به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۰ - ۰۱:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۱/۰۴/۲۳ ساعت ۰۹:۲۱
کد مطلب : ۳۴۶۹۹۷

رونمایی از سلاح لیزری اسرائیل

رونمایی از سلاح لیزری اسرائیل
گروه بین الملل:  ارتش اسرائیل سخت افزارهای جدید یا سلاح‌های لیزری را که برای مقابله با تهدید پهپادهای ایران طراحی کرده است برای رییس جمهوری آمریکا به نمایش گذاشت.
رهبران اسرائیل از سال‌های پیش یکی از اهداف اصلی خود را مقابله با اقدامات هسته‌ای ایران اعلام کرده‌اند ولی به نظر می رسد که اخیرا حساسیت و هشدارهای آنها در مورد خطر ناشی از پهپادهای ایران نیز برجسته شده است.
چندی پیش ارتش اسرائیل اعلام کرد که چهار پهپاد غیرمسلح را که به سمت یک سکوی استخراج گاز در دریای مدیترانه درحرکت بوده‌اند ردگیری کرده است.به گفته ارتش اسرائیل این پهپادها ساخت ایران بوده و توسط حزب الله لبنان به پرواز درآمده‌اند.
همزمان با افزایش نگرانی‌ها در مورد خطر پهپادهای ساخت ایران ارتش اسرائیل امیدوار است با استفاده از سلاح‌های لیزری موسوم به «پرتو آهنین» بتواند امنیت حریم هوایی این کشور را تامین کند. هرچند این سامانه تسلیحاتی هنوز عملیاتی نشده است نفتالی بنت، نخست وزیر وقت اسرائیل در ماه آوریل آن را «تغییر دهنده بازی» توصیف کرد.
ارتش اسرائیل تصاویری از پهپادهای ساخت ایران که توسط سیستم دفاع ضد هوایی موسوم به «گنبد آهنین» رصد شده‌اند و تجهیزات لیزری جدید موسوم به «پرتو آهنین» را برای رییس جمهوری آمریکا به نمایش گذاشت.دانیل گولد، مسئول بخش پژوهشی وزارت دفاع اسرائیل گفت: «سامانه پرتو آهنین طی چند سال آینده عملیاتی می‌شود و در سامانه دفاع ضد هوایی گنبد آهنین ادغام خواهد شد.»
به گفته او این دو سامانه یکدیگر را تکمیل خواهند کرد و مرکز فرماندهی و کنترل در هر لحظه می تواند تصمیم بگیرد که موشک و یا لیزر شلیک شود.دولت آمریکا در سپتامبر گذشته کمک یک میلیارد دلاری به «گنبد آهنین» را تصویب کرد و نمایش سامانه دفاعی «پرتو آهنین» برای رییس جمهوری آمریکا یک اقدام راهبردی برای جلب حمایت و کمک واشنگتن تلقی می‌شود.
«گنبد آهنین» در ردگیری و انهدام موشک‌هایی که حماس از نوار غزه به سوی اسراییل شلیک می کند نقش حیاتی دارد. هر مورد شلیک موشک توسط این سامانه حدود ۵۰ هزار دلار هزینه دارد. در حالی که نفتالی بنت اعلام کرد که هزینه هر مورد از استفاده از سامانه لیزی «پرتو آهنین» فقط ۳.۵ دلار است. او گفت که این سامانه دفاعی «صامت» است و قادر است پهپادها، گلوله های خمپاره، موشک و موشک‌های ضد تانک را ردگیری و منهدم کند.اوزی روبین، کارشناس سابق سامانه‌های دفاع ضد موشکی در ارتش اسرائیل معتقد است که ردگیری پهپادها چالش بزرگی است. او گفت:«فناوری لیزری برای مقابله با پهپادها در مقایسه با راکت و موشک قابلیت‌های بیشتری دارد. دریافت کمک مالی از آمریکا در این زمینه نقش مهمی خواهد داشت.»
اولویت اسرائیل در سفر جو بایدن به خاورمیانه جلب حمایت آمریکا از همکاری نظامی و امنیتی بین کشورهایی است که ایران را خطر جدی تلقی می‌کنند.عربستان سعودی و امارات متحده عربی نیز طی سالهای اخیر هدف حملات پهپادی  حوثی‌ها بوده‌اند و ارزیابی اکثر کارشناسان این است که ایران این پهپادها را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها