به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۰۸ ساعت ۱۷:۵۸
کد مطلب : ۳۴۴۴۳۰

عوارض طولانی‌مدت ابتلا به کرونا در کودکان

عوارض طولانی‌مدت ابتلا به کرونا در کودکان
گروه علمی: پژوهشگران با بررسی عوارض طولانی‌مدت کرونا در کودکان عنوان کردند که اختلالات خلقی، کاهش اشتها و خستگی، شایع‌ترین عوارض جانبی طولانی‌مدت کووید-۱۹ در کودکان است.به گزارش ایسنا، شیوع بیماری کووید-۱۹ که اولین‌بار توسط سازمان جهانی بهداشت در سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین اعلام شد، تا کنون بیش از ۵۴۰ میلیون نفر را مبتلا کرده و بیش از ۶ میلیون نفر را به کام مرگ کشانده است.
 
در اوایل شیوع این بیماری مطالعه‌ای انجام شد و در آن مطالعه عنوان شد که در مجموع  دو درصد از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ سن کم‌تر از ۱۹ سال داشتند. همچنین در بررسی دیگری مشخص شد که چهار درصد از کودکانی که تست مثبت کووید-۱۹ داشتند، بدون علامت بودند.

در حال حاضر مشخص شده است که این بیماری می‌تواند عوارض طولانی‌مدتی داشته باشد، ولی در مورد عوارض دراز مدت کووید-۱۹ در کودکان، شواهد بسیار محدود است و مطالعات محدودی این موضوع را بررسی کرده‌اند.
بر همین اساس؛ پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با انجام یک مطالعه، پیامدهای بلندمدت را در کودکانی که در گذشته به دلیل ابتلا به کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند را مورد بررسی قرار دادند.
در این مطالعه تمام کودکان زیر ۱۸ سال مشکوک به بیماری کووید-۱۹ که از اسفند ۱۳۹۸ تا اسفند ۱۳۹۹ در بیمارستان شهید صدوقی یزد بستری شدند، از نظر عوارض بیماری مورد بررسی قرار گرفتند. پیگیری این بیماران نیز از طریق تکمیل پرسش‌نامه‌ای که سه ماه بعد از ترخیص در اختیار خانواده‌ها قرار گرفت، انجام شد.

در بازه زمانی انجام این مطالعه، ۱۰۵ کودک به دلیل کووید-۱۹ در بیمارستان بستری شده بودند، ولی تنها خانواده ۸۰ کودک برای پیگیری سه ماه بعد، همکاری داشتند.بررسی‌های سه ماه پس از بستری کودکان نشان داد که عوارض باقی‌مانده در این بیماران، شامل اختلال خلق، کاهش اشتها، خستگی، درد مفاصل، سردرد، مشکلات تنفسی، اسهال، تب، سرفه، اختلال خواب، استفراغ و درد قفسه سینه بوده است. همچنین مشخص شد که با افزایش سن بیماران، میزان افرادی که حداقل یکی از این علائم را داشته‌اند، افزایش یافته است.

بیشترین عارضه طولانی‌مدتی که در کودکان بستری شده در این مطالعه مشاهده شد، اختلال خلق و خو بود که در بیشتر از ۳۵ درصد از کودکان گزارش شد. به گفته پژوهشگران این مطالعه دلیل شیوع اختلال احتمالاً به این دلیل است که بسیاری از کودکان بیمار توانایی ابراز مشکلات خود را نداشته و نمی‌توانند مشکلاتی از قبیل سردرد و ... را از یکدیگر تفکیک کنند.

همچنین در این مطالعه مشخص شد که افزایش سن را می‌توان به عنوان یک عامل خطر برای باقی ماندن عوارض بیماری در کودکان مبتلا به کووید-۱۹ در نظر گرفت. به طوری که در بیماران با سن بیشتر، میزان عوارض باقی‌مانده، بیشتر بوده است و در گروه سنی نوزادی کمترین و در گروه سنی بالای ۵ سال، بیشترین میزان باقی‌ماندن عوارض کووید-۱۹ دیده شده است.

به گفته محققان این مطالعه؛ نتایج این تحقیق حاکی از این است که عوارض طولانی‌مدت کووید-۱۹ را نمی‌توان در کودکان و نوجوانان نادیده گرفت و مطالعات بیشتری در این خصوص نیاز است.در انجام این تحقیق میثم یزدیان، فرزاد فردوسیان، زهرا نافعی، محمد نقیبی و الهه اکبریان؛ پژوهشگران گروه کودکان دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی شهید صدوقی یزد مشارکت داشتند.یافته‌های این مطالعه تیرماه سال ۱۴۰۱ به صورت مقاله علمی با عنوان «بررسی عوارض کووید-۱۹ در کودکان بستری در بیمارستان شهید صدوقی یزد از اسفند سال ۱۳۹۸ لغایت اسفند سال ۱۳۹۹» در مجله علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد منتشر شده است.
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها