به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ساعت ۱۲:۲۵
کد مطلب : ۳۴۴۷۳۴

وقوع بیش از ۲۵ پس‌‌لرزه در استان هرمزگان

وقوع بیش از ۲۵ پس‌‌لرزه در استان هرمزگان
گروه حوادث: رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه و شهرسازی اظهار داشت: از آنجایی که کیفیت واحدهای مسکونی روستایی دراین مناطق بسیار نازل و جنس ساخت بسیاری از آنها از سنگ و گِل است، پس لرزه‌ها بسیار خطرناک هستند چراکه این واحدهای مسکونی معمولا در لرزه‌های اصلی آسیب جدی می ‌بینند و ترک بر می‌دارند و در پس لرزه‌ها احتمال دارد که فرو بریزند.

به گزارش ایلنا،علی بیت‌الهی  درباره زلزله استان هرمزگان در منطقه گنک و خمیر اظهار داشت: سه زلزله با رنج نزدیک به هم در حدود یک بازه زمانی رخ داد. زلزله اول ساعت 2 و 2 دقیقه بامداد با بزرگی 6.1 در عمق 10 کیلومتری رخ داد. با وقوع چند پس لرزه، یک ساعت و 52 دقیقه دیگر در همان منطقه زلزله‌ای به بزرگی 5.9 ریشتر به وقوع پیوست و یک دقیقه دیگر زلزله‌ دیگری با بزرگی 6.1 ریشتری در عمق 26 کیلومتری زمین رخ داد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان این لرزه‌ها را زلزله اصلی دانست یا اینکه احتمال وقوع زلزله‌های بزرگتر وجود دارد، گفت: از بامداد امروز تا ساعت 7 صبح بیش از 25 پس‌لرزه با بزرگی‌ها بیش از 3.1 در استان هرمزگان رخ داد اما زلزله 6.1 زلزله‌ اصلی تلقی می‌شوند اما از آنجایی که کیفیت واحدهای مسکونی روستایی دراین مناطق بسیار نازل و جنس ساخت بسیاری از آنها از سنگ و گِل است، پس لرزه‌ها بسیار خطرناک هستند چراکه این واحدهای مسکونی معمولا در لرزه‌های اصلی آسیب جدی می ‌بینند و ترک بر می‌دارند و در پس لرزه‌ها احتمال دارد که فرو بریزند.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: دو مرکز جهانی USGSو EMSC بزرگی زلزله 6.1 ساعت 03:55 را 6 و 6.2 و عمق کانونی را 10 کیلومتر گزارش داده‌‌اند، اما شواهد نشان می‌دهد که مرکزهای تعیین شده برای این زمین لرزه حدود 12 تا 15 کیلومتر شمال و شمال شرقی‌تر و در منطقه دژگان وسایه خوش استان هرمزگان واقع شده‌ است. فاصله مستقیم‌رو مرکز این زلزله‌ها از جزیره کیش حدود 135 کیلومتر بوده بنابراین این زلزله‌ها مستقل از زلزله‌های بندرچارک و جزیره کیش محسوب می‌شوند، هرچند که از نظر تکتونیکی تحت تنش واحدی هستند.

وی در پاسخ به این سوال که احتمال وقوع سونامی با بروز این زلزله‌ها وجود دارد، ادامه داد: احتمال سونامی بسیار بعید است چراکه عمق این لرزه‌ها کم هستند و خطر را کم‌تر می‌کند.بیت‌الهی با اشاره به گسل مسبب زلزله 6.1 بندر خمیر استان هرمزگان گفت: براورد این است که  سگمنت‌هائی از گسل پیش ژرفای زاگرس در مجاورت رومرکز زلزله امتداد دارد و احتمالا جنبایی آن قطعه گسلی موجب رخداد زلزله 6.1بندر خمیر استان هرمزگان شده است و براساس رومرکزهای اعلامی مراکز بین المللی گسل پیشانی کوهستان احتمالا بعنوان گسل مسبب زلزله تلقی خواهد شد.

وی درباره علت وقوع لرزه‌های پی در پی و مداوم در جنوب کشور در چند هفته گذشته اظهار داشت: این احتمال وجود داشت که همین لرزه‌ها در یک زلزله بسیار بزرگ خود را نشان دهد اما خصوصیات زمین شناسی این منطقه به نوعی است که زلزله‌های بزرگی رخ ندهد و در سه ماه اخیر با ازاد شدن تنش‌هایی به صورت پلکانی در مناطق جنوبی کشورمان مواجه هستیم و آزاد شدن انرژی نه به صورت زلزله‌های مخرب بلکه با لرزه‌های مداوم صورت می‌گیرد.رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: اما موضوع بسیار مهم این است که امکان بروز و وقوع ادامه این زلزله‌ها به سمت شرق و ایران مرکزی مانند کرمان وجود دارد.                  
برچسب ها: زلزله هرمزگان
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها