به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۴ ساعت ۰۹:۲۰
کد مطلب : ۳۴۳۵۳۳

تشبیه دختران بی‌حجاب شیراز به قالپاق دزد

تشبیه دختران بی‌حجاب شیراز به قالپاق دزد
گروه جامعه: روزنامه همشهری در یادداشتی تند به تجمع اخیر دهه نودی‌ها در بلوار چمران شیراز واکنش نشان داد.این روزنامه در اعتراض به این تجمع با ادبیاتی زننده در این رابطه نوشت: فیلم‌ کوتاهی این روزها در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست می‌شود که از تجمع تعدادی نوجوان و کشف حجاب و هنجارشکنی برخی در این جمع حکایت دارد.

 فیلم در دو ، سه‌روز گذشته به اندازه کافی حاشیه درست کرده و عده‌ای حتی آن را شکست قانون حجاب در کشور دانسته‌اند. خبرهایی هم از برخورد قضایی با تعدادی از حاضران در این تجمع منتشر شده است. اما توجه به چند نکته در این زمینه ضروری است: اولا یادمان باشد که انتشار این دست فیلم‌ها، به معنای افزایش بی‌حجابی در جامعه نیست؛ یعنی بیشتر دیده‌شدن بی‌حجابان به معنای بیشتر شدن مخالفان با حجاب نیست. یعنی چه؟ برخی ها که تا دیروز ‌حجابشان را کمتر رعایت می‌کردند، امروز کشف حجاب کرده‌اند. قبح گناه کردن توسط عده‌ای بیشتر شکسته شده، اما گناهکاران زیادتر نشده‌اند.

 با این تفاوت که کاشفان حجاب، ظهور و بروز بیشتری دارند و بیشتر دیده می‌شوند. فرض کنید که قالپاق دزدان، امروز دست به دزدی‌های بزرگ‌تری هم می‌زنند. این به‌معنای بیشتر شدن دزدان جامعه نیست. دزدی‌ها به جهت بزرگ‌تر شدن، بیشتر دیده می‌شوند، ولی تعداد دزدان همان تعداد سابق است.

 غرض این دختران با غرض دختران ماجرای چهارشنبه‌های سفید هم فرق دارد. دختران بلوار چمران به هزار و یک دلیل اقدام به کشف حجاب کرده‌اند؛ از نفوذ فرهنگی غرب و کم‌کاری‌های فرهنگی ما در داخل بگیرید تا جهل نسبت به مسئله مترقی حجاب و... .

 نکته دیگر این است که موضوع حجاب و بحث‌های پیرامون آن در کشور ما موضوع جدیدی نیست. اولا یادمان باشد که حجاب جزئی از دین ماست. پس اگر ما پذیرفته‌ایم که در جامعه اسلامی زندگی کنیم، نمی‌توانیم بخش‌هایی از دین را در اداره جامعه بپذیریم و بخش‌هایی دیگر را کنار بگذاریم؛ مثلا نمی‌توانیم همزمان هم طرفدار بانکداری اسلامی باشیم و هم مخالف قانون حجاب. این پاسخ کسانی است که هرازگاهی از برگزاری رفراندوم در مسئله حجاب حرف می‌زنند. نکته بعدی این است که حجاب در کشور ما یک مسئله قانونی است.

 مشروعیت قانون از کجا می‌آید؟ از رعایت مصلحت جمع. تکلیف گشت ارشاد با توجه به این موضوع کاملا روشن خواهد شد. قرار نیست با گشت ارشاد، بی‌حجابان جامعه را باحجاب کنیم. گشت ارشاد فقط قرار است از قانون کشور صیانت کند؛ قانونی که به‌خاطر مصلحت اکثریت وضع شده و حالا جزو حق‌الناس به‌حساب می‌آید. اگر قانون ضایع شود، موجب تضییع حق‌الناس خواهد شد.

 حالا برگردیم به ماجرای تجمع بلوار چمران شیراز. باید با این جماعت مدارا کنیم یا نه؟ مدارا و رعایت کردن مربوط به متن کل جامعه و مردم است. امروز برخی راحت در خیابان کشف حجاب می‌کنند و ضابط قضایی هم فقط در موارد معدود و محدودی برخورد می‌کند. این همان مدارا کردن در متن جامعه است که هیچ‌ فرد منصفی نمی‌تواند آن را انکار کند، اما اینکه یک تجمع ساختارشکنانه صورت گیرد، حتما نیازمند برخورد قهری است تا از تکرار علنی بی‌قانونی و ضایع شدن گسترده حق‌الناس جلوگیری شود.
برچسب ها: روزنامه همشهری

رئیس زاده
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۴/۰۴ ۱۰:۲۶
اخوی با لفظ قلم و استفاده از سخنان آهنگین و به ظاهر موجه نمی تواند موضوع را حل کند و صورت مسله را پاک کند....
شما باز به سرنوشت همان کج فهمانی مبتلا هستید که باعث بوجود آمدن بلوار چمران هستند و هنوز به جای چاره جویی و درک واقعیت به فرافکنی و تندی و درشت گویی روی می آورند....آنچه مطرح کردید از بنیان مشکل دارد..
خوب برخی قوانین وجود دارند اما مردم قبول ندارند بسیاری از خود مومنان چون من حجاب اجباری را قبول نداریم این وهم دین است این ظلم به خود آدم های مذهبی این....اما کو فهم فخیم و کو درک دانا؟ (389641)
۱۴۰۱/۰۴/۰۴ ۱۴:۱۸
لی قلم خود هم لفظ قلم بود اما زیبا آهنگین و دلنشین درود بر تو که به حق نوشتی کوتاهو زیبا (389660)
عاصی
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۴/۰۴ ۱۲:۴۴
بیت المال حق الناس نیست ؟ فقط حجاب زنان حق الناس است چرا این همه حساسیت به حجاب زنان اون هم با شروع فصل گرما این چه عدالتی است ؟ چه دینی است ؟ کاش پیامبی بیاید بجای محدود کردن خانمها چشم بندی به چشم آقایان بزند تا تحریک نشوند (389649)
خخخخ
Iran, Islamic Republic of
۱۴۰۱/۰۴/۰۴ ۱۲:۴۶
پس از حدود 44 سال محصول خودتونه بفرمایید میل کنید حالا کجاشو دیدید!!!! در ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی آموزشی، سیاسی و....علیرغم ادعاهای انچنانی، افتضاح بار آوردید افتضاح، روزهای بدتری هم در راهه! (389650)
۱۴۰۱/۰۴/۰۴ ۱۲:۴۹
بانکداری اسلامی!!!!! (389651)
میترا
United States
۱۴۰۱/۰۴/۰۴ ۱۵:۱۶
نویسنده این متن یا ........ است که اتفاقاتی اینچنین مهم و هشداردهنده و آشکار را نادیده می گیرد و با ناسزا و تمسخر با آن برخورد می کند یا...... قلم به مزد است که قصد لجن مال کردن واقعیات و حقایق را دارد تا پولی به جیب بزند (389662)
۱۴۰۱/۰۴/۰۴ ۲۳:۰۹
آقا جان خوب کاری کردند ،هیچ کشور دنیا ،حتا همه کشور‌های اسلامی را نگاه بکنی‌ حجاب اجباری نیست،دولت عربستان سعودی که مهد اسلام هست دستور داده که حجاب اجباری نباشه ،من به عربستان نرفتم ،اما در خارج کشور به قطر رفتم و همه دختران عرب سعودی میگن که آزادی کامل در انتخاب حجاب دارند ،بخصوص در جده،حتا کنسرت موسیقی‌ کنار ساحل و انوع توریست‌های بی‌ حجاب برگزار می‌شه .دنیا داره به سرعت به سمت غیر نفتی‌ شدن میره و کشور‌های خلیج فارس فهمیدن و دارند روی توریسم سرمایه گذاری میکنند و واسه همین با فرهنگ بسته زوری (389679)
۱۴۰۱/۰۴/۰۴ ۲۳:۱۱
واقعا من مدت‌ها سایت‌های فارسی را بر رسی‌ نکردم خارج کشور و چیزی از دست ندادم فقط بهم میگن اوضاع بدتر شده ،همین ۲ کلمه کافی‌ هست.این قدر این سایت‌ها بی‌ فایده شدند. خبر نگاری در ایران به هیچ وجه بدون سانسور امکان پذیر نیست،حتا ترسیدید فیلم این دختر‌ها را بگذارید و من از سایت دیگه پیدا کردم. من فکر کردم این زن‌ها عریان هستند .واقعا که خجالت بکشید ،از اسلام فقط همین را بلد هستند،دزدی و فساد مهم نیست (389680)
۱۴۰۱/۰۴/۰۴ ۲۳:۱۶
نان به نرخ روز خوردن تاکی ای ...... (389681)
۱۴۰۱/۰۴/۰۵ ۰۶:۵۹
........... هدف وسیله را توجیه می کند خودشان می سازند و بعد می کوبند!!!! یکی به میخ یکی نعل!! بعد اشک تمساح می ریزند!!! (389685)
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها