به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۳/۲۸ ساعت ۱۸:۱۸
کد مطلب : ۳۴۲۵۹۷
پمپئو:دولت ترامپ دوره‌های جهنمی در ایران به وجود آورد

آمریكا نباید با ایران مذاكره كند

آمریكا نباید با ایران مذاكره كند
گروه بین الملل: وزیر خارجه سابق آمریکا مدعی شد که نظام ایران متشکل از «شیطان‌های مذهب سالاری» است که هدف آن‌ها نابودی آمریکا و اسرائیل است.
به گزارش فارس، مایک پامپئو که با شبکه خبری العربیه سعودی صحبت می‌کرد، از رویکرد دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا در زمینه تعامل با کشور‌های غرب آسیا انتقاد کرد.
پامپئو  در این مصاحبه با اشاره به رویکرد دولت کنونی آمریکا در مذاکره با ایران برای بازگشت به توافق هسته‌ای، اضافه کرد: «ما نباید با آن‌ها مذاکره کنیم که در ازای وعده‌ای زودگذر برای کُند کردن برنامه غنی‌سازی و برنامه تسلیحاتی، چه میزان پول بدهیم».
وزیر خارجه سابق آمریکا گفت: «ما می‌دانیم که آن‌ها (ایران) نخستین بار درباره تاریخچه برنامه (هسته‌ای) دروغ گفتند. اینکه چرا ما باید با کسانی مذاکره کنیم که درباره برنامه هسته‌ایشان دروغ گفته‌اند را متوجه نمی‌شوم».وی در پاسخ به قطعنامه‌ای که اخیرا توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران منتشر شده، گفت که این قطعنامه خوب بوده و باید ماه‌ها پیش منتشر می‌شده است.
پامپئو خواستار به کارگیری مکانیزمی شد تا اطمینان حاصل شود که ایران به پایبندی به NPT بازگردد.
وزیر خارجه سابق آمریکا گفت: «NPT معاهده بین‌المللی مهمی بوده که هدف آن جلوگیری از انتشار تسلیحات هسته‌ای و فناوری تسلیحات است تا همکاری برای استفاده مسالمت‌آمیز از انرژی هسته‌ای را به پیش برده و در نهایت به هدف خلع سلاح هسته‌ای کامل دست یابد».وی اضافه کرد: «این درباره برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نیست این در باره NPT است، توافقنامه‌ای که ایران موافقت کرده که به آن پایبند باشد و آمریکا نیز از آن خارج نشده است».وزیر خارجه سابق آمریکا در ادامه مصاحبه با العربیه اضافه کرد: «آن‌ها (ایران) خروج از برجام را به عنوان یک دستاویز استفاده می‌کنند. (اما) ان‌پی‌تی همچنان پابرجاست. ایران قطعنامه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را نقض می‌کند و اکنون این مسئله مشخص شده که روسیه و چین از امضای این خودداری می‌کنند که همین موضوع درباره جهت‌گیری برنامه تسلیحاتی ایران بسیار گویاست». پامپئو گفت که اگر وی در دولت آمریکا بود دادن پول به ایران را متوقف می‌کرد.وزیر خارجه سابق آمریکا گفت: «ایران همچنان در حال تامین مالی حزب‌الله بوده و همچنان به حماس پرداخت می‌کند. آن‌ها همچنان در حال تعامل با گروه‌های تروریستی در سرتاسر جهان هستند. شما می‌توانید مانع از منابع (درآمدی) آن‌ها شویم. آن‌ها همچنان به انجام تحقیقات می‌پردازند. آن‌ها همچنان به آزمایش موشک‌ها می‌پردازند. آن‌ها همچنان برنامه تسلیحاتی خود را به پیش می‌برند».
پامپئو اضافه کرد: «من به شما درباره این موضوع اطمینان می‌دهم، هر دلاری که به رژیم ایران می‌رود، نه تنها زمان کافی برای دستیابی به مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت تسلیحات هسته‌ای بلکه ظرفیت ساخت آن را نیز تسریع می‌بخشد».وزیر خارجه سابق آمریکا گفت زمانی که وی بخشی از دولت ترامپ بوده آن‌ها در آستانه یک موفقیت بزرگ قرار داشته و ایران از ۹۶ میلیارد دلار ذخایر ارزی به ۴ میلیارد دلار رسیده بود.
پامپئو گفت: «کارزار تحریم‌ها فقط چند ماه بود که شروع شده بود، شما به یاد می‌آورید که ما (دولت ترامپ) تا دو سال نخست دولت در برجام بودیم. ما حداکثر تحریم‌ها را در حدود دو سال اعمال کردیم. ما بعد از خروج از برجام به برخی شرکت‌ها معافیت دادیم و برای آن‌ها دوره‌های کاهش معاملات با تهران در نظر گرفتیم بنابراین خود تحریم‌ها برای حدود 17ماه  بود که برقرار شده بود».
وزیر خارجه سابق آمریکا درباره رویکرد دولت کنونی آمریکا و اینکه آیا قادر خواهد بود تا تاثیر مطلوب برای جلوگیری از بلندپروازی‌های ایران داشته باشد، گفت: «ما دولتی در آمریکا نداریم که آمادگی پیدا کردن پاسخی برای این سوال داشته باشد».وی افزود: «نخستین گام این است که نباید تنها به اعمال تحریم‌ها بپردازیم بلکه باید همان کاری را انجام دهیم که برای ۱۸ ماه پایانی انجام دادیم. این تحریم‌ها باید همه جا و همیشه علیه حزب کمونیست چین، علیه روسیه و علیه تمام کسانی که در تلاش برای دور زدن تحریم‌ها هستند، اجرا شود».وزیر امور خارجه سابق آمریکا گفت: «اگر تحریم‌ها به شدت اعمال و اجرا می‌شد، ایران در موقعیت بسیار سختی قرار می‌گرفتند».وی همچنین افزود که ادعا شده ممکن است که تولید ناخالص داخلی ایران طی سال جاری بسیار سریعتر از آمریکا رشد کند».پامپئو مدعی شد که دولت ترامپ دوره‌های اقتصادی جهنمی در ایران به وجود آورده بود.وزیر خارجه سابق آمریکا در بخش دیگری از این مصاحبه درباره ترور سردار سلیمانی و حمایت وی از طرح ترور گفت: «خیلی‌ها به ما می‌گفتند که اگر از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج شوید، جنگ روی می‌دهد، هشدار‌های زیادی هم وجود داشت که اگر آمریکا سفارتش را از تل‌آویو به قدس منتقل کند، جنگ روی خواهد داد. هشداری وجود داشت که اگر به ژنرال سلیمانی حمله کنید جنگی رخ خواهد داد. ما از بین این‌ها یک یا دو کار را انجام ندادیم. ما هر سه کار را انجام دادیم و هیچ جنگی روی نداد».پامپئو اضافه کرد: «ژنرال سلیمانی درحال طراحی برای کشتن پانصد آمریکایی دیگر بود ما این فرصت را داشتیم که این طرح را خنثی کنیم و آن را انجام دادیم».
وزیر خارجه سابق آمریکا اضافه کرد: «ما این فرصت را داشتیم تا یک حمله قریب الوقوع به منابع، منافع و نیرو‌های آمریکایی را متوقف کنیم و رئیس جمهور تصمیم گرفت این کار را انجام دهد».

این مقام ارشد پیشین آمریکایی در این رابطه که تصمیم‌گیری برای اقدام علیه سردار سلیمانی به چه میزان طول کشیده بود، گفت: ما برای مدتی بسیار طولانی جهت حفاظت از دارایی‌های‌مان در عراق و آمریکایی‌های داخل سوریه و تمام جهان کار می‌کردیم. ما اقدامات نیروی قدس را زیرنظر داشتیم. این پروژه‌ای بود که ما به طور مداوم در آن دخیل بودیم و فرصتی برای‌مان پیش آمد تا جلوی حمله‌ای آنی علیه دارایی‌ها و منابع آمریکایی و همچنین مردم آمریکا را بگیریم و رئیس‌جمهور تصمیم گرفت تا این کار را انجام دهیم.
پمپئو در جواب این پرسش که چگونه آن‌ها از تهدیدات ایرانیان علیه آمریکایی‌ها باخبر شدند، پاسخ داد: از طریق توئیتر! البته این شوخی بیجا بود. این واضح است که ایرانیان در سراسر جهان الگوی استفاده از تروریسم برای تحت تاثیر قرار دادن رهبران بعدی را دنبال می‌کنند. این تهدیدات مستقیم من را هدف قرار نمی‌دهند. هدف آن‌ها رهبران بعدی است تا به آن‌ها بگویند که نباید همانند مایک پمپئو فعالیت کنند. آن‌ها می‌گویند که باید خوب رفتار کنید، به ما آسان بگیرید، بگذارید که برنامه هسته‌ای‌مان را گسترش دهیم و ما نیز جان شما را تهدید نخواهیم کرد. این پیغامی است که آن‌ها به جهان مخابره می‌کنند. آن‌ها به تمامی رهبران جهانی می‌گویند که مراقب رفتارتان با ما باشید وگرنه میاییم و شما را می‌کشیم.





 
برچسب ها: مایک پامپئو
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها