده است، بیان کرد: فعلا که در خانه نشسته ایم و هیچ خبری نیست. تقریبا بعد از کار در فیلم سینمایی «چ» هیچ پیشنهاد کاری نداشته ام و نمی دانم در سال آینده برنامه کاریم چگونه خواهد بود.

وی با بیان این مطلب که در کنار کارهای تاریخی، فیلم های رئالی را که در آن حضور داشته است بسیار دوست دارد، عنوان کرد: من در اکثر کارهای مجید مجیدی حضور داشتم و در بین کارهایی که با او همکاری کرده ام، از گریم پرویز پرستویی در «بید مجنون» بسیار راضی هستم. این گریم چهره پرستویی را به قدری متفاوت نشان داده بود که مردم او را در سکانس های خیابانی اصلا نمی شناختند.

دریافت سیمرغ تاثیری در فعالیت های هنری ام ندارد


شراره سروش که سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس را برای فیلم سینمایی «همه چیز برای فروش» دریافت کرده است، معتقد است: دریافت این سیمرغ تاثیر چندانی در فعالیت های هنری من ندارد. هیچ گاه به دنبال تشویق ها و تخریب هایی که در سینما وجود دارد نبودم و امیدوارم تشویق های فعلی برای دریافت این سیمرغ تاثیر منفی بر فعالیت های من نداشته باشد. من تنها به دنبال انجام مسئولیت های خود در پروژه هایی هستم که دست می گیرم. وی بیان کرد: قبل از شروع جشنواره فیلم فجر، درگیر پیش تولید فیلم سینمایی «مردی که اسب شد» به کارگردانی امیرحسین ثقفی بودم که البته این کار تا امروز نیز طول کشیده است. در حال حاضر نیز مشغول انتخاب لوکیشن های این فیلم سینمایی در لاهیجان هستیم. سروش در پایان تاکید کرد: در حال حاضر غیر از همکاری در فیلم سینمایی «مردی که اسب شد» هیچ پیشنهاد کاری دیگری نداشته ام.
مرجع : مهر