به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۴:۰۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۱۱ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : ۳۴۴۷۴۹

بهترین زمان برای سفر به آبشار سمیرم

بهترین زمان برای سفر به آبشار سمیرم
گروه جامعه:مناطق کوهستانی که پیرامون آبشار سمیرم وجود دارد مناظر طبیعی با چشم انداز‌های زیبایی را در خود جای داده اند که از زیباترین جا‌های دیدنی آبشار سمیرم در اصفهان است. در سفر به استان اصفهان و به‌خصوص قسمت‌های جنوبی این استان می‌توانید از آبشار سمیرم بازدید کنید و زمانی را به گشت و گذار و اتراق در این منطقه خوش آب و هوا اختصاص دهید.

 آبشار سمیرم کجاست؟
آبشار سمیرم از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری استان اصفهان است که در شهر سمیرم قرار دارد و در بخش جنوبی این استان واقع شده است. از این آبشار با نام عروس آبشار‌های زاگرس یاد می‌شود و گردشگران داخلی و خارجی در سفر به استان اصفهان این آبشار را به عنوان یکی از مقاصد اصلی خود قرار می‌دهند تا بتوانند از این جاذبه طبیعی دیدن کنند.در اطراف آبشار سمیرم مناظری زیبا و چشم‌انداز‌هایی دیدنی از کوهستان‌ها و پوشش سبز گیاهی وجود دارد که در فصل بهار پر از لاله‌های واژگون و شکوفه‌های صورتی خواهد شد.
 
آبشار سمیرم در میان تنگه‌ای که دو طرف آن توسط دیوار‌های سنگی احاطه شده، قرار دارد. آب و هوای این آبشار و محدوده آن در مقایسه با سایر شهر‌ها و روستا‌های اطراف بسیار خنک‌تر و دلپذیرتر است. محیط کوهستانی و جریان خروشان آب در تنگه‌های اطراف این آبشار سبب تفاوت اقلیم این ناحیه با مناطق اطراف شده‌اند؛ به همین سبب در اکثر روزهای سال به خصوص هنگام شب، آبشار سمیرم و مناطق اطراف آن از آب و هوایی سرد و خنک برخوردار است.
 
ارتفاع این آبشار در سال‌های گذشته بیش از ۷۵ متر بود؛ اما امروزه با توجه به تغییرات اقلیمی و فرسایش مداوم صخره‌ها در طول سالیان بسیار، ارتفاع آن به حدود ۳۵ تا ۴۵ متر رسیده است که متاسفانه باتوجه به خشکسالی سال‌های اخیر حجم آب آبشار سمیرم کاهش یافته است.
 
میزان آبدهی این آبشار به‌طور میانگین در حدود دو متر مکعب در ثانیه و آب آن شیرین و دائمی است.آب آبشار خروشان سمیرم از چشمه عزیزخان و چشمه‌های مزارع جوزار سرچشمه می‌گیرد. آب این آبشار از بالای تخته سنگی بسیار بزرگ بیرون می‌ریزد و نقش موثری در سرسبزی فضای اطراف خود دارد. در ناحیه پاینی آبشار سمیرم، فضای سبز بزرگی برای اتراق گردشگران احداث کرده‌اند که چشم‌اندازی تماشایی از آبشار سمیرم در جوار کوهستان، درختان و طبیعت بکر این منطقه دارد.
 
منطقه سمیرم از قدیمی‌ترین بخش‌های استان اصفهان است و بر اساس نظر زمین‌شناسان، آبشار سمیرم نیز قدمت طولانی دارد و در طول سال‌های متمادی به وجود آمده است. پوشش گیاهی پیرامون آبشار سمیرم عبارت است از: معطر و دارویی و درختان بادام کوهی، سیب، گز، گلابی، بید، افرا و بادام. همچنین در این منطقه درختچه‌ها و بوته‌های وحشی مانند زرشک و زالزالک نیز در اطراف آبشار سمیرم به صورت خود رو رویده اند.
 
باغ‌های سیب منطقه سمیرم شهرت جهانی دارد که محصولات صادراتی مهم شهر سمیرم به شمار می‌رود. موقعیت ممتاز این منطقه شرایط را برای باغداری و کشاورزی ساکنان سمیرم و روستا‌های اطراف آن مهیا کرده است. آبشار سمیرم به علت داشتن جاذبه‌های طبیعی بسیار، نامش در فهرست آثار طبیعی ایران به ثبت رسیده است
بهترین زمان برای سفر به آبشار سمیرم
شهر سمیرم در منطقه کوهستانی واقع شده است که در فصول مختلف آب و هوایی سرد و خنکی دارد. اقلیم نواحی اطراف آبشار سمیرم با بسیاری از شهر‌های استان اصفهان تفاوت زیادی دارد و آب و هوا در این منطقه در ۶ ماه نخست سال بسیار خنک و معتدل است. در فصل‌های پاییز و زمستان، دمای هوا بسیار کاهش پیدا کرده و آب و هوای آن سرد می‌شود و زمان بارش برف و سرمای شدید، آب آبشار سمیرم یخ می‌زند که تصویر و چشم انداز زیبایی را به وجود می‌آورد.
 
اگر به سفر در فصول سرد سال علاقه‌مند هستید، تماشای آبشار یخی سمیرم در طبیعت زیبا برای شما لطف دوچندان دارد. البته این نکته را در نظر داشته باشید که در فصل سرما، مکانی برای اتراق در اطراف آبشار وجود ندارد، اما می‌توانید برنامه گشت و گذار و طبیعت گردی در این منطقه را، در قالب پیک نیکی کوتاه انجام دهید و در اقامتگاه‌های داخل شهر سمیرم ساکن شوید.
 
با شروع فصل بهار، آب و هوای منطقه سمیرم، به خصوص آبشار بسیار متعدل و دلپذیر می‌شود. اگرچه در نخستین روز‌های فصل بهار هنوز کمی سردی هوا به‌خصوص در شب‌ها احساس می‌شود. اما هرچه زمان جلوتر برود و روز‌های بیشتر از فصل تابستان بگذرد، این منطقه برای پیاده روی در طبیعت بکر آن و اتراق حوالی آبشار سمیرم مناسب‌تر می‌شود. از اواسط فصل بهار نواحی اطراف آبشار سمیرم پوشیده از گل‌های زیبا و درختان سرسبز می‌شود که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.
 
در منطقه سمیرم، خبر از گرمای فصل تابستان نیست؛ اما روز‌های پایانی هفته در ۶ ماه نخست سال، تراکم جمعیت گردشگران در نواحی آبشار و پیرامون آن بسیار بالا است. بهتر است برای آن که بتوانید لذت بیشتر از آبشار سمیرم ببرید و امکان اتراق در حوالی آن را داشته باشید، روز‌های میانی هفته را برای رفتن به آبشار را انتخاب کنید.
 
 در اطراف آبشار سمیرم امکانات رفاهی برای سکونت و اتراق به میزان قابل قبولی وجود دارد، به همین دلیل برای بازدید از این آبشار نیاز به طبیعت گردی سخت، کوهنوردی یا پیاده روی طولانی نخواهید داشت. در بازدید از آبشار سمیرم اگر قصد اتراق در طبیعت اطراف آبشار سمیرم را دارید، با توجه به‌مدت زمان اتراق و سبک سفر خود، بهتر است لوازم مناسب طبیعت گردی را به همراه داشته باشید.
 
اگر قصد بازدید از آبشار سمیرم را در فصول سرد سال را دارید یا در نخستین روز‌های بهار به این منطقه سفر می‌کنید، حتما لباس گرم و مناسب این منطقه را با خود ببرید. برای آبتنی در حوضچه پایین آبشار نیز همراه داشتن حوله، دمپایی مناسب و لباس اضافی الزامی است. برای اطمینان بیشتر می‌توانید خوراکی و مواد غذایی خود را از شهر تهیه کرده و پس از آن به تماشای آبشار بروید.
برچسب ها: گردشگری
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها